Gå til innhold

Plagsom stemor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jo, selvfølgelig. Jeg er ganske sikker på at barn og far i dette tilfelle hadde feira jul sammen i år uten noe problem om det ikke hadde vært for stemors hiarki, for det er da ikke samvær med far som er skremmer barnet, men stemors lover og regler!

Akkurat denne jula er det ikke så sikkert at barnet ville feiret jul hos pappa uansett hvordan ståa hadde vært med stemor, siden hun ville være med på den første julefeiringa i nytt hus.

Det er ikke en selvfølge at barnet sliter med stemor i den grad du antyder, selv om mor synes hun er en pest og en plage...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser mors problem her dersom stemor er så vanskelig som hun skal ha det til. Men dette er bare mors side av saken.

På den andre siden kan jeg se at en mor som lar sin åtte år gamle datter bestemme selv, er med på å skape usikkerhet og kanskje lojalitetsproblemer hos barnet. Mor kan bevisst eller ubevisst legge føringer for hva barnet skal uttrykke ønsker om eller mene om f.eks stemor.

Jeg sier ikke at det er slik, men at det ikke er så enkelt dette her :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Man trenger ikke dusje med en 8 åring. :skratte:

Jeg tror denne dama har en skrue løs jeg. Hvis jeg var TS ville jeg ringt faren og vært sint i stemmen. :nei: Jeg ville fortalt han at vårt barn var mellom oss to, og at vi må bestemme mellom oss hva som er best for vårt barn.

Dette med å feire jul i det nye huset for eksempel. Hvis barnet vil feire hos mamma, så må hun få gjøre det. Det er hennes valg, ikke stemor.

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Jeg og far her er meget uenig i mye av det bio-mor gjør, men det kunne ALDRI falt meg inn å ta den fighten på hans vegne! :bond:

Helt absurd...

Jeg har ingenting jeg skulle sagt ovenfor bio-mor, dette er fars område, og jeg har stemmerett her hjemme og i forhold til hvordan vi som familie gjør ting sammen.

Jeg kunne aldri begynt å kjefte på bio-mor for noe slikt!

Hadde hun vært direkte ufin mot meg er det noe annet.

Men jeg kan virkelig ikke legge meg opp i meldinger og avtaler de i mellom.

Hun stemoren trenger å bli satt på plass og TS trenger å gi far en virkelighetssjekk.

Han burde rett og slett legge bånd på dama si (kan ikke tro jeg skrev det der...), for hun går fullstendig over streken og han lar seg fritas for sitt egentlige ansvar når han lar stemor holde på slik.

Ikke akseptabelt.

Hverken ovenfor mor eller datter.

Endret av frøken am
  • Liker 1
Skrevet

Jeg og far her er meget uenig i mye av det bio-mor gjør, men det kunne ALDRI falt meg inn å ta den fighten på hans vegne! :bond:

Helt absurd...

Jeg har ingenting jeg skulle sagt ovenfor bio-mor, dette er fars område, og jeg har stemmerett her hjemme og i forhold til hvordan vi som familie gjør ting sammen.

Jeg kunne aldri begynt å kjefte på bio-mor for noe slikt!

Hadde hun vært direkte ufin mot meg er det noe annet.

Men jeg kan virkelig ikke legge meg opp i meldinger og avtaler de i mellom.

Hun stemoren trenger å bli satt på plass og TS trenger å gi far en virkelighetssjekk.

Han burde rett og slett legge bånd på dama si (kan ikke tro jeg skrev det der...), for hun går fullstendig over streken og han lar seg fritas for sitt egentlige ansvar når han lar stemor holde på slik.

Ikke akseptabelt.

Hverken ovenfor mor eller datter.

Det er ingenting som heter bio-mor, på lik linje med at det heller ikke heter/blir brukt bio-far! Mor, far, stemor og stefar.

Ellers er jeg 100% enig med deg.

• Liker 1
Gjest frøken am
Skrevet

Det er ingenting som heter bio-mor, på lik linje med at det heller ikke heter/blir brukt bio-far! Mor, far, stemor og stefar.

Ellers er jeg 100% enig med deg.

Oh. Så at det var noen som skrev det - trodde det var mer oversiktlig? :klo:

Er enig med mor, far, stemor osv. Mye enklere.

Skrevet

Hø, er ungen 8 år og du har ikke sett henne siden hun var 1???

Skrevet

Oh. Så at det var noen som skrev det - trodde det var mer oversiktlig? :klo:

Er enig med mor, far, stemor osv. Mye enklere.

Det er enkelte stemødre som bruker betegnelsen biomor, mens de gjerne kaller seg bonusmor. Påstår at det er fordi det er mere oversiktelig. Merkelig nok bruker de aldri betegnelsen biofar.... Jeg synes iallefall det er oversiktelig nok med mor, far, stemor og stefar......

• Liker 1
Skrevet

Hø, er ungen 8 år og du har ikke sett henne siden hun var 1???

Etter som jeg forsto så mente Ts at hun og far ikke har vært sammen/bodd ilag siden jenta var 1 år, ikke at hun ikke hadde sett jenta på 7 år..

Gjest frøken am
Skrevet

Det er enkelte stemødre som bruker betegnelsen biomor, mens de gjerne kaller seg bonusmor. Påstår at det er fordi det er mere oversiktelig. Merkelig nok bruker de aldri betegnelsen biofar.... Jeg synes iallefall det er oversiktelig nok med mor, far, stemor og stefar......

Enig den.

Skrevet

Huff, for et menneske. På meg virker dette som en dame som er mer opptatt av å stå på "rettighetene" enn å bry seg om hva barnet faktisk ønsker.

Hun oppfører seg som det er hennes barn, og går laaangt over rollen som stemor, i mine øyne. Så lenge du og far er enige om hvor jenta skal feire jul, så synes jeg virkelig ikke at stemor har noe som helst med dette å gjøre. Hun kan jo selvsagt få lov å være skuffet, og gjerne si det også, men der stopper det.

Og det med dusjingen var jo helt på trynet.

Jeg er imponert over at du faktisk lurer på hva DU kan gjøre med dette. Jeg tror at jeg selv hadde slått meg så vrang etter desse opplevelsene, at jeg selv hadde blitt en bitch å samarbeide med etter dette.

Men hvis jeg skal tenke fornuftig, så tror jeg at jeg hadde gitt beskjed til stemor og far at sånt som dette finner du deg ikke i lenger. Det er du og far som er foreldre og som blir enige om ting angående barnet. Du forholder deg kun til far, ikke stemor. Hun kan gjerne ytre sine ønsker og meninger til far, og så kan han ta det videre i diskusjoner/avtaler med mor, men det er mor og far som diskuterer seg frem til resultatet, og det de blir enige om blir gjeldende.

Det viktige er at du og far holder en god tone og passer på at dere ikke ryker uklar. Så får heller han ta oppgjøret med trollkjerringa på bakrommet senere.

Men ja, tviler på at jeg ville sendt ungen min til det mennesket der, egentlig. Hun virker jo ikke helt god.

Skrevet

Det er ingen grunn til å bruke biomor. Det holder lenge med mor. Det finnes bare en mor, og dermed vil det ikke bli uoversiktelig. Det blir mer uoversiktelig med biomor og bonusmor, enn mor og bonusmor;)

Skrevet

Høres akkurat ut som min datters stemor, min datter er også 8 år.

Hun er typen som vil ha kontroll over alt og alle, og hun blander seg i alt, til og med oppdragelsen av min datter. Og far lar henne holde på, han syns det er helt greit for da slipper han noe ansvar. Jeg har sagt ifra til både han og henne flere ganger at jeg forholder meg til far, noe ingen av de vil godta. Han mener det må være enklere at hun og jeg kan forholde oss til hverandre og avtale ting etc., fordi han ofte glemmer ting. Lettvint for ham da vet du, å slippe å huske ting og måtte ta ansvar.

Jeg har fått MANGE krasse meldinger fra henne gjennom årene, men jeg bare overser det.

Forstår frustrasjonen din så godt, det er slitsomt!!

Skrevet

Nå er det jo ikke slik at min datter ikke liker sin stemor, for det gjør hun. Men stemors oppførsel er til tider veldig vanskelig å forholde seg til. F.eks at hun ikke vil akseptere at min datter ville feire julaften hjemme. Ser det er mange avsporinger her men jeg sier uansett tatt for svar. Tror ikke jeg ser meg nødt til å blande inn familievernkontoret, skal nok klare å ordne opp med far på egen hånd.

Masse tusen takk for alle tilbakemeldinger :)

Skrevet

Uff, så utrivelig situasjon.

Er selv både mor og stemor, og har for lengst funnet ut at i det øyeblikk man begynner å ta seg til rette overfor barn og foreldre, er det begynnelsen på slutten.

Støtter forslaget til Gullskje om å bestille time hos Familievernkontor. Møt kun med far den første gangen, og følg rådene dere får fra veileder.

Om ikke forholdene blir bedre, håper stemoren dikterer seg ut døren!

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Hvis drt virkelig ikke funker å prate voksent og rolig til henne, hadde jeg bare ignorert tekstmeldingene hennes. Evt videresendt dem til far.

Uansett bør du prate med far om dette, at han ikke kan finne seg i stemors sabotasje av avtaler som angår barnet.

Og det der med dusjingen MÅ du ta opp med henne! Hvorfor i all verden dusjer hun med barnet!? Og selvsagt skal barnet dusje i fred og ro når hun er hos far!?:eeeh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...