Gjest fia Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Jeg var til Gynokologisk undersøkelse i dag i forbindelse med graviditet. Det jeg synes var merkelig var at doktoren også tok fingeren i analåpningen. Bare en finger alene, og så sa han "her var det fint og stramt." Jeg bare lurer på om dette er en del av GU undersøkelsen. Dette var det siste han gjorde etter han tok andre "normale" undersøkelser som gav mening. Hilsen Fia.
Minya Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Han *kan* ha sjekket for hemorider? Men jeg synes det virket litt rart at han kommenterte at det var fint og stramt
Gjest fia Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Jeg har kanskje vært på 10 GU undersøkelser i mitt liv, men aldri har noen sjekket endetarmsåpningen min, og jeg synes han kanskje kunne gitt meg et forvarsel, eller en forklaring. Men hemnorider var aldri et tema verken før eller etter denne undersøkelsen.
Søster K Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Jeg lurer på hvorfor noen går til mannlige gynokologer.. Høres sikkert litt pertentlig ut, men jeg ville aldri gjort det selv. Synes dette hørtes veldig spesielt ut. Har aldri opplevd noe lignende. Endetarmen er vel strengt tatt litt utenfor hans område?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 Jeg ville heller aldri gått til en mannlig gynekolog. Man kan argumentere så mye man vil om at de ser tusenvis av underliv i året og ikke bryr seg. Men ingen kan klare å overbevise meg om at de ikke får et ekstra kick av en ung, pen dame i forhold til en gammel dame med soppinfeksjon... Instinkter kan ikke skrus av.
HvittHus Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 Jeg var til Gynokologisk undersøkelse i dag i forbindelse med graviditet. Det jeg synes var merkelig var at doktoren også tok fingeren i analåpningen. Bare en finger alene, og så sa han "her var det fint og stramt." Jeg bare lurer på om dette er en del av GU undersøkelsen. Dette var det siste han gjorde etter han tok andre "normale" undersøkelser som gav mening. Hilsen Fia. Ja dette er ikke uvanlig å gjøre under en GU, men det er ikke helt vanlig å kommentere på den måten han gjorde. Han gjorde ikke noe galt faglig, men sosialt synes jeg han var noe på viddene. 1
HvittHus Skrevet 18. november 2011 #8 Skrevet 18. november 2011 http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/gynekologiskundersoekelse.php
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #9 Skrevet 18. november 2011 Jeg har opplevd å få en finger i endetarmen ved gynekologisk undersøkelse, men om kommentaren var slik du beskriver den, TS, synes jeg den virker malplassert. Og ang mannlige gynekologer - jeg foretrekker faktisk det framfor kvinnelige. Jeg opplever de som mer varsomme enn kvinnelige, der er det mer sånn "jeg vet hvordan det føles, så dette må du tåle!"-holdning.
Gjest fia Skrevet 18. november 2011 #10 Skrevet 18. november 2011 Ja dette er ikke uvanlig å gjøre under en GU, men det er ikke helt vanlig å kommentere på den måten han gjorde. Han gjorde ikke noe galt faglig, men sosialt synes jeg han var noe på viddene. Vel, jeg lurer på hva du mener han skulle ha undersøkt for?
Søster K Skrevet 18. november 2011 #11 Skrevet 18. november 2011 Jeg synes det ofte er litt sånn standarsvar fra alle som går til mannlige gyn. Min kvinnelige gyn er superflink og hyggelig.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #12 Skrevet 18. november 2011 Vel, jeg lurer på hva du mener han skulle ha undersøkt for? Det er for å kjenne livmoren bedre.
Casall Skrevet 18. november 2011 #13 Skrevet 18. november 2011 Kvinnelig vs mannelig gynekolog finnes det en milelang tråd for, bruk den.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #14 Skrevet 18. november 2011 Jeg har hatt bare kvinnelige gynekologer og alle har vært hyggelige og forsiktige. Har derimot hatt lite hyggelige opplevelser med mannlige leger som gjør at jeg aldri noensinne kommer til å gå til en mannlig gynekolog. Leger er mennesker, mennesker har instinkter, sånn er det bare.
HvittHus Skrevet 18. november 2011 #15 Skrevet 18. november 2011 Vel, jeg lurer på hva du mener han skulle ha undersøkt for? Han sjekker at livmoren ikke er forstørret, ligger feil, eller at det er oppfyllninger som kan indikere patologiske tilstander.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/gynekologiskundersoekelse.php Jeg reagerer litt på at det står i artikkelen at klemming på livmor og eggstokker stort sett er uten smerte. Greit nok at det ikke skal være store smerter, men det er normalt at eggstokkene er litt ømme å bli trykket på. Sånne ting er lurt å vite for unge jenter/damer som ikke er vant med GU. Når det gjelder saken i tråden, så synes jeg uttalelsen hans var rimelig merkelig. Mulig han uttrykte seg uvørent og egentlig mente at alt så og kjentes greit ut (ingen hemorroider, rifter e.l.), men da burde han rettet på seg selv og understreket at han mente det som i "ingenting galt". Jeg har forøvrig kun fått finger i anus én gang under GU, og det var når jeg som 13-åring og jomfru var til undersøkelse og derfor fikk en finger i anus istedet for skjeden når han skulle kjenne på livmor/eggstokker. Men dette ble jeg informert om på forhånd og han kommenterte heller ikke anus på noen måte. Jeg er også vant med at gynekologer er flinke til å forklare hva de gjør (og hvorfor) underveis så man slipper å lure på hva de driver med nedi der. Det burde den nevnte gynekologen absolutt ha gjort.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2011 #17 Skrevet 18. november 2011 Jeg fatter ikke at gynekologer tør å gå ut fra at alle synes dette er greit... Jeg har blitt utsatt for overgrep, noe som har gjordt meg ekstremt var på all aktivitet "baki der". Så alternativene jeg har er å enten si i fra, og da måtte minne meg på hva som skjedde og vite at flere vet (dette er faktisk en stor greie for meg. Jeg skammer meg ikke, men det er noe svært privat), eller ta sjansen på at h'n ikke gjør noe.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #18 Skrevet 18. november 2011 Jeg fatter ikke at gynekologer tør å gå ut fra at alle synes dette er greit... Jeg har blitt utsatt for overgrep, noe som har gjordt meg ekstremt var på all aktivitet "baki der". Så alternativene jeg har er å enten si i fra, og da måtte minne meg på hva som skjedde og vite at flere vet (dette er faktisk en stor greie for meg. Jeg skammer meg ikke, men det er noe svært privat), eller ta sjansen på at h'n ikke gjør noe. Helt enig. Jeg ble nesten på gråten en gang fastlegen min var blitt syk og hadde mannlig vikar. Måtte bare dra hjem jeg, ikke tale om at jeg ville begynne å forklare noe til legesekretærene som såvidt nevnte vikaren i forbifarta da jeg kom. Jeg er helt avhengig av å vite nøyaktig hva som skjer under sånne undersøkelser, overraskelser er ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #19 Skrevet 19. november 2011 Jeg har fått en finger i analåpningen første gangen jeg var på GU, av en kvinnelig fastlege. Det er kanskje ikke vanlig, men faglig forsvarlig.
Mamma1 Skrevet 19. november 2011 #20 Skrevet 19. november 2011 Har vært borti det en gang, av ca 20 ganger. Da var det for å kjenne livmoren bedre, i og med at min vender bakover. Jeg var hos en kvinne.Syns det var ekkelt ja, men kommentaren han kom med til deg var verre..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå