Gå til innhold

Spør en Kokk.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet kokk og har jobbet lenge som dette.er det noen som lurer på ting innenfor matlaging og sånn så bare fyr løs så skal eg prøve å svare så godt eg kan!

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg et spørsmål: hvordan i alle dager får man vannbakkelsen til å heve seg skikkelig i ovnen? Jeg har prøvd flere oppskrifter, men de blir bare noen små pletter på bakeplata mi. Har du en god forklaring eller garantert virksom oppskrift til meg? :)

Skrevet

Jeg lurer på noe:

1) Ofte når vi skal lage sterk mat, som feks gambas al pil pil, så er det akkurat som om det mangler noe. Den gode "heten" fra chilien kommer ikke like godt fram som den gjør på restaurant feks. Så ender det ofte opp med at vi pøser på med chili, men det hjelper egentlig ikke, det blir bare en skarpere chilismak, ikke sånn god "rund" smak.

2) Det samme gjelder kinawok, føler vi mangler noe vesentlig der også. Er det fiskesaus som er hemmeligheten?

Skrevet

Ja! Jeg vil ha tips til hvordan få til den gule kremen på suksesskaka. Føler det er litt tilfeldig om jeg får det til, så om du har en:

1. Gjor slik

2. Deretter slik

3. og så videre liste

så hadde jeg blitt superglad!

Skrevet

http://www.nrk.no/mat/1.7119320

denne oppskriften har eg prøvd flere ganger og blir suksess kver gang.

kan være du har hatt feil temperatur eller kansje for mye eller for lite egg i deigen din.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Phaedra,mod

Skrevet

http://www.nrk.no/mat/1.7119320

denne oppskriften har eg prøvd flere ganger og blir suksess kver gang.

kan være du har hatt feil temperatur eller kansje for mye eller for lite egg i deigen din.

Takk for link. Jeg skal forsøke denne hvis du mener at den er en sikker innertier. ;)
Skrevet

Jeg lurer på noe:

1) Ofte når vi skal lage sterk mat, som feks gambas al pil pil, så er det akkurat som om det mangler noe. Den gode "heten" fra chilien kommer ikke like godt fram som den gjør på restaurant feks. Så ender det ofte opp med at vi pøser på med chili, men det hjelper egentlig ikke, det blir bare en skarpere chilismak, ikke sånn god "rund" smak.

2) Det samme gjelder kinawok, føler vi mangler noe vesentlig der også. Er det fiskesaus som er hemmeligheten?

1) bruk røkt chili, det gir rund smak og varme

2) fiskesaus er en thai ingrediens, kinesiske wokretter bruker endel østerssaus, hoisinsaus, fersk chili, hvitløk og ingefær i tilegg til soya

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

.

Endret av Nuppdupp
Skrevet

En ting jeg alltid glemmer å spørre dem jeg kjenner som er kokker.

Veldig mye på kjøkkenet er laget halvferdig på forhånd (snakker ikke om halvfabrikata altså). Spesielt enkelte type sauser, men béarnaise og hollandaise tåler omtrent ikke oppvarming før de sprekker. Lages denne på forhånd i større porsjoner, så legges den kald på svært varm mat, eller lager dere porsjon for porsjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...