Gå til innhold

Hva er teknisk ingeniør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva teknisk ingeniør er?

Er det noe med tegning eller noe?

Tjener man bra og er det lett å få jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva er i det hele tatt ingeniør?

Og hvor mange forskjellige ingeniører er det?

Hva er forskjell på sivilingeniør og ingeniør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studieretningene innen ingeniørutdanning er:



  • bygg
  • logistikk
  • materialteknikk
  • data
  • maskin
  • elektro
  • kjemi
  • landskap
  • energi og miljø

Kilde (hvor du kan lese generelt om ingeniører)

Er litt usikker på hva nøyaktig teknisk ingeniør er for noe. Her kan du lese generelt om sivilingeniører.

Ift. til lønn og etterspørsel kan jeg ikke svare deg spesifikt når det angår tekniske ingeniører, men jeg vet at det for ingeniører generelt er ganske greit å få seg jobb og lønna er ofte god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de som nevnes over finnes det noen "sære" linjer innen nanoteknologi, flyteknikk, petroleum, subsea, kybernetikk... Alt etter hva skolene mener det er marked for.

Sivilingeniør er utgått betegnelse på det som i dag betegnes master.

I Norge er arbeidsmarkedet for ingeniører generelt svært bra, spesielt dersom man er utdannet innen noe som kan brukes innen oljebransjen. For sivilingeniører mener jeg snittlønnen for nybegynnere i 2011 var over 430,000 kr, men dette er for hele landet og alle fagretninger. Oljeteknologibedriftene i vest kan fint finne på å betale 600-800 til nybegynnere med spesielt etterspurt kompetanse og vilje til å yte litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilingeniør er nok ikke en helt utdatert, det er fortsatt en beskyttet tittel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sivilingeniør har 5års utdanning, en master.

En ingeninør har 3års utdanning, en bacholer.

En sivilingeniør er dermed høyere utdannet enn en ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva teknisk ingeniør er?

Er det noe med tegning eller noe?

Tjener man bra og er det lett å få jobb?

Nei, det har ikke noe med tegning å gjøre! Du lager figurer\modeller på datamaskin, men det kan vel strengt tatt ikke kalles for å tegne. Syns du burde google "sivilingeiør" (master) eller "ingeniør" (bachelor) for du stiller spørsmål. Virker ikke som om du forstår hva en ingeniør er i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilingeniør er nok ikke en helt utdatert, det er fortsatt en beskyttet tittel

En sivilingeniør har en mastergrad i naturvitenskap og teknologi. De kan arbeide med ting som har med teknologi og natruvitenskap å gjøre. Det er så mye og så mye forskjellig.

De kan jobbe i konsulentvirksomhet, forskning, industri, oljeselskap, offentlig forvaltning, bank og finans etc. Innen disse feltene jobber de med problemstillingen innenfor teknologi og naturvitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sivilingeniør har en mastergrad i naturvitenskap og teknologi. De kan arbeide med ting som har med teknologi og natruvitenskap å gjøre. Det er så mye og så mye forskjellig.

De kan jobbe i konsulentvirksomhet, forskning, industri, oljeselskap, offentlig forvaltning, bank og finans etc. Innen disse feltene jobber de med problemstillingen innenfor teknologi og naturvitenskap.

De kan også jobbe som universitets- og høgskolelærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke noe med tegning å gjøre! Du lager figurer\modeller på datamaskin, men det kan vel strengt tatt ikke kalles for å tegne. Syns du burde google "sivilingeiør" (master) eller "ingeniør" (bachelor) for du stiller spørsmål. Virker ikke som om du forstår hva en ingeniør er i det hele tatt.

De som "tegner" på dataen feks i AutoCAD og lignende kalles vel tekniske tegnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de blir kalt tekniske tegnere, selv om de modellerer i 3d. Men disse 3d modellene må ofte konverteres til 2d tegninger, slik at de kan bli maskinert videre.

Sivilingeniør er heller ikke utdatert. Jeg gikk ut i fjor med sivilingeniør som tittel.

Endret av Kinini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...