Gå til innhold

Hvordan øke sædmengden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjæresten min kan ikke få barn pga for liten sædmengde. Jeg trodde det fortsatt kunne bli barn jeg da, for det skal jo ikke akkurat mange svømmere til... Men han har aldri gjort noen gravide (inkl meg). Han har barn fra før, og det kom til vha prøverør. Nå begynner det å bli noen år siden han var til sånn utredning og det greiene da. Jeg vet ikke om utviklingen har gått noe videre på det området...

Men er det virkelig ingenting han kan gjøre for å få i gang sædproduksjonen? (øke mengden)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke medisiner, men det er allikevel to ting jeg kan tenke meg:

- Å ikke ha sex på tre-fire dager gjør at det bygger seg opp.

- Mineralet sink er viktig for dannelsen av testosteron. Et mineraltilskudd som blant annet inneholder sink kan være verdt et forsøk.

Skrevet (endret)

Det er noen småting han kan gjøre selv, men når hans tidligere barn er prøverørsbarn står nok dette så dårlig til at dere ikke kan påvirke dette. Jeg regner med han er utredet for å utelukke at spermkvaliteten skyldes tidligere infeksjoner eller andre korrigerbare forhold.

Regel nummer en er å ikke røyke. På en god andreplass følger moderat mengde alkohold. Deretter vil et sunt og variert kosthold og god fysisk form hjelpe.

Varme er ikke heldig for kvaliteten på sperm, varme bad og badstuer bør unngås, det samme bør trange boksershorts og laptop i fanget.

Da det ble konstatert dårlig sædkvalitet her i huset prøvde vi alle tips og triks som finnes, neste prøve kom tilbake og var helt lik. Men her var mannen ikke-røyker, og veldig sunn fra før.

Spermkvaliteten kan variere over tid, selv om det at den nå, noen år etter prøverørsbehandlingen, mirakuløst er bedre er veldig tvilsomt. Men ta en ny test så ser dere hvordan status er. Dersom det ser dårlig ut og dere ønsker dere barn hadde jeg fått avgårde en henvisning til prøverør med en gang. Det tar gjerne et år fra en slik henvisning sendes til dere er i gang, så dere har nok av tid til å prøve tips på hjemmebane.

Endret av Atheene
Skrevet

Det som iallefall bedrer kvaliteten er;

Tilskudd av C-vit og Zink

Slutte å røyke

Lite alkohol

Unngå trange boxere og bukser

Ikke varme bad, badstue, laptop på fanget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...