Gå til innhold

Ser arbeidsgivere mye på karakterer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på siste året på en bachelor og er litt bekymret for karakterene mine...

Jeg har for det meste B'er og C'er, et par A'er men også en D og en E. Jeg har rett og slett ikke tid til å ta opp igjen disse fagene, det kommer til å gå utover bacheloroppgaven. D'en og E'en er fra første året, jeg var ikke helt kommet inn i studiene, pensum var helt nytt og jeg prioriterte feil når jeg leste fagene (brukte bl.a. altfor mye tid på teori og altfor lite tid på oppgaver i et metodefag).

Er man "uaktuell" om man har noen dårlige karakterer innimellom? Snittet mitt ligger mellom B og C, skal nok klare å dra det opp på B innen jeg er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser for meg at karakterene teller og blir eksaminert av en potensiell arbeidsgiver. Dette gjelder vel spesielt i tilfeller der det er flere søkere, for da vurderes kandidatene etter karakterer + relevant arbeidserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på fagområdet. På min sektor (jus) er karakterer alfa og omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på fagområdet. På min sektor (jus) er karakterer alfa og omega.

Absolutt. I mitt fagområde teller kun porteføljen, arbeidsgivere flest ser ikke på karakterene engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på område ja, men jeg vil tro mange arbeidsgivere ser på karakterene når det er den første relevante jobben du søker. For da har du ikke så mye annet å vise til, utover evt arbeidsmoral generelt. Men jeg tror ikke de fleste henger seg opp i noen dårlige karakterer så lenge du overveiende har gode og greie karakterer. Jeg har gode karakterer selv på nåværende studium, men jeg tenker ALDRI at folk som har D og E i noen spredte fag (eller bare tidlig i studiet) er svake faglig dersom de har ok karakterer for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...