lell Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Hallo! Nå er jeg frustrert og forvirret... I over 1 år har jeg hatt mageproblemer. Vondt i magesekken, vondt ellers i magen, stikking i magen. Kvalme. Etter do besøk er jeg merkelig sliten og utmattet. Nesten daglig plage. Mange legebesøk med prøver, gastroskopi... Ingenting feiler meg i følge prøver.. Jeg har lest og lest, googlet og lest og her er hva jeg har funnet ut: I utlandet har det funnet ut at slike magebesvær blir bedre hvis man kutter ut tunge karbohydrater. De kaller det fodmap. Man skal ikke spise fruktsukker, meieriprodukter, fruktaner, hvete, egg.... Hvis jeg skal prøve å spise lavkarbo mat så inneholder jo det masse egg, og rømme, fløte og sånt, så hva i alle dager skal jeg gjøre?? Hva slags diett/ kost kan man spise når man tydeligvis skal unngå alt...??
tusse75 Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 (endret) Jeg har endometriose. Og etter å forsket mange år så har jeg kommet over en amerikansk bok hvor det blir beskrivet hva slags produkter man skal spise for å bli bedre. Da skulle jeg kutte ut all mel bortsatt fra speltmel, rødt kjøtt, sukker, egg, melk og melkeprodukter, kofferin... Jeg kuttet ut alt på dagen omtrent. Den første tida bommet jeg av og til når jeg kjøpte inn ting men nå er jeg vant å se etter det jeg trenger. Jeg spiser veldig mye grønnsaker, lager et kjempe godt speltbrød og knekkebrød med frø, fisk, kyllig, linser og bønner (før viste jeg omtrent ikke hva disse var for noe ). Bruker gode oljer fra helsekost, cocosa. Men det trenges jo ikke, man kan bruke rapsolje og olivenolje. I begynnelsen tenkte jeg også - men det er jo ikke mulig å kutte ut så mye! Men det går fint faktisk Det er bare uvant i begynnelsen. Nå lager jeg alt fra bunnen av og det finnes jo så mange oppskrifter på nettet som er lettvinte. Jeg spørte fastlegen min om det er greit å kutte ut så mye, han svarte - gå etter magefølelse! Kjenner du deg opplagt og magen er fornøyd så er det ikke noe problem. Så min anbefalling er bare å prøve deg fram! Endret 18. november 2011 av tusse75
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Jeg har slitt med irritabel tarm i mange år, det kalles også mange andre ting. Jeg har forsøkt alt mulig av "dietter" for å finne ut hva jeg reagerer på, men ingenting har hjulpet, annet enn at det hjalp litt å kutte typisk fin gjærbakst. For en stund siden tok jeg valget om å bli vegetarianer, og etter dette har jeg ikke hatt problemer. Sier selvfølgelig ikke at du skal bli det, men at du kan forsøke å kutte ut de typisk vanskelig fordøyelige tingene som rødt kjøtt for eksempel. Hvetemel, mye sukker og ren melk er heller ikke noe særlig for min mage, men rømme, smør og egg går fint for min del. Magen min reagerer mye bedre på f.eks. bønner og linser. I tillegg er det greit å spise litt oftere og mindre måltider så magen ikke får så mye å jobbe med på en gang.
lell Skrevet 19. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2011 Oppskrift på brød uten hvete og meieriprodukter?? Jeg er helt grønn på dette..
tusse75 Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 3 store brød (de største former må du ha) 3 dl hirse - kokes opp og skylles. Kok opp igjen med 3 dl vann og la trekke til svellet opp. 2,1 liter vann 1 ERT gjær (brødet skal heves over natta. vil du ha raskere heving, ha mere gjær) 3 ss olivenolje 3 barneskjeer havsalt Ha i melet og frøene event. Krydder for eksempel karve, anis eller timian. 1 pk sammalt spelt (1kg) 3 dl siktet rug (jeg bruker siktet spelt istedenfor) 3 dl sesamfrø/solsikkekjerner 3 dl store havregryn 3 dl speltgryn hirsen som er kokt nesten 1 pk siktet spelt (1 kg) Rør sammen og la stå over natten eller 8 timer. Hvis du vil ha raskere hevingstid bruk mer gjær. Vær oppmerksom på at den lange hevingstiden gjør at brødet er mer verdifullt ernæringsmessig. Deigen er ganske løs, så man trenger ikke å kna, bare forme brødene lett. Bruk resten av den siktede spelten og ha i tre store brødformer. Sett brødene på nederste rille og la etterheve på 50 grader i en halv time. Skru så varmen opp til 200 grader og stek brødene i ca.1,5 time. Dem skal være godt stekte. Hirse er glutenfritt og spesielt rikt på mineraler. Spelt har et høyere proteininnhold enn hvete og er lettere fordøyelig. Når du har øvd litt, tar det hele brødbakingen mindre enn 20 min. 10 min for å lage deigen og 7 min for å ha den i former, og det fordelt på 2 dager. Steke gjør den selv. Du kan dele brødene i to og fryse ned. Så har du brød i flere uker. En god investering! Jeg blander mel og frø lett og har oppi resten av tinga på kvelden. Rør rundt og setter på badegulvet over natta. Trenger ikke noe maskin til dette. Brødene har ei hardere konsistens enn de fleste er vant med men det er bare vanesak. Og når dei er tatt opp av fryseren så er dei mykere. Før pleide jeg å ha flere skiver mens nå holder det med ei skive. Veldig mettendes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå