marielle171 Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 hei, ble henvist til gynekologen av fastlegen min. Fikk med en lapp der problemet mitt sto beskrevet og gikk så til kontoret til gynekologen for å bestille time. Sa til kontordama at jeg ville bestille time og ga henne lappen, så leste hun hele historien det legen hadde skrevet om problemet mitt. Og ga så en dato der han var ledig. Er det lov/vanlig at hun leser om problemet til pasienter som vil bestille time??? Syntes i hvert fall at hun ikke har noenting å gjøre med hva som feiler meg. eller hva syns dere?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Det er helt vanlig. De må jo vurdere hvor mye problemet ditt haster. Jeg synes det er helt greit at jeg må vente lenger når jeg skal inn for en rutinekontroll enn en annen som skal ha time for mistanke om kreft. Bare et eksempel, men du skjønner vel poenget. Dette er helt i tråd med helselovgivningen. Legene kan ikke selv sitte og lese henvisninger for å finne ut hvem som har krav på øyeblikkelig hjelp og vurdere hva som er forsvarlig helsehjelp i slike tilfeller. De har nok papirarbeid å ta seg av som det er. 3
marielle171 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2011 Okei:) takk for svar! Tenkte også at det mest sannsynlig var pga det, men hun kan jo ikke vite om det haster eller ikke? Hun har vel ikke hatt en medisk utdannelse? Også er det vel legen som henviste meg som bestemmer om det haster eller ikke, syns jeg i hvert fall?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Samme greie som at de som tar telefonen spør hva det gjelder når du bestiller legetime. Helt vanlig.
Sweet77 Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Okei:) takk for svar! Tenkte også at det mest sannsynlig var pga det, men hun kan jo ikke vite om det haster eller ikke? Hun har vel ikke hatt en medisk utdannelse? Også er det vel legen som henviste meg som bestemmer om det haster eller ikke, syns jeg i hvert fall? Tror nok hun vet nok til å kunne ta vurderingen - det er jo en del av jobben hennes. En viss utdanning kreves for å bli legesekretær (tror det er to år, ikke sikker) og så har de interne kurser for å fylle på der utdanningen ikke strekker til. Og så er det ikke bare du som er der, vet du - de får sikkert henvisninger fra 100-vis av leger som mener det "haster", så må de prioritere individuelt. 1
Soleklart Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Okei:) takk for svar! Tenkte også at det mest sannsynlig var pga det, men hun kan jo ikke vite om det haster eller ikke? Hun har vel ikke hatt en medisk utdannelse? Også er det vel legen som henviste meg som bestemmer om det haster eller ikke, syns jeg i hvert fall? Det tror jeg de har. Her hvor jeg bor har alle sammen i allefall medisinsk bakgrunn, og de fleste er utdannet sykepleier. 1
marielle171 Skrevet 19. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2011 tusen takk:) ble mye klokere etter å ha lest deres kommentarer. Hun gjorde helt sikkert jobben sin riktig. jeg bare lurte litt:)
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Det kan også faktisk ha vært en sykepleier. Ofte har små klinikker en sykepleier som jobber som både sykepleier og kontordame. I tillegg måtte hun jo også vite hva hun skulle skrive inn i mappen din, alt blir jo lagret på pc nå om dagen. Så brevet fra legen din ble sikkert skrevet inn på pc senere, enten i helt eller delvis, og ble deretter makulert. Husk at uansett hvilken bakgrunn hun har så har hun like mye taushetsplikt som legen. 1
^me^ Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 de som sitter i skranken har tausehetsplikt og må vite hvorfor du skal inn. på den måten kan de vurdere når det er ledig time og hvor lang tid de skal sette timen opp på og om det er en hastetime. ofte skriver de også journalnotater som legen dikterer slik at de vet egentlig alt om hva som har skjedd inne på legekontoret i tillegg, det er sekretærens/sykepleierens jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå