Gå til innhold

Nettstudie og lån i lånekassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 23 år som er i fast 100 % jobb. Har bil, hus, samboer og en haug med regninger (som alle andre)

Har tatt noen dumme valg da jeg gikk på skolen og har ikke fått studiekompetanse (har gått 3 år på vgs, men siste året førte ikke til studiekompetanse)

Nå ønsker jeg å ta studiekompetansen, fire fag gjennom NKI nettstudier. Har sjekket opp hva disse fire fagene heter og snakket med NKI. Jeg kan starte når det passer meg. For et par dager siden ringte jeg lånekassen og fortalte om mine studieplaner og utgifter. Fikke beskjed om at jeg fikk maks 22.700 kr for å ta Norsk (stort pensum) over 6 mnd.

De tre andre fagene (historie, matematikk og naturfag) måtte jeg også ta over 6 mnd for å få et makslån på 22.700 kr.

Dette er rett og slett ikke nok og jeg får ikke mulighet til å studere ennå.

Kan det stemme at jeg kun får så lite lån? (har ingen betalingsanmerkninger o.l, så det er ikke det det står på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, det er jo bare å jobbe ved siden av. Om du synes norskpensum er heftig og stort, så kan du bare slå fra deg høyere utdanning. For norskfaget på videregående er som en tur i parken i forhold til høyere utdanning. Til og med ex. phil. (simpelt, simpelt, simpelt) er rene maratonen i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. jeg vil heller ha et litt større lån enn å jobbe så mye ved siden av studiene.... Synes bare det er rart at de ikke kan låne ut mer penger for de som vil. Som en tilleggsinformasjon er jeg syk og prøver mitt beste..

Fint at du er så perfekt da. Jeg er ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan klare å ta norskfaget på 6mnd uten å ta opp lån eller ta deg fri fra jobben, selv om du synes det ser tungt ut. Husk at man normalt sett tar det sammen med alle de andre fagene, og mange har deltidsjobb ved siden av.. Setter du av noen timer i uka og jobber disiplinert, vil du få til dette ved siden av jobb. Prøv å alliere deg med en venn/familiemedlem som er stødig i norsk opp mot eksamen, så tenker jeg det går fint.

Men til spørsmålet ditt: Ja, det stemmer nok at du får så lite lån, å ta opp lån er annerledes på vgs-premisser enn ved høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...