Gå til innhold

Å ha katten i bånd


~sikka~

Anbefalte innlegg

Broren min og samboeren har nettop kjøpt bånd til katten, slik at den kan få være ute :o

Er det bare meg? Eller er det helt sykt å "gå tur" med katten? De har også ordnet med løypestreng :o

De bor i sokkelen i en tomannsbolig. I et kjemperolig strøk. Katten vil vel ikke stikke av vel? Ikke er det mange biler der som kan kjøre over den heller.

Katten er 6 måneder - det er vel vanlig å slippe den ut løs når den er så gammel? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal de ha den i bånd? Får den ikke gå løs? Jeg pesolig synes dette høres rart ut. Oppfordre dem til å slippe løs katten, tenk hvis den blir angrepet av en større og sterker katt og ikke får mulighet til å stikke av eller forsvare seg uten at båndet er i veien...nei fy :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ha den i bånd? Får den ikke gå løs? Jeg pesolig synes dette høres rart ut. Oppfordre dem til å slippe løs katten' date=' tenk hvis den blir angrepet av en større og sterker katt og ikke får mulighet til å stikke av eller forsvare seg uten at båndet er i veien...nei fy :fy:[/quote']

De (eller rettere sagt hun) er så redde for at katten skal stikke av, eller rote seg bort. Også for at de andre kattene i området skal angripe den.

Jeg har sagt det til dem flere ganger at katter kan da finne veien hjem, siden den er så liten så tør den sikkert ikke engang å stikke av.

Tror hun har katten som babyen sin (20 år gammel jente)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sykt ? :o

Det er vel deres vurdering om de vil la katten gå løs eller ikke ?

Det virker da på meg som om de har en viss omsorg for den, eller ?

Det er ikke alle katter som er "ment for" å være så mye ute. Snakker her om rasekatter først og fremst. Ikke bli sinna på meg fordi jeg sier dette, men jeg har hørt dette av flere kattekjennere.

Vi har en abyssiner og vi bor i et ganske heavy traffikert strøk, og vi har pus inne og hun har alltid vært inne. Så jeg synes ikke vi gjør noe dårlig der. De fleste jeg vet om som eies av en slik type katt, har den inne.

Vi har også bånd til henne, men vi har ikke vært særlig mye ute. Det er pga mange sinte bikkjer i nærheten og mye rart i det hele tatt. Hadde vi hatt balkong eller have så hadde vi latt henne lufte seg litt.

Det er nok ikke alle katter som garantert finner veien hjem og kommer når eier roper, så jeg skjønner at de er redde for at den skal stikke av jeg. Jeg har også sett så mange katter med blodig ansikt ( forrige sted vi bodde var det slik ) og det er mye som kan skje med pusene. Heller ikke uvanlig at de blir overkjørte :cry:

Men folk må nå gjøre det som passer for dem.

Uansett er det viktigste at katten får masse kos, kjærlighet, stell og ordentlig pleie og ikke minst ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diva: Jeg sa ikke at det var sykt - jeg lurte på om det er det.

Trodde at katter flest gikk ute løse jeg, og kom tilbake når de ville det. jeg vet jo at det er deres valg, jeg kan jo ikke tvinge dem til noe de ikke vil,- det ønsker jeg jo ikke heller.

Bare det at jeg reagerte på dette, synes synd på katten jeg som ikke får ut å løpe. Hun får jo all omsorgen hun trenger, de behandler henne jo som ungen sin.

Aner ikke om det er rasekatt eller hva det er, og de har sagt at den kan få gå løs når den er eldre. Jeg trodde de var gamle nok når de var 6 mnd.

Har ikke peiling på katter, det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diva: Jeg sa ikke at det var sykt - jeg lurte på om det er det.

~sikka~ : mente ikke noe vondt med det jeg sa asså...

Sa det bare som et svar på spørsmålet ditt : "Eller er det helt sykt å "gå tur" med katten" etc.

De fleste katter går løst ute, og jeg har ikke noe imot det. Katter som er vant til å få være ute - bør få være det hele livet.

Skjønner at du stusser litt over det, men det er kanskje en tilvenning for katten, at de går tur med den og har den i løpestreng ? Den er jo liten ennå, selv om den er mer voksen enn en kattunge... Om man plutselig slipper ut katten uten tilsyn eller kontroll og lar den gå langt, så er jo faren stor for at den går seg vill eller ikke kommer tilbake på en stund.

Beklager om jeg er litt "freelyspeaking", men jeg snakker bare av mine erfaringer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diva: Joa det er greit det. Takker for svar og synspunkter. Som sagt - jeg har ikke peil på katter....

Ja de vet sikkert hva de gjør, tilvenner katten osv. Bra det ikke høres sykt ut da. Måtte bare sjekke :ler:

Takk igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hvis man har mulighet til det, så la katten få være ute - uten bånd! Katten har en unik evne til å finne tilbake til hjemmet. Og at de møter på andre katter som fører til slossing er ikke så farlig som alle tror. Dette er måten å finne sin plass i hierarkiet. Og ved kastrering vil man slippe en del problemer der.

Kattene mine har vært ute siden de var 14 uker. Jeg behandler de som om de skulle vært ungene mine jeg og, men de overbeskyttes ikke.

Diva: Har forståelse for at ikke du vil slippe katten løs hvis du bor i et traffikert område.

Noen rasekatter som er avlet opp pga av utseende, har ikke de beste muligheter for å klare seg ute som andre rasekatter. Jeg har Norsk Skogkatt, som også kalles urkatten. Den overlevde mange kalde vintre i Norge før den ble oppdaget. Denne type katter synes jeg må få mulighet til å være ute. De har mye instinkter og blir "i ett med naturen" når de er ute. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er 7 månder og går ute som han vil.

Dvs vi har han inne om natten og om dagen når vi er på jobb.

Han slippes ut på nattmorgenen i 4 tida har han funnet ut er et passende tidspunkt. og på ettermiddagen når vi kommer hjem.

Kunne sikkert hatt den i bånd, men han blir helt rabiat bare av halsbåndet.

Dessuten er det ganske farlig for katter å være bundet uten tilsyn, da de snart prøver å orme seg ut av båndet, og kan bli hengende fast.

Selv halsbånd med strikk.

Det er lurt å venne katten til å være ute med å ha døren oppe sånn at katten kan gå littut og inn som han vil. Nå lærte jeg min katt å være ute tidlig i høst.

Han har vært ute fra han ble født.

Og vi bor i kjeller leilighet, med utgang til hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ ha katten i bånd.

Den er så livredd ute, at jeg er redd for at hun skal få angst og løpe ut i gaten, der det er biler.

Dette er jo seff bare en midlertidig sak, til hun blir vant med å være ute. Hagen vår vender nemlig mot "hovedveien" i gata vår..

(dessuten får hun ikke gå fritt ute før vi har sterilisert henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ ha katten i bånd.

Den er så livredd ute, at jeg er redd for at hun skal få angst og løpe ut i gaten, der det er biler.

Dette er jo seff bare en midlertidig sak, til hun blir vant med å være ute. Hagen vår vender nemlig mot "hovedveien" i gata vår..

(dessuten får hun ikke gå fritt ute før vi har sterilisert henne)

Det er jo en annen sak hvis du er ute i lag med katten, men å binde den ute i løpestreng? Det høres ut som toppen av idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tidl. nabo hadde katten sin i en 3 meter lang løpestreng. Da den ville leke med kattene våre løp den i full fart, men fikk et skikkelig nøkk i nakken av strengen. Der satt den da og tittet forfjamset rundt seg..... Stakkars katt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min ble funnet ut, og snille meg tok den inn. Men, vi bor ikke ideelt for kattehold, med en trafikkert vei like ved. Derfor er hun stort sett inne, men hun var av og til ute i bånd i sommer.

En gang du hun var ute i båndet klarte hun å lure seg ut. Hun ble livredd og flyktet under huset. Vi fikk tak i henne etterhvert, men hun har ikke vært ute etter det.

Når vi snart flyttet til et mindre trafikkert sted, håper jeg hun kan være ute, uten bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er greit å bruke kattebånd på reise o.l. Men å sette katten i løpestreng foran huset??? :o Det er DYREMISHANDLING! Katten har en helt annen natur enn hunder. Blir rett og slett fly forbanna når jeg hører sånt! :sinna:

Men det er bra at du tar det opp, og jeg håper du kan få gjort noe med denne situasjonen. Kan du holde meg/oss oppdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert hatt den i bånd, men han blir helt rabiat bare av halsbåndet.

Dessuten er det ganske farlig for katter å være bundet uten tilsyn, da de snart prøver å orme seg ut av båndet, og kan bli hengende fast.

Selv halsbånd med strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...