Gå til innhold

Hender det du dropper bilbeltet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aldri!

Ingen får sitte i samme bil som meg uten heller. jeg vil ikek bli drept av en idiot som flyr rundt i kupeen. Samtdig så håer jeg å ikek bli drept av en idiot som flyr gjennom frontruta på sin bil og inn i min bil. Men igjen, folk som ikke bruker bilbelte mangler også evnen til å tenke konsekvenser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvor korte turer det er snakk om, så tar jeg alltid på belte. Som mange andre har skrevet; jeg føler meg naken uten, som om noe er galt.

Jeg klarer ikke helt å forstå de som klarer å kjøre UTEN belte, når man vet hvor idiotisk og livsfarlig det er.

Skrevet

Da jeg tok lappen så var vi på trafikkstasjonen på glattkjøringsbanen. Da var det en sånn rampe, med et sete øverst, et bilsete. Kjørelæreren min gikk bort dit og spurte meg om jeg brukte setebelte. Alltid, uansett situasjon, svarte jeg. Han virket overrasket, for han gjentok "alltid, helt sikker??". Ja, helt sikker sa jeg. Han ba meg sette meg opp i det bilsetet, jeg skulle få oppleve en bråstopp, med setebelte. Jeg satt meg i stolen, og kjørelæreren utløste det som holdt stolen igjen, og den skled sånn delvis fort, delvis sakte frem. Og da den bråstoppen ble jeg slengt skikkelig frem, setebeltet borret seg inn i skyldra og kragebenet mitt, og det kjentes som hjertet fallt frem noen cm, AU!!

Så spurte kjørelæreren meg "i hvilken fart 'kolliderte' du i nå, tror du?"

"minst 30-40? minst" sa jeg.

"nei, bare 8km/t".

Selv om jeg alltid bruker bilbelte, så skjønte jeg at en slik bråstopp i 70km/t, ville virkelig, VIRKELIG gjort meg vondt. Jeg kjører veldig forsiktig og fornuftig, spesielt etter den demonstrasjonen der egentlig.

• Liker 5
Skrevet

For ikke å snakke om liv og helse edrsom det hadde skjedd en ulykke. :) Nye biler er visst litt sikrere da ;)

Så sant, og klart det viktigste. :jepp:

Var nærmest å tenke bot, da jeg fikk min del den gangen jeg nektet å ta på bilbelte. Ulykke har jeg heldigvis vært skånet for så langt...

Skrevet

Aldri aldri, etter jeg fikk barn. Var ikke like flink før. Skulle "Bare" rett på butikken. Men nå har jeg en veldig god grunn til å leve :)

Skrevet

Jeg har opplevd hvordan det er å frontkollidere med bilbeltet på, og jeg har virkelig ikke nerver til å risikere å kollidere uten bilbeltet på.

Skrevet

Å ta på seg bilbeltet er noe jeg gjør uten å tenke over det, gjør det helt automatisk. Kjører kun uten belte de 30 meterne jeg kjører fra postkassa til parkeringsplassen min, og da føler jeg meg nesten naken på et vis.

Samme her!

Skrevet

Kjører ikke en meter uten. Akkurat som at jeg ikke kjører på glatta med sommerdekk. Ønsker ikke å risikere min egen eller andres helse :)

Skrevet

"nei, bare 8km/t".

Samme her. Det var en skikkelig reality check!

Skrevet

Nei aldri. Tar heller ikke av meg belte hvis vi står i kø (med motoren av) for å ta strømstad-båten f.eks, eller hvis vi skal vente på en bensinstasjon på noen over tid. Jeg er helt nazi på belte og får helt fnatt hvis gubben kjører bilen fra garasjen til døra uten belte (snakk om 20 meter, på privat tomt).

Nei jeg er aldri uten belte. Har ved noen tilfeller havnet i taxier uten belter, går ut med en gang. Hater å ta bybuss, fordi det ikke er belter.

Skrevet

Tar automatisk på meg belte når jeg setter meg i bilen, enten det er som sjåfør eller passasjer, så nei jeg kjører aldri uten. Er liksom noe som mangler hvis jeg ikke har det på meg. Pleier å bruke det i buss også, hvis det er belter på setet, men der kan jeg være noe slækkere enn ved bil.

Ble forresten "mobbet" av vennene mine da jeg bodde i utlandet og de la merke til at jeg alltid brukte bilbeltet. Vi tok mye taxi og da var det ikke så vanlig for dem å bruke det som det var for meg. Tenkte ikke over at jeg tok det på en gang, og la egentlig ikke merke til at de ikke gjorde det. Husker det var jeg og en til, som også var norsk, som var de som ble kommentert at alltid brukte belte:p. Virker som det kanskje er en litt typisk norsk ting :).

Skrevet (endret)

Nei aldri. Jeg har vært i bilulykke uten belte for mange år siden. Aldri igjen!!

Jeg tar på meg beltet uten å tenke meg om. Jeg oppdager plutselig at jeg har på meg beltet når jeg skal flytte bilen på parkeringsplassen utenfor her jeg bor også. 5 meters kjøretur :fnise:

Edit: forresten; jeg rygger uten belte. Jeg er ofte så stiv i nakken at jeg ikke klarer å se ordentlig ut bakruta hvis jeg ikke fysisk flytter meg i setet når jeg rygger. Men tar det på meg før jeg setter bilen i 1. gir.

Endret av Mynona-83
Skrevet

Jeg er som regel vedlig flink, men det har hendt seg at jeg har droppa det bort til butikken(noe som tar 2min). Veit det er en dårlig uvane men.. Det er ikke ofte da!

Skrevet

Og jeg må få legge til at jeg kjører ikke en meter før alle i bilen har på seg setebelte!

Godt det finnes noen som deg. Jeg opplever alt for ofte at folk kjører før jeg rekker å få på beltet, det er ganske ubehagelig. Har begynt å trikse med å ta på beltet først og så lukke døra etterpå :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, bilbeltet er alltid på.

Skrevet

Aldri, aldri, aldri. Tar det helt automatisk på, rygger ikke ut engang uten å ta det på. Av og til glemmer samboeren min seg, og da ser jeg det med en gang. Hadde ei venninne som døde som 16-åring fordi hun ikke brukte belte, så er nok litt preget av det også (ihvertfall i forhold til å "arrestere" andre som ikke bruker belte). men det har alltid vært naturlig for meg å bruke det, føler meg naken uten.

Skrevet

Da jeg tok lappen så var vi på trafikkstasjonen på glattkjøringsbanen. Da var det en sånn rampe, med et sete øverst, et bilsete. Kjørelæreren min gikk bort dit og spurte meg om jeg brukte setebelte. Alltid, uansett situasjon, svarte jeg. Han virket overrasket, for han gjentok "alltid, helt sikker??". Ja, helt sikker sa jeg. Han ba meg sette meg opp i det bilsetet, jeg skulle få oppleve en bråstopp, med setebelte. Jeg satt meg i stolen, og kjørelæreren utløste det som holdt stolen igjen, og den skled sånn delvis fort, delvis sakte frem. Og da den bråstoppen ble jeg slengt skikkelig frem, setebeltet borret seg inn i skyldra og kragebenet mitt, og det kjentes som hjertet fallt frem noen cm, AU!!

"nei, bare 8km/t".

Selv om jeg alltid bruker bilbelte, så skjønte jeg at en slik bråstopp i 70km/t, ville virkelig, VIRKELIG gjort meg vondt. Jeg kjører veldig forsiktig og fornuftig, spesielt etter den demonstrasjonen der egentlig.

Det fikk ikke jeg prøve når jeg lærekjørte, men det har jeg lyst til! Burde vært krav i opplæringen å teste det, så kanskje vi får mindre råkjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...