Gå til innhold

Rettskrivningstråden - juleversjon


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Nå som det nærmer seg jul synes jeg det er på tide å rette oppmerksomheten mot riktig bruk og staving av ord og uttrykk som hører advents- og juletiden til.

Her er mine julekjepphester:

1. Den kalenderen med 24 luker som brukes i førjulstiden heter adventskalender, ikke julekalender.

2. Stjernen som henger i vinduet og lyser i adventstiden heter adventstjerne, ikke julestjerne. Julestjerne er en plante.

3. 24. desember kalles julaften, ikke juleaften. Hvis man insisterer på et ord med -e etter jul- får man heller skrive julekveld.

4. Navnet på høytider skrives med liten forbokstav, bortsett fra i begynnelsen av en setning. Man skriver altså "Jeg gleder meg til jul", ikke "Jeg gleder meg til Jul".

Noe skal man jo ha å irritere seg over :fnise:

Flere julerelaterte ord og uttrykk med stor feilprosent?

Endret av Spinell
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg over ordelingsfeil, som jule gaver, og advents stjerne. Ikke så ofte jeg ser det, men det er syyykt irriterende når jeg ser det. Og jeg irriterer meg også over folk som sier julekalender og julestjerne istedenfor adventssjerne og adventskalender. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. 24. desember kalles julaften, ikke juleaften. Hvis man insisterer på et ord med -e etter jul- får man heller skrive julekveld.

Hallelujah!

Det er det verste jeg ser i alle disse juletrådene nå for tiden. Gleder meg til alle har lært seg at det heter JULAFTEN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallelujah!

Det er det verste jeg ser i alle disse juletrådene nå for tiden. Gleder meg til alle har lært seg at det heter JULAFTEN :)

Det hører riktignok til en annen kirkelig høytid, men jeg får høyt blodtrykk av fastelaven også.

Når det gjelder advent(s)stjerne er jeg neimen ikke sikker. Jeg skev det først og gikk inn og rettet ordet. Det ble skrekkelig mange konsonanter på rad med dobbel s inni der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...