Gå til innhold

Hender det du dropper bilbeltet?

Nevian

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

Jeg har en venninne som ble alvorlig skadet fordi hun ikke hadde bilbeltet på da bilen hennes kolliderte med en trailer. Jeg var ikke så voldtsomt flink med belte før, men jaggu om jeg er flink nå...

Dessuten så jeg en episode av mythbusters hvor de viste hvor mye skade diverse bilbeltesituasjoner kan gjøre. Etter at jeg så det har jeg aldri latt noen i bilen sitte uten belte, spesielt ikke hvis de er bak meg eller sjåføren. Nekter å få brekt rygg bare fordi noen tenker "jamen ingenting kommer jo til å skje og det er så ukomfortabelt uansett"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det er fordi at bilen ikkje har bilbelter.

Og av og til glemmer eg det, men hiver det på med eingang eg kommer på det, har som regel bare kjørt kort lengde i lav fart før den tid.

Endret av Apophis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille,

b) under rygging,

c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,

d) under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende,

e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,

f) - – –

g) for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,

h) sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn.

Legeerklæring som nevnt i fjerde ledd bokstav e, har gyldighet i EØS-området dersom den er utformet i samsvar med artikkel 5 i direktiv 91/671/EØF.

Jeg bruker alltid belte, men ikke når jeg rygger. Føler meg naken uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis den vanen veldig godt inne, altså, å bruke sikkerhetsbilde. Reagerer nesten med sjokk over at noen er dumme nok til å ikke bruke det. Satt på med ett vennepar til oslo, 5 timers kjøretur. Mannen sa etterpå at de ikke hadde brukt bilbelte hele veien. Utrolig dumt og glad vi ikke kjørte og hadde dem i baksetet. Ville ikke hatt de i ryggen om vi kræsja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille,

b) under rygging,

c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,

d) under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende,

e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,

f) - – –

g) for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,

h) sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn.

Legeerklæring som nevnt i fjerde ledd bokstav e, har gyldighet i EØS-området dersom den er utformet i samsvar med artikkel 5 i direktiv 91/671/EØF.

Jeg bruker alltid belte, men ikke når jeg rygger. Føler meg naken uten.

Dette var jeg ikke klar over. :) Men tror ikke at jeg hadde turt å kjøre bil dersom jeg hadde hatt en sykdom, skade eller noe som kunne gi meg legeerklæring som fritok meg fra setebeltebruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest IngvildSF

Jeg bruker alltid bilbelte. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt ikke gidder. Det kan redde livet ditt!

Skal forøvrig sies at jeg ikke brukte belte da jeg kjørte aviser midt på natta, hvilket jo er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender det at du glemmer bilbeltet? Eller rett og slett gir blaffen? Jeg for min del føler meg ubekvem uten. Det er nesten sånn at jeg kan sette meg inn → ta på belte → starte bilen → ta av belte → gå ut å skrape is! :klaske:

Spør du meg er det å "glemme" beltet nærmest på linje med å glemme å tørke seg i ræva etter å ha vært på dass!

Er sånn som deg jeg, noe er ikke rett om beltet mangler.

Og ingen får sitte på uten å bruke belte. Enkelt og greit. Og om noen protesterer, som ingen hittil har gjort, så får de gå/ta buss dit de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid bilbelte.

Med ett unntak. Når bilen triller ned fra forsiden av blokka til parkeringsplassen... Få meter, og knapt fart. Har beltevarsel på bilen, og den skriker ikke engang.

Men skal jeg noe som helst lengre enn det, er det på med beltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...