mac84 Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Jeg har gått og hatt, mildt sagt, dritvondt nedentil i ca. en uke nå. Har vel 4-5 små rifter og det har klødd, svidd og vært ømt stort sett hele tiden. Trodde først det var sopp (igjen) så behandlet meg selv med Canesten vagitorie og Diflucan pille forrige helg, uten at ting ble noe bedre. Fikk endelig dratt til legen i går hvor jeg fikk påvist bakteriell vaginose, altså skjedekatarr, og fikk resept på Metronidazol tabletter. Noen som har hatt dette og vet hvor lang tid det vil gå før man blir symptomfri? I tillegg er det to ting jeg går og tenker litt på: 1. Legen kunne si med sikkerhet at det i hvertfall ikke var sopp jeg hadde, men akkurat hva det er jeg har kunne hun ikke si med 100% sikkerhet. Hun mente symptomene stemte best overens med bakteriell vaginose, og mente at siden trikomonas forekommer sjeldent nå, så er det sikkert ikke det. For meg spiller det egentlig ikke noen rolle siden tablettene jeg har fått visstnok skal ta knekken på begge. Men, etter litt surfing på nett (som jeg alltid gjør både før og etter jeg har vært hos legen om det er noe spesielt) så ser jeg at vanlig bakteriell vaginose ikke er overførbart mellom partnere, men at dersom man har trikomonas så bør også partner behandles. Så, hva om jeg har vært så uheldig å få den noe sjeldnere trikomonas bakterien - vil det si at jeg nå risikerer å få dette igjen så fort jeg og sambo begynner å ha sex igjen? Har nemlig særdeles lite lyst til det. Er ikke behagelig å gå og ha konstant vondt der nede. Synes også det er kjipt ift forholdet å ikke ha hatt sex på nærmere tre uker (trodde jo først det var sopp mens symptomene var milde). 2. Jeg har vært hyppig plaget av sopp de siste par årene - dvs. jeg har trodd det er sopp jeg har vært plaget av. De gangene sambo også har fått tydelige symptomer på dette har det jo vært ganske sannsynlig at jeg også har hatt sopp. Men har opptil flere ganger tatt mer enn en Canesten kur, kombinert med Diflucan og allikevel ikke blitt kvitt problemet. Kan det være at jeg de siste årene har hatt skjedekatarr som har blusset opp med jevne mellomrom? I så fall har jo Canesten bare gjort problemet verre tenker jeg siden den tørker ut slimhinnene...Og da lurer jeg jo selvfølgelig på om legen har vært litt kjapp med å avfeie symptomene mine med sopp de gangene jeg faktisk har dratt dit for å prøve å finne en løsning... Om noen har noen tanker om dette eller har opplevd noe lignende hadde jeg satt STOR pris på litt svar på denne tråden:)
mac84 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #2 Skrevet 19. november 2011 Vet det ikke har gått så lang tid, men ingen?
mac84 Skrevet 23. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2011 Har nå tatt Metronidazol siden fredag og de "vonde" symptomene har gått over :D Hadde vært fin å høre fra noen som har hatt lignende problem over tid og trodd det har vært sopp.
blåsymre Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 KAnskej prøve en annen lege som sjekker deg grundigere og sender lab prøver?
mac84 Skrevet 28. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2011 Vel, litt av problemet ift diagnosering var at jeg hadde så vondt at hun ikke fikk tatt noen prøve og sende til lab (fikk ikke inn spekteret). Men etter en uke på antibiotika nå, så er symptomene helt borte:) MEN, neste gang jeg mistenker sopp skal jeg insistere på at det blir tatt prøver slik at behandlingen blir riktig!
Gjest Sola Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Ta ca 1-2 cm eddik i et vanlig drikkeglass, 1 ts havsalt og lunkent vann. Spyler, renner ut, spyler, renner ut til glasset er tomt.Bruk ballongsprøyte
Catgirl Skrevet 28. mai 2012 #8 Skrevet 28. mai 2012 Jeg hadde det før... Rett etter jeg begynte på P-piller etter langvarig opphold. Kasta de da bare rett i søppelet!!! Alltid noe drit når jeg går på de, enten det her eller sopp:/ Ble øm og tung i magen og klødde og var rødt nedentil. Fikk noen stikkpiller, men tror ikke det var noe antibiotika i de. Det gikk over i løpet noen dager bare. Bare passe på hygienen nedentil. De sier vel at lactobasill bakterier kan hjelpe med miljøet der nede... Finns noe piller med det på apoteket og til og med tamponger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå