Gå til innhold

Noe med magen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg sliter med ett problem i magen. Har hatt det i en del år nå. Det begynte i 16 års alderen, såvidt jeg husker. Før det har jeg alltid hatt tendenser til dette (en form for permanent forstoppelse, til tross for at jeg alltid har spist veldig sunt og fiberrikt).

Uansett.. Det begynte med noen utrolige smerte av og til.. Jeg begynner å kaldsvette, magen min hovner opp (veldig mye, og.. Passer absolutt ikke inni buksene mine, f.eks), og det verker. Altså rett under ribbeinet på den venstre side, som oftest. Noen ganger på den andre siden, men det er veldig sjeldent.

Generelt sett føles hele fordøyelsen min veldig treg.. Jeg har avføring 1-2 ganger i uken, noe jeg selv synes er veldig lite.

Uansett.. Det siste året, begynte smertene å komme mye oftere.. Det er snakk om 2-3 ganger i uken nå.

Jeg har gått til lege, og jeg er på venteliste til en mage og tarm lege.. Men første gangen, ble visst avtalen min borte i posten, så nå står jeg på begynnelse av ventelisten igjen.

Dette er utrolig vanskelig å leve med, og enda vanskeligere å få normal døgnrytme på. Jeg sitter uten skole til Januar, og akkurat nå så sitter jeg ofte oppe til 2-3 på ettermiddagen før jeg får sovnet pga dette.

Jeg spiser en halv (eller en hel, noen ganger) grapefrukt til frokost, en banan utover dagen, eventuelt et par gulerøtter også middag.. Bruker kun fullkorn pasta, brun ris og sånt, og er forholdsvis vegetarianer. Blir mye erter, bønner og linser.

Jeg er og overvektig, og har vært det i snart 1-2 år (omtrent siden problemene ble sterkere).

Det virker ikke som vekten vil ned, selv om jeg gjør alt korrekt.. Har og gått opp denne vekten på en diett lik den jeg har nå, men da brukte jeg Sobril - hvis det har noe å si.

Jeg drikker 3liter vann per dag. Noen ganger te, men uten sukker eller melk.

Hvis noen har en ide hva dette kan være, eller noen ting som eventuelt kan hjelpe, hadde det vært utrolig fint.. Er kjipt å sitte oppe i 20 timer hver dag.

Vil forresten beskrive smerten som "voksesmerte" (Når du vokser som barn/ung) i magesekken.. En følelse av at ting strekker på seg der inne, og gjør at det verker.

Umulig å svelge noe mens dette driver på, men røyk hjelper noen ganger. Jeg slutter å røyke i 6 mnd før jeg ikke klarte lenger pga smerten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes litt ut som venninna mi; som har endometriose grad4..

ganske mange av de samme problemene der..

Men er ikke bra å sammenligne sånne ting egentlig for ingen er like.. og symptomer kan være like på ufarlige og farlige ting...

Skrevet

Noen tanker:

Høres ut som dette har noe med fordøyelsen å gjøre ja. Jeg tenker på problemer med forstoppelse/treg passasje av avføringen i tarmen og tarmgassproduksjon (siden du skriver at magesekken din svulmer opp).

Jeg vet at røyk kan hjelpe for en del med Crohn/ulcerøs colitt, men det trenger ikke være det som feiler deg likevel. Røyk har vel en effekt på tarmen uansett, så det er lite spesifikt.

Men jeg tenker litt over det du skriver du spiser. Spiser du bare dette i løpet av en dag? Jeg synes det høres lite og ensformig ut. Dessuten kan det være at du spiser for mye fiber, det er ikke alle som tåler masse fiber like godt. Og kanskje prøve å kutte ned på erter, bønner og/eller linser, da dette kan gi ekstra gassproduksjon.

Du skriver ikke noe om du mosjonerer eller hvor mye du beveger deg. Bevegelse er også viktig for at tarmen skal fungere.

Spiser du melkeprodukter? Biola kan hjelpe med å stabilisere bakteriefloraen i magen.

Lykke til hos legen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...