Gå til innhold

Hender det du dropper bilbeltet?

Nevian

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madelene1

Hender det at du glemmer bilbeltet? Eller rett og slett gir blaffen? Jeg for min del føler meg ubekvem uten. Det er nesten sånn at jeg kan sette meg inn → ta på belte → starte bilen → ta av belte → gå ut å skrape is! :klaske:

Spør du meg er det å "glemme" beltet nærmest på linje med å glemme å tørke seg i ræva etter å ha vært på dass!

Nei. Jeg føler meg utrygg om jeg ikke bruker belte. Så beltet er altid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid! Både som passasjer og sjåfør. Synes de som ikke bruker det er idioter. Det sa jeg til en kollega da han fikk bot for ikke å bruke belte også, meget fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Nei, jeg dropper aldri bilbeltet. Det tar jeg automatisk på hver gang jeg setter meg i en bil, om jeg er passasjer eller om jeg kjører selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mange av ulykkene skjer jo nettopp på disse korte turene. det hendte støtt og stadig at jeg ikke gadd å ta på meg beltet, spesielt ikke på korte turer.

men nå i våres, var jeg i en alvorlig bilulykke fem minutter unna huset mitt. en "skulle bare" - kort kjøretur. jeg ble påkjørt i høy hastighet bakfra, uten noe som helst forsøk på bremsing, av en stor van (jeg hadde en mindre bil), så bilen min fløy 10-15 meter.

jeg har fått whiplash, og har hatt en del vondt i ettertid. men hadde jeg ikke hatt beltet, hadde jeg vært død.

og jeg tenkte akkurat slik før denne ulykka. jeg skal bare, det er en kort tur osv. men etter dette, har jeg begynt å bruke beltet konsekvent, uansett. det avhenger ikke av hvor langt jeg skal, eller hvor dårlig tid jeg har, om jeg kan kommer opp i en ulykke. min verste ulykke var omtrendt rett på utsiden av hjemmet mitt, og jeg skulle bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender i blant at jeg glemmer det, spesielt hvis det kun er korte bilturer. Men har blitt mye flinkere til å huske det nå i det siste :) Men synes det er mer behagelig å sitte uten bilbelte noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å kjøre uten bilbelte. Da er det noe vesentlig som mangler og dette gir et ubehag.

Har selv krasjet (påkjørt bakfra) da jeg bare skulle en kjapp tur på nærbutikken så det er faktisk nok at du sitter i bilen så kan skaden skje. Du trenger ikke å kjøre en meter en gang. Det holder at noen andre gjør det. Jeg hadde belte på, fikk en nakkeskade og det kostet meg mer enn du aner. Både i smerter, avbrutt utdannelse mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke førerkortet enda, holder på med øvelseskjøring. Før jeg begynte å øvelseskjøre, droppet jeg bilbeltet som passasjer hvis vi f.eks. skulle kjøre en kort strekning. Etter at jeg begynte å øvelseskjøre, har jeg blitt mer bevisst på dette og sørger nå for at både jeg og de andre som sitter i bilen sammen med meg har på seg bilbelte, enten jeg er sjåfør eller passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt bruker seg bilbelte når jeg kjører!

Det er like selvsagt som å ha på klær og sko. Unntaket kan være som andre også ha skrevet når jeg rygger. Da er det likevel kun på parkeringsplassen, og aldri når jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke bruker belte når dere rygger, er dere ikke redde for at noen skal kjøre i dere? Jeg bruker alltid belte, spenner det på før jeg må rygge bilen ut en kronglete innkjørsel, og beltet har aldri hindret meg i se skikkelig bak meg.

Nesten så jeg er fristet til å spørre om dere hadde tatt av dere beltet før dere skulle rygge på en eventuell oppkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke bruker belte når dere rygger, er dere ikke redde for at noen skal kjøre i dere? Jeg bruker alltid belte, spenner det på før jeg må rygge bilen ut en kronglete innkjørsel, og beltet har aldri hindret meg i se skikkelig bak meg.

Nesten så jeg er fristet til å spørre om dere hadde tatt av dere beltet før dere skulle rygge på en eventuell oppkjøring?

Jeg bruker det ikke alltid når jeg rygger. Men jeg rygger stort sett på parkeringsplasser, ut fra luka mi bare. Selvfølgelig kan noen kjøre på meg, men sannsynligheten er større for at jeg kjører på noen andre hvis jeg har på meg beltet. Jeg er stiv i nakken, og ikke så veldig høy, så hvis jeg ikke snur meg har jeg ikke god sikt.

Og på en parkeringsplass er det lite sannsynlig at det blir personskade hvis det blir sammenstøt mellom to biler i sakte fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får ikke lov til å glemme. Volvoen pinger og ponger som en gal bare jeg har kjørt 1m, bra er det med mindre jeg kun skal flytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk kjørelæreren min som anbefalte meg å ta av meg beltet da jeg skulle ryggeparkere. Jeg synes det hjalp utrolig. Det er ikke hver gang jeg rygger at jeg tar det av, mest når jeg skal ut av utkjørselen her hjemme, og nei, jeg er ikke redd for at noen skal treffe meg, fordi jeg har god nok sikt til å se at det ikke kommer biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...