Mann 42 Skrevet 18. juli 2013 #1221 Skrevet 18. juli 2013 Men du er jo av den oppfatning at det er frivillig å være der, så da kan man jo bare stikke ut døra og gjøre andre ting? Uansett så burde du anmelde dette, du er tross alt 1. hånds vitne til seksuell trakassering. Se det som din borgerplikt. Anonymous poster hash: eca25...14f 30 år etter? Idiot.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #1222 Skrevet 18. juli 2013 http://www.mirror.co.uk/news/world-news/watch-half-naked-israeli-female-soldiers-1948439 Anonymous poster hash: f4348...c71 Dumme, unge rekrutter kommer i begge kjønn. Anonymous poster hash: 11e92...e69
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #1223 Skrevet 19. juli 2013 Jeg tviler ikke på at det kan foregå en del trakassering i forsvaret. Men det er vel ikke akkurat i situasjonen med feltbading? Med mindre noen har et eksempel på sammenheng mellom trakassering/overgrep og nakenbading i felt opplever jeg en del av de siste innleggene her som en avsporing. Jeg ville vel heller tro at hvis ei jente badet naken i felt sammen med de andre så ville det øke respekten blandt de andre og redusere eventuell trakassering. Men mulig jeg tar feil... I det hele tatt blir vel dette spekulasjoner. Med unntak av akkurat denne saken så har jeg ikke sett på nettet noen andre jenter som har opplevd det direkte negativt. En del har opplevd det litt tøft på linje med andre ting man må gjøre. Hvis noen har opplevd selv eller har hørt om en direkte negativt eller positivt opplevelse knyttet til nakenbading i felt så kom med det. Generelt trakassering er vel off-topic i denne sammenheng. Anonymous poster hash: a0fd7...956
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #1224 Skrevet 19. juli 2013 30 år etter? Idiot. Aldri for sent å gjøre dette. Selv om foreldelsesfristen på straffesaker har utløpt så vil du kunne sette et fokus på den trakasseringen du mener finner sted i forsvaret og ved å ansvarliggjøre de personene som var befal for 30 år siden så kan det gjøre at dagens befal tenker seg om to ganger før de trakasserer. Hvis du synes det er ille å få slengt en kommentar om kuksuging i ansiktet så kommer det sikkert som et sjokk at de faktisk oppfordrer folk til å drepe og underviser i effektive metoder for å gjøre det også? Dekningsild til den forskremte fienden pisser i buksa slik at resten av toppen kan flankere og plaffe dem ned bakfra. Det jeg sier er at forsvaret er forsvaret og det kan ikke sammenlignes med andre yrker. Hadde du som nybakt lærerspire blitt kjeftet opp av rektoren i plenum og fått en kuksugerkommentar, ja da er jeg enig med deg i at det er trakassering. Nakenbading, ikke trakassering, og kvinnene er der frivillig så de ble ikke tvunget. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: eca25...14f 2
Mann 42 Skrevet 19. juli 2013 #1225 Skrevet 19. juli 2013 Aldri for sent å gjøre dette. Selv om foreldelsesfristen på straffesaker har utløpt så vil du kunne sette et fokus på den trakasseringen du mener finner sted i forsvaret og ved å ansvarliggjøre de personene som var befal for 30 år siden så kan det gjøre at dagens befal tenker seg om to ganger før de trakasserer. Hvis du synes det er ille å få slengt en kommentar om kuksuging i ansiktet så kommer det sikkert som et sjokk at de faktisk oppfordrer folk til å drepe og underviser i effektive metoder for å gjøre det også? Dekningsild til den forskremte fienden pisser i buksa slik at resten av toppen kan flankere og plaffe dem ned bakfra. Det jeg sier er at forsvaret er forsvaret og det kan ikke sammenlignes med andre yrker. Hadde du som nybakt lærerspire blitt kjeftet opp av rektoren i plenum og fått en kuksugerkommentar, ja da er jeg enig med deg i at det er trakassering. Nakenbading, ikke trakassering, og kvinnene er der frivillig så de ble ikke tvunget. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: eca25...14f Og jeg gjentar: idiot. Og NÅ er det ferdig diskutert.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #1226 Skrevet 20. juli 2013 Og jeg gjentar: idiot. Og NÅ er det ferdig diskutert. Jeg kan ikke se at du bidrar til diskusjonen, mann42. Det eneste du kommer med er personkarakteristikker, men siden du ikke svarte på noe av det jeg skrev i forrige innlegg så er du vel tom for andre argumenter? Anonymous poster hash: eca25...14f 1
Mann 42 Skrevet 20. juli 2013 #1227 Skrevet 20. juli 2013 Jeg kan ikke se at du bidrar til diskusjonen, mann42. Det eneste du kommer med er personkarakteristikker, men siden du ikke svarte på noe av det jeg skrev i forrige innlegg så er du vel tom for andre argumenter? Anonymous poster hash: eca25...14f Dette er en ganske gammel, og ganske lang tråd. Jeg er ferdig med å diskutere den, og jeg kan ikke se noen fornuftige grunner til å gjenoppta en diskusjon som for lengst er over. "Argumentene" dine har vært presentert av andre, mer velformulerte personer gjentatte ganger over 50 sider + før du kom inn i bildet. Dette toget gikk uten at du var med, og nå står det på et sidespor og skal ingen steder.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #1228 Skrevet 21. juli 2013 Dette er en ganske gammel, og ganske lang tråd. Jeg er ferdig med å diskutere den, og jeg kan ikke se noen fornuftige grunner til å gjenoppta en diskusjon som for lengst er over. "Argumentene" dine har vært presentert av andre, mer velformulerte personer gjentatte ganger over 50 sider + før du kom inn i bildet. Dette toget gikk uten at du var med, og nå står det på et sidespor og skal ingen steder. Voldsomt til arroganse. Toget går så lenge noen gidder å diskutere, men du er velkommen til å hoppe av. Anonymous poster hash: eca25...14f
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2013 #1229 Skrevet 21. juli 2013 Dette er en ganske gammel, og ganske lang tråd. Jeg er ferdig med å diskutere den, og jeg kan ikke se noen fornuftige grunner til å gjenoppta en diskusjon som for lengst er over. "Argumentene" dine har vært presentert av andre, mer velformulerte personer gjentatte ganger over 50 sider + før du kom inn i bildet. Dette toget gikk uten at du var med, og nå står det på et sidespor og skal ingen steder. Du har helt rett i at den diskusjonen du forsøker å føre er nærmest utdebatert. Det har vært en debatt på over 60 sider med mye synsing, følelser og lite realitet. Fraværet av jenter som faktisk selv har opplevd dette er påfallende. Det har vært noen linker til jenter som har opplevd dette uten at de der har uttrykkt seg spesielt i positivt eller negativ retning. Når debatten nå ble tatt opp igjen så var det med et ønske om å få noen virkelige erfaringer på bordet d.v.s. jenter som har badet nakne i felt med gutta og som her positive eller negative opplevelser/konsekvenser av dette. Mann42, du har tydeligvis er oppfatning om at det er en sammenheng mellom nakenhet/nakenbading og trakassering. Det er mulig at du har rett og det er mulig du tar feil. Det blir spekulasjoner. Vi vet at det er mye mer diskriminering og overgrep rettet mot kvinner i land som India, Egypt og Dubai hvor kvinner er svært godt påkledd. Vi vet også at overgrep i land og kulturer med en liberal holdning til nakenhet er svært liten (Øst-Tyskland, Finnland, Nederland og innen naturistmiljøer). Dine meninger er registrert. Du er åpenbart ikke en kvinne med erfaring med nakenbading i felt og har dermed ikke noe å tilføre i den nye debatten. Det er dermed flott om du holder deg utenfor den nye debatten og ikke trekker denne mot den gamle debatten.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #1230 Skrevet 21. juli 2013 Du har helt rett i at den diskusjonen du forsøker å føre er nærmest utdebatert. Det har vært en debatt på over 60 sider med mye synsing, følelser og lite realitet. Fraværet av jenter som faktisk selv har opplevd dette er påfallende. Det har vært noen linker til jenter som har opplevd dette uten at de der har uttrykkt seg spesielt i positivt eller negativ retning. Når debatten nå ble tatt opp igjen så var det med et ønske om å få noen virkelige erfaringer på bordet d.v.s. jenter som har badet nakne i felt med gutta og som her positive eller negative opplevelser/konsekvenser av dette. Mann42, du har tydeligvis er oppfatning om at det er en sammenheng mellom nakenhet/nakenbading og trakassering. Det er mulig at du har rett og det er mulig du tar feil. Det blir spekulasjoner. Vi vet at det er mye mer diskriminering og overgrep rettet mot kvinner i land som India, Egypt og Dubai hvor kvinner er svært godt påkledd. Vi vet også at overgrep i land og kulturer med en liberal holdning til nakenhet er svært liten (Øst-Tyskland, Finnland, Nederland og innen naturistmiljøer). Dine meninger er registrert. Du er åpenbart ikke en kvinne med erfaring med nakenbading i felt og har dermed ikke noe å tilføre i den nye debatten. Det er dermed flott om du holder deg utenfor den nye debatten og ikke trekker denne mot den gamle debatten. Jeg heller mer i retning av at nakenbading i forsvaret ikke er trakassering, samme med sterk språkbruk selv om andre regler bør gjelder for andre yrker. Hvis man ikke tåler slikt så tror jeg forsvaret er feil arbeidsplass okke som. Diskriminerende er det ihvertfall ikke. Anonymous poster hash: eca25...14f
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2013 #1231 Skrevet 22. juli 2013 Det tror jeg ikke jeg vil opplyse om i noen stor detalj. Jeg var en av mange som gikk forskjellige spesialistkurs på Håkonsvern i Bergen, og så med egne øyne hvordan kvinnelige rekrutter ble trakassert seksuelt. Det JEG så var tilrop og ufine forslag. Langt mer og langt verre enn jeg noen sinne har sett i det sivile. Og uten at noen reagerte. Dvs, det var noen som reagerte EN gang, da en av gutta på rommet mitt skrek over til jentene at han ville ha sugd kuken sin. Og den reaksjonen var som følger: "Flott, ditt jævla geni! Nå kommer de IKKE til å ville snakke med oss!" Og det har vært flere grove saker med voldtekt og trakassering mot kvinnelige soldater, og den som innbiller seg at et så mannsdominert miljø gjennomsyret av machoholdninger og for en stor del temmelig nedlatende holdninger til kvinner, skulle være noe mer skånsomt mot en kvinnelig minoritet enn det sivile, er ærlig talt en god del mer naiv enn det som burde være tillatt. Voldtekt og trakassering utført av menn er kun menns ansvar. Ja det bør gjøres mange flere tiltak for å redusere trakassering av kvinner i forsvaret, Spesialbehandling av kvinner bør ikke være en av de. Å unngå f.eks. nakenbading for kvinner og å innføre andre særordninger for kvinner er å plassere ansvaret helt feil sted. Det blir som å legge ansvaret for voldtekt på hvordan kvinner er kledd og hvor de er på forskjellig tidspunkt. Da nærmer vi oss India, Egypt og Dubai. En kvinne som bader naken med sine kollegaer skal selvfølgelig respekteres like mye som en mann som gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2013 #1232 Skrevet 22. juli 2013 Når debatten nå ble tatt opp igjen så var det med et ønske om å få noen virkelige erfaringer på bordet d.v.s. jenter som har badet nakne i felt med gutta og som her positive eller negative opplevelser/konsekvenser av dette. Her er en erfaring fra Caroline Willermine Hagelien: http://carolinewillemine.blogg.no/1303143399__velse_vinterjeger_20.html Alle ribba seg for klær. 60 nakne gutterumper og to stakkars jenter stod oppstilt på Norges nest-fineste strand (ikke kåret til den fineste grunnet den kalde temperaturen i vannet haha). Det er det morsomste øyeblikket på hele øvelsen. Alle nakne. Oppstilling. På stranda. Barentshavet. "2.tropp".....KLÆSK.... Da hendene traff lårene kom det et gedigent klask. Stemningen på topp! Etter SLO, var det avmelding fra alle sersjantene. Nude. God stemning. "LINJE!!!!" 60 nakne rumper sprer seg ut ved strandlinjen, klare til å løpe ut. "ER TROPP 2 KLARE TIL Å AVSLUTTE ØVELSE VINTERJEGER!!!??" -- "JAAAA!" -- "1....2....3......UÆÆÆÆ!" Og ut løp alle kroppene ut i Barentshavet.Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri har vært med på noe jævligere enn denne øvelsen i hele mitt liv.... men jeg kan også si med hånden på hjertet at jeg aldri har lært så mye om meg selv, andre og aldri vært så stolt i hele mitt liv. Den følelsen som da jeg løp ut i Barentshavet er den beste følelsen jeg noen gang har hatt. Jeg hadde gjennomført Øvelse Vinterjeger.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #1233 Skrevet 22. juli 2013 Her er en erfaring fra Caroline Willermine Hagelien: http://carolinewillemine.blogg.no/1303143399__velse_vinterjeger_20.html Alle ribba seg for klær. 60 nakne gutterumper og to stakkars jenter stod oppstilt på Norges nest-fineste strand (ikke kåret til den fineste grunnet den kalde temperaturen i vannet haha). Det er det morsomste øyeblikket på hele øvelsen. Alle nakne. Oppstilling. På stranda. Barentshavet. "2.tropp".....KLÆSK.... Da hendene traff lårene kom det et gedigent klask. Stemningen på topp! Etter SLO, var det avmelding fra alle sersjantene. Nude. God stemning. "LINJE!!!!" 60 nakne rumper sprer seg ut ved strandlinjen, klare til å løpe ut. "ER TROPP 2 KLARE TIL Å AVSLUTTE ØVELSE VINTERJEGER!!!??" -- "JAAAA!" -- "1....2....3......UÆÆÆÆ!" Og ut løp alle kroppene ut i Barentshavet.Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri har vært med på noe jævligere enn denne øvelsen i hele mitt liv.... men jeg kan også si med hånden på hjertet at jeg aldri har lært så mye om meg selv, andre og aldri vært så stolt i hele mitt liv. Den følelsen som da jeg løp ut i Barentshavet er den beste følelsen jeg noen gang har hatt. Jeg hadde gjennomført Øvelse Vinterjeger. Lykkelig uvitende om at hun var trakassert og muligens psykisk merket for livet.. Anonymous poster hash: eca25...14f 2
flesvik Skrevet 22. juli 2013 #1234 Skrevet 22. juli 2013 Lykkelig uvitende om at hun var trakassert og muligens psykisk merket for livet..Anonymous poster hash: eca25...14f Ja for det var visst ikke en feminist der til å fortelle det til henne.... 2
Pinkee Skrevet 22. juli 2013 #1235 Skrevet 22. juli 2013 Her er en erfaring fra Caroline Willermine Hagelien: http://carolinewillemine.blogg.no/1303143399__velse_vinterjeger_20.html Alle ribba seg for klær. 60 nakne gutterumper og to stakkars jenter stod oppstilt på Norges nest-fineste strand (ikke kåret til den fineste grunnet den kalde temperaturen i vannet haha). Det er det morsomste øyeblikket på hele øvelsen. Alle nakne. Oppstilling. På stranda. Barentshavet. "2.tropp".....KLÆSK.... Da hendene traff lårene kom det et gedigent klask. Stemningen på topp! Etter SLO, var det avmelding fra alle sersjantene. Nude. God stemning. "LINJE!!!!" 60 nakne rumper sprer seg ut ved strandlinjen, klare til å løpe ut. "ER TROPP 2 KLARE TIL Å AVSLUTTE ØVELSE VINTERJEGER!!!??" -- "JAAAA!" -- "1....2....3......UÆÆÆÆ!" Og ut løp alle kroppene ut i Barentshavet.Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri har vært med på noe jævligere enn denne øvelsen i hele mitt liv.... men jeg kan også si med hånden på hjertet at jeg aldri har lært så mye om meg selv, andre og aldri vært så stolt i hele mitt liv. Den følelsen som da jeg løp ut i Barentshavet er den beste følelsen jeg noen gang har hatt. Jeg hadde gjennomført Øvelse Vinterjeger. Ja, stakkar dame, som ikke fikk med seg at det her var skikkelig ille overgrep!!!! *riste-på-hodet* Bør hun innkalles til hyper-feminist-kurs? Slik at hun kan lære om alt som kan være overgrep? 2
Raven Emerald Skrevet 22. juli 2013 #1236 Skrevet 22. juli 2013 Aaah, så å kle seg av seg er et overgrep når det gjøres frivillig? Siden dere mener dette siste eksempelet "ikke vet at hun ble utsatt for et overgrep"? Eller var det det at hun tråden handler om, måtte kle av seg under tvang til tross for forslag til andre løsninger? Noen har for eksempel ikke noe problem med at å bli krafset på på byen. Andre synes dette er langt over grensa for hva som er akseptabelt. Er det den første gruppen som skal avgjøre om den siste gruppen kan klage? Eller er det kun ved tvangsavkledning i militæret den ene gruppen skal ligge til grunn for om det er et overgrep? Jeg tenker at man skal se situasjonene litt mer individuelt der man kan si at det er et grenseland, for man konkluderer med overgrep/ ikke overgrep.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #1237 Skrevet 22. juli 2013 Aaah, så å kle seg av seg er et overgrep når det gjøres frivillig? Siden dere mener dette siste eksempelet "ikke vet at hun ble utsatt for et overgrep"? Eller var det det at hun tråden handler om, måtte kle av seg under tvang til tross for forslag til andre løsninger? De mannlige soldatene måtte også kle av seg? Det er jo de som burde følt seg trakassert der de står der med panserpung og den minste kuldepikken i NATO! Snakk om å være hensynsløs ovenfor menn på sitt mest sårbare! Anonymous poster hash: eca25...14f 4
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2013 #1238 Skrevet 22. juli 2013 Aaah, så å kle seg av seg er et overgrep når det gjøres frivillig? Siden dere mener dette siste eksempelet "ikke vet at hun ble utsatt for et overgrep"? Eller var det det at hun tråden handler om, måtte kle av seg under tvang til tross for forslag til andre løsninger? Noen har for eksempel ikke noe problem med at å bli krafset på på byen. Andre synes dette er langt over grensa for hva som er akseptabelt. Er det den første gruppen som skal avgjøre om den siste gruppen kan klage? Eller er det kun ved tvangsavkledning i militæret den ene gruppen skal ligge til grunn for om det er et overgrep? Jeg tenker at man skal se situasjonene litt mer individuelt der man kan si at det er et grenseland, for man konkluderer med overgrep/ ikke overgrep. Leser man debatten får man inntrykket av at alle kvinner burde oppleve dette som er overgrep. Inntrykket som skapes er at det er jentene som har badet nakne som er svake, blir trakassert og lar seg dominere mens hun som protesterte er den sterke og tøffe.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2013 #1239 Skrevet 22. juli 2013 Aaah, så å kle seg av seg er et overgrep når det gjøres frivillig? Siden dere mener dette siste eksempelet "ikke vet at hun ble utsatt for et overgrep"? Eller var det det at hun tråden handler om, måtte kle av seg under tvang til tross for forslag til andre løsninger? Noen har for eksempel ikke noe problem med at å bli krafset på på byen. Andre synes dette er langt over grensa for hva som er akseptabelt. Er det den første gruppen som skal avgjøre om den siste gruppen kan klage? Eller er det kun ved tvangsavkledning i militæret den ene gruppen skal ligge til grunn for om det er et overgrep? Jeg tenker at man skal se situasjonene litt mer individuelt der man kan si at det er et grenseland, for man konkluderer med overgrep/ ikke overgrep. Nå er det vel mer interessant og nyttig hva jenter som faktisk har gjennomført dette mener enn ei som ikke tør. På den negative siden ville jeg legge enormt mye mere vekt på dårlige erfaringer fra ei som har prøvd enn ei som ikke tør. ( I denne debatten har jeg ikke registrert ett eneste innlegg fra ei som har gjennomført og hatt en dårlig opplevelse. Jeg er takknemlig for beskjed hvis jeg har oversett noen.) Bør ikke erfaringen til de som faktisk har gjennomført dette bety mest? Raven Emarald, hypotetisk sett hvis f.eks. tusen jenter har gjennomført dette og samtlige har positive eller nøytrale erfaringer så bør vel det svekke saken til de som ikke tør? Skal man ikke oppfatte det som negativt/diskvalifiserende hvis noen ikke tørr hvis det er slik at det ikke er noen risiko?
Raven Emerald Skrevet 22. juli 2013 #1240 Skrevet 22. juli 2013 Nå er det vel mer interessant og nyttig hva jenter som faktisk har gjennomført dette mener enn ei som ikke tør. På den negative siden ville jeg legge enormt mye mere vekt på dårlige erfaringer fra ei som har prøvd enn ei som ikke tør. ( I denne debatten har jeg ikke registrert ett eneste innlegg fra ei som har gjennomført og hatt en dårlig opplevelse. Jeg er takknemlig for beskjed hvis jeg har oversett noen.) Bør ikke erfaringen til de som faktisk har gjennomført dette bety mest? Raven Emarald, hypotetisk sett hvis f.eks. tusen jenter har gjennomført dette og samtlige har positive eller nøytrale erfaringer så bør vel det svekke saken til de som ikke tør? Skal man ikke oppfatte det som negativt/diskvalifiserende hvis noen ikke tørr hvis det er slik at det ikke er noen risiko? Nei, man skal ikke si at "fordi 1000 andre ikke opplever dette på samme måte som deg, er din opplevelse ikke gyldig". Man har ulike grenser for hva som er akseptabelt, og noen vil oppfatte det som et overgrep å bli tvunget til å kle seg naken foran andre. Og særlig dersom disse andre er av motsatt kjønn. Og når den som blir tvunget i tillegg har vist en samarbeidsvilje ved å foreslå alternative løsninger, blir følelsen av overgrep understreket. At det ikke er en risiko, er heller ikke et fullgodt argument. Å bli tvunget til å kle seg naken, kan føre til at nakenhet i lignende situasjoner vil bli vanskeligere å gjennomføre, siden man gjerne tar med seg følelsene fra tidligere erfaringer. Om denne jentas grenser hadde blitt respektert, ville muligens terskelen for å gjennomføre en lignende øvelse sener, bli lavere, siden hun ville hatt vissheten om at hun ville bli respektert. 1000 jenters gode eller nøytrale erfaringer, kan ikke avgjøre hvorvidt én jente skal tas alvorlig. Eller om hennes grenser skal respekteres. Eller mener du at min (i noens øyne overdrevede) engstelse for høyde, ikke skal respekteres, fordi andre har hatt gode opplevelser i høyden? Er det greit å tvinge meg i en eller annen unaturlig høy karusell, fordi 1000 andre før meg, har hatt gode og nøytrale opplevelser der oppe? Eller er det greit at jeg heller finner en karusell, som passer bedre til mine høydegrenser, slik at jeg får en opplevelse av at verden min muligens ikke går under om jeg beveger meg høyere enn hodet mitt rekker, og kanskje våger meg litt høyere neste gang? Hva er jeg og min høydeskrekk mest tjent med, tror du? Men ja, jeg ser jo hvordan mine personlige grenser skal strekke seg 50 meter høyere opp i lufta, fordi andres grenser ikke er så lavt over bakken som mine...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå