Chiyo Skrevet 21. november 2011 #21 Skrevet 21. november 2011 (endret) I England har mange restauranter egne halal-menyer. På mitt universitet har de skilt på spisestedene hvor de informerer om halal-maten de har. Jeg ser egentlig ikke noe gale i det. Endret 21. november 2011 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #22 Skrevet 23. november 2011 Jeg synes det burde være merket, slik at jeg kunne unngå å kjøpe det. Hvorfor skal norske produsenter i det hele tatt lage halalkjøtt? Kan ikke de som er opptatt av at kjøttet er velsignet heller importere det? 2
apekatt Skrevet 23. november 2011 #23 Skrevet 23. november 2011 Jeg synes det burde være merket, slik at jeg kunne unngå å kjøpe det. Hvorfor skal norske produsenter i det hele tatt lage halalkjøtt? Kan ikke de som er opptatt av at kjøttet er velsignet heller importere det? Skader det deg at norske produserer halalkjøtt?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #24 Skrevet 23. november 2011 Skader det deg at norske produserer halalkjøtt? Selvfølgelig skader det meg ikke, det er prinsippet. Vi er ikke et muslimsk land, ergo bør ikke norske, ikke-muslimske produsenter produsere halalkjøtt. Det skader ikke muslimer å spise kjøtt som ikke er halalslaktet heller, det bare strider mot deres overbevisning, akkurat som det strider mot min overbevisning å spise halalkjøtt. 2
apekatt Skrevet 23. november 2011 #25 Skrevet 23. november 2011 (endret) Selvfølgelig skader det meg ikke, det er prinsippet. Vi er ikke et muslimsk land, ergo bør ikke norske, ikke-muslimske produsenter produsere halalkjøtt. Det skader ikke muslimer å spise kjøtt som ikke er halalslaktet heller, det bare strider mot deres overbevisning, akkurat som det strider mot min overbevisning å spise halalkjøtt. Ja, det skader dem ikke å spise vanlig slaktet kjøtt og derfor er de heller ikke imot det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du er imot noe som ikke skader deg? Klart vi lever i et norsk land, men betyr det at det skal være ulovlig med alt som er utenlandsk? Norske produsenter kommer heller ikke til å slutte med å produsere halalkjøtt, for målet er å tjene mest mulig penger. Skrivefeil.. Endret 23. november 2011 av apekatt
venus_ Skrevet 24. november 2011 #26 Skrevet 24. november 2011 Nei, det er ikke påkrevd at det vises at det er halal. Har jobbet i kjøttdisk og opplevde flere ganger at vi fikk inn feks halal-lam når vi bestilte inn vanlig lam, og det ble solgt som vanlig lam.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #27 Skrevet 24. november 2011 Nei, det er ikke påkrevd at det vises at det er halal. Har jobbet i kjøttdisk og opplevde flere ganger at vi fikk inn feks halal-lam når vi bestilte inn vanlig lam, og det ble solgt som vanlig lam. Mener å huske det var en diskusjon om dette for en del måneder siden(?), noen som husker hvordan den gikk? Hvordan skal man kunne starte en ny debatt om dette i håp om å få innført regler for påkrevd visning av slaktningsmetode?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #28 Skrevet 24. november 2011 Ja, det skader dem ikke å spise vanlig slaktet kjøtt og derfor er de heller ikke imot det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du er imot noe som ikke skader deg? Klart vi lever i et norsk land, men betyr det at det skal være ulovlig med alt som er utenlandsk? Norske produsenter kommer heller ikke til å slutte med å produsere halalkjøtt, for målet er å tjene mest mulig penger. Skrivefeil.. Det skal ikke være ulovlig med alt som er utenlandsk, men å rette seg inn etter religiøse skikker fra andre kulturer for å være "snille" er jeg sterkt imot. Jeg vil vite om lammet jeg kjøper er velsignet av en imam før det er slaktet, for da kan jeg velge å la være å støtte en så fjollete og forhistorisk skikk. 1
apekatt Skrevet 24. november 2011 #29 Skrevet 24. november 2011 Det skal ikke være ulovlig med alt som er utenlandsk, men å rette seg inn etter religiøse skikker fra andre kulturer for å være "snille" er jeg sterkt imot. Jeg vil vite om lammet jeg kjøper er velsignet av en imam før det er slaktet, for da kan jeg velge å la være å støtte en så fjollete og forhistorisk skikk. Ja, stemple halalkjøtt er greit, men så var det ikke det som var problemet ditt for det første, så ikke bytt tema. Som sagt så produserer ikke norske halalkjøtt kun får å være snill, det er å tjene mest mulig penger. Syns også at det skal være lettere tilgjengelig for muslimer å få kjøpt trygt norsk halalkjøtt, enn å importere noe som dem ikke har mye informasjon om og ikke vet hvordan den er slaktet. Hvis det er høy etterspørsel etter en spesiell produkt/mat så vil det begynne å bli solgt i Norge, religion eller ei. Syns det er flott at Norge forsøker å tilfredsstille minoriteters og ulike religioners behov når det kommer til mat. Ingenting galt med det. Dette er en vinn vinn situasjon, muslimer for trygt halalkjøtt, mens norske tjener mer penger. Klarer fortsatt ikke å begripe at du har problemer med dette... 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. november 2011 #30 Skrevet 24. november 2011 Jeg synes det burde være merket, slik at jeg kunne unngå å kjøpe det. Hvorfor skal norske produsenter i det hele tatt lage halalkjøtt? Kan ikke de som er opptatt av at kjøttet er velsignet heller importere det? For det første fordi produsentene ser at det er etterspørsel etter dette i det norske markedet, og de ønsker å tilby produkter også til dette markedet for å tjene mer penger. For det andre fordi jeg heller vil at dyrene blir slaktet halal i Norge, der det faktisk blir brukt bedøvelse, enn et sted der jeg ikke er sikker på at slik bedøvelse kreves. Muslimene har jo forøvrig tilpasset seg norske regler, og tilpasset sine skikker til norske regler om dyrevelferd ift slakting. Jødene aksepterte ikke dette, og man slakter derfor ikke kosher i Norge, selv om slaktemåten i halal og kosher i utgangspunktet er ganske så like (med forskjellige bønner). Ellers er jeg forsåvidt enig i at merking bør være obligatorisk, for folk bør jo også få lov til å velge dette bort. 1
Gjest Herr Drue Skrevet 25. november 2011 #31 Skrevet 25. november 2011 Selvfølgelig skader det meg ikke, det er prinsippet. Vi er ikke et muslimsk land, ergo bør ikke norske, ikke-muslimske produsenter produsere halalkjøtt. Så lenge det er etterspørsel etter et produkt, så vil det bli produsert. Det er slik markedet fungerer, og du kan ikke gjøre det til en prinsippsak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå