Gå til innhold

Hvordan er hverdagen til en formingslærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som jobber som formingslærere i grunnskole/videregående skole, eller som kjenner til hverdagen deres? Virker som det er en del lærere her, så krysser fingrene for litt tilbakemelding.

Jeg har i dag et til dels svært stressende yrke, og vurderer å kanskje bytte beite på sikt. Jeg har hatt mye kunst og håndverskfag gjennom tidligere utdannelse, så skal undersøke om det er mulig å ta bare praktisk-pedagogisk utdannnelse for formgiving, kunst og håndverk, eller eventuelt å få fritak for enkelte fag i en bachelor-grad.

Jeg tror på ingen måte at det å være lærer er stressfritt, men det er antakelig en annen type stress/tidspress en det yrket jeg har i dag. Jeg har lite erfaring med undervisning, men er glad i barn/ungdom, og har ikke problemer med å stå foran en forsamling.

Virker de fleste formingslærerne glade og fornøyde? Er det mye klaging på rammene de må jobbe under/ uinteresserte elever etc?

Noen med erfaringer eller tips/råd? Eventuelt andre som har byttet beite/ startet på ny utdanning i voksen alder?

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hverdagen til faglærere i kunst og håndverk vet jeg ikke så mye om, men jeg har en femteklasse i det i år. Og la meg bare si at det er uten tvil de mest stressende undervisningstimene jeg har! Jeg løper rundt som en hodeløs høne og prøver å få hjulpet alle som trenger det. De er lite selvgående i slike fag, og mange har ikke tålmodighet nok til å gjøre seg flid med arbeidene sine. Det blir mye hastverk og mye "hurramegrundt", noe som krever mer tålmodighet og kompetanse enn jeg føler at jeg har på området (men jeg har ingen faglig k&h-bakgrunn, jeg er allmennlærer med kroppsøving og musikk som mine praktisk-estetiske alibier).

Det jeg derimot vet, er at det å få stilling i grunnskolen (barne- og ungdomsskolen) som ren faglærer i disse fagene, er svært vanskelig, da det er så få timer at det blir vanskelig å fylle en 100% stilling med kun de timene. Dersom du ikke har noen andre fag i fagkretsen din da, kan det bli et problem å få jobb. Og en fast stilling tror jeg neppe du kan belage deg på (litt avhengig av hvor i landet du tenker at du vil jobbe).

Når det er sagt: læreryrket er et fantastisk yrke, så jeg anbefaler det på det varmeste (men du MÅ takle stress, både "der og da-stress" og stress for å rekke tidsfrister etc).

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det med muligheten for fast 100% stilling er noe jeg nok ikke har tenkt så mye på, og det er helt klart et poeng. Mulig dette er enklere på videregående nivå med formgivingslinje? Der vil en jo kunne undervise i tegning/form/farge/kunsthistorie++

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det med muligheten for fast 100% stilling er noe jeg nok ikke har tenkt så mye på, og det er helt klart et poeng. Mulig dette er enklere på videregående nivå med formgivingslinje? Der vil en jo kunne undervise i tegning/form/farge/kunsthistorie++

Kåre

Jeg vil tro at det er enklere å få full stilling på videregående, men det er nok dermed også større rift om jobbene og høyere krav til formell kompetanse, gjetter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...