Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #641 Skrevet 18. november 2011 Så så, ingen grunn til å bli sint. Du skrev "lyskespark" og det var neppe tilfeldig. Det var jo et lyskespark. Å løpe til mamma og hyle "se hva slemmingen gjorde" er den letteste sak i verden fordi man vet hva konsekvensene kommer til å bli. Det faktum at forsvarssjefen, krigsadvokaten og nå sist både sjefsforskeren ved Forsvarets forskningsinstitutt, samt kvinnelige offiserer med lang fartstid nå uttaler seg nokså unisont fordømmende mot denne løytnanten og hans handlemåte, og konstaterer at den både var i strid med gjeldende instruks, et overtramp overfor den kvinnelige soldaten, og i strid med forsvarets overordnede målsetninger, er deg totalt likegyldig? Du mener at hun heller skulle ha latt seg tråkke på av denne inkompetente kødden? Og at det var HELT feil av henne å anmelde saken, til tross for at de reaksjonene systemet har kommet med (refs, intern etterforskning og offentlig kritikk fra forsvarssjefen) gjør det meget tydelig at atferden hans var kritikkverdig og faktisk straffbar? Mener du at soldater i prinsippet er rettsløse? 4
Superbad Skrevet 18. november 2011 #642 Skrevet 18. november 2011 Løytnanten har brutt normal prosedyre, til tross for at han burde ha vært innforstått med hva den var. Han har misbrukt sin autoritet til å tvinge en soldat til å gjøre noe han ikke har RETT til å kreve av henne, i kraft av gjeldende instruks. Og han har stilt seg selv, forsvaret og sine overordnede i et dårlig lys gjennom sin handlemåte, noe som har ført til at han selv nå er anmeldt, refset og under intern etterforskning. Jeg har enda ikke sett noe som viser at dette skulle være "normal prosedyre", men fortsett gjerne med ord som "misbruk" etc. Det gir saken et ekstra hysterisk preg, noe som forøvrig er vanlig for denne typen saker. Jeg er sikker på at dine likesinnede i forsvaret er godt i gang allerede.
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #643 Skrevet 18. november 2011 Jeg har enda ikke sett noe som viser at dette skulle være "normal prosedyre", men fortsett gjerne med ord som "misbruk" etc. Det gir saken et ekstra hysterisk preg, noe som forøvrig er vanlig for denne typen saker. Jeg er sikker på at dine likesinnede i forsvaret er godt i gang allerede. La meg linke til en meget klar og tydelig uttalelse som sier at normal prosedyre for denne øvelsen er at menn og kvinner gjør den atskilt. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7881476 Enjoy 4
Gjest MorAase Skrevet 18. november 2011 #644 Skrevet 18. november 2011 Vel, bading på vinterstid kan medføre fare for liv og helse, ja. Og det samme kan det å bli ydmyket på det groveste medføre for psykiske helse. Men du har fortsatt ikke svart på spøsmålet mitt. Skal man virkelig følge ordre blindt, uansett hva de er? Og ikke kom med det tullet om "liv og helse". Enten så skal man følge ordre blindt eller så skal man ikke. Det er militæret det er snakk om, der eksisterer det ikke gråsoner. Spesielt bading med klær på. Din insistering på sort hvitt gjør det umulig å gi et korrekt svar. Det er som om jeg skulel spørre dem om de har sluttet å drikke, for å så kreve kun ja, eller nei som svar. Dermed har du meldt deg selv ut fra en meningsfyllt ordveksling.
Superbad Skrevet 18. november 2011 #645 Skrevet 18. november 2011 Det faktum at forsvarssjefen, krigsadvokaten og nå sist både sjefsforskeren ved Forsvarets forskningsinstitutt, samt kvinnelige offiserer med lang fartstid nå uttaler seg nokså unisont fordømmende mot denne løytnanten og hans handlemåte, og konstaterer at den både var i strid med gjeldende instruks, et overtramp overfor den kvinnelige soldaten, og i strid med forsvarets overordnede målsetninger, er deg totalt likegyldig? Det er som forventet. Jeg har kun sett én som sier den er i strid med gjeldende instruks - hvilket var spørsmålet her. Kan det tenkes at "gjeldende instruks" ikke alltid er like klart, uttalt og godt forstått - spesielt når det gjelder filleting som dette? Du mener at hun heller skulle ha latt seg tråkke på av denne inkompetente kødden? Og at det var HELT feil av henne å anmelde saken, til tross for at de reaksjonene systemet har kommet med (refs, intern etterforskning og offentlig kritikk fra forsvarssjefen) gjør det meget tydelig at atferden hans var kritikkverdig og faktisk straffbar? Mener du at soldater i prinsippet er rettsløse? Du klarer åpenbart ikke se på dette med objektive briller - det er helt sikkert.
SmallTalk Skrevet 18. november 2011 #646 Skrevet 18. november 2011 Spesielt bading med klær på. Din insistering på sort hvitt gjør det umulig å gi et korrekt svar. Det er som om jeg skulel spørre dem om de har sluttet å drikke, for å så kreve kun ja, eller nei som svar. Dermed har du meldt deg selv ut fra en meningsfyllt ordveksling. Jeg har aldri meldt meg inn i noen meningsfylt ordveksling med deg, for det er ikke mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #647 Skrevet 18. november 2011 ER ikke nakenbading koselig da? Hva er det de tar sånn på vei for. (Har ikke lest hele tråden)
Superbad Skrevet 18. november 2011 #648 Skrevet 18. november 2011 La meg linke til en meget klar og tydelig uttalelse som sier at normal prosedyre for denne øvelsen er at menn og kvinner gjør den atskilt. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7881476 Enjoy Så hun hevder det er "vanlig prosedyre" og legger til at "Men det burde være innlysende for alle, at dette ikke er vanlig prosedyre.". Det høres ikke ut som det er snakk om noen instruks, men snarere hva hun selv oppfatter som "innlysende".
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #649 Skrevet 18. november 2011 Det er som forventet. Jeg har kun sett én som sier den er i strid med gjeldende instruks - hvilket var spørsmålet her. Kan det tenkes at "gjeldende instruks" ikke alltid er like klart, uttalt og godt forstått - spesielt når det gjelder filleting som dette? Du har kun sett EN offiser som sier at det er i strid med gjeldene instruks? Hva med krigsadvokaten og forsvarssjefen? Teller ikke de? 1
Gjest Ludovie Skrevet 18. november 2011 #650 Skrevet 18. november 2011 Jeg har enda ikke sett noe som viser at dette skulle være "normal prosedyre", men fortsett gjerne med ord som "misbruk" etc. Det gir saken et ekstra hysterisk preg, noe som forøvrig er vanlig for denne typen saker. Jeg er sikker på at dine likesinnede i forsvaret er godt i gang allerede. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, og jeg har for øvrig aldri vært i Forsvaret, men jeg vet med meg selv at jeg hadde tatt det som en selvfølge at jeg ikke skulle fått særbehandling, og at jeg dermed måtte lidd meg gjennom iskalde bad, åling i gjørme, gått sulten over lang tid, vært med på helt uutholdelig lange marsjer, fått gnagsår, frosset, og alt mulig annet, på linje med mine mannlige medsoldater. MEN at jeg hadde skulle måttet kle meg naken foran dem, med et befal som ikke en gang hadde vært villig til å høre på mine innvendinger, eller gå med på å la meg gjøre det litt unna de mannlige soldatene, eller la meg beholde undertøyet på - det ville jeg følt som et regelrett overgrep, og som maktmisbruk. Og det er dessuten ikke akkurat sånn at hun sa at hun ikke ville gjennomføre det som øvelsen krevde, for hun kom jo med konstruktive forslag til alternative måter det kunne gjennomføres på. Til orientering så er jeg ikke så voldsomt bluferdig av meg - jeg synes for eksempel ikke at gynekologiske undersøkelser er spesielt plagsomme eller vanskelig å skulle gå gjennom. Det dreier seg for meg i denne saken IKKE om at hun må være naken i en ikke-seksuell setting, men om at det i mine øyne, og slik jeg ville følt det selv dersom jeg hadde vært utsatt for noe lignende, at det ville opplevdes ydmykende, og som soleklar maktmisbruk. 7
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #651 Skrevet 18. november 2011 Så hun hevder det er "vanlig prosedyre" og legger til at "Men det burde være innlysende for alle, at dette ikke er vanlig prosedyre.". Det høres ikke ut som det er snakk om noen instruks, men snarere hva hun selv oppfatter som "innlysende". Fikk du med deg setningen der hun sier "Vanlig prosedyre er at kvinner og menn skal gjøre dette øvingsmomentet helt atskilt."? Det er da en ganske klar uttalelse. Fikk du med deg at da tildragelsen kom krigsadvokaten for øre, så resulterte det umiddelbart i refs og en intern etterforskning? 5
Superbad Skrevet 18. november 2011 #652 Skrevet 18. november 2011 Fikk du med deg setningen der hun sier "Vanlig prosedyre er at kvinner og menn skal gjøre dette øvingsmomentet helt atskilt."? Ja, det var nok derfor jeg skrev "Så hun hevder det er "vanlig prosedyre"". Fikk du med deg at da tildragelsen kom krigsadvokaten for øre, så resulterte det umiddelbart i refs og en intern etterforskning? Business as usual.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2011 #653 Skrevet 18. november 2011 Ja... Var det fare for liv og helse ved å følge ordren det er snakk om i denne tråden? Psykisk helse er vel så viktig som fysisk helse. I denne saken er det den psykiske helsen som risikeres! 2
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #654 Skrevet 18. november 2011 Ja, det var nok derfor jeg skrev "Så hun hevder det er "vanlig prosedyre"". Business as usual. Områdetillittsvalgt med 12 års fartstid vet ikke hva hun snakker om? Er det ditt poeng? Forsvarssjefen vet ikke hva han snakker om? Krigsadvokaten vet ikke hva hun snakker om? Er det det du skal prosedere på? 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #655 Skrevet 18. november 2011 Områdetillittsvalgt med 12 års fartstid vet ikke hva hun snakker om? Er det ditt poeng? Forsvarssjefen vet ikke hva han snakker om? Krigsadvokaten vet ikke hva hun snakker om? Er det det du skal prosedere på? Poenget er vel kanskje at ledelsen sier ikke alltid stemmer med det som praktiseres i leddene nedover? Er forøvrig enig med SmallTalk, skjønner ikke at noen lar seg ukritisk beordre til å gjøre hva som helst på den måten der. Men så har jeg heller ingen erfaring fra militæret, ikke ønsker jeg det heller. Ikke rart krigsforbrytelser er så utbredt, hvis det er sånn forsvaret fungerer. Rasshøl-befaler og slave-soldater. Fin kombo i krig. 2
Superbad Skrevet 18. november 2011 #656 Skrevet 18. november 2011 Uansett hva "vanlig prosedyre" måtte være i dette tilfellet, og uansett hva offiseren burde ha gjort, visst etc., så er det én instruks som vi helt sikkert kan si at han var klar over: nemlig at kvinner og menn skal behandles likt. Således er han ikke skyldig i annet enn å ikke være klar over unntaksbestemmelsene. Det er litt det som gjør det vanskelig å forholde seg til likestilling: det er ikke alltid likestilling. Noen ganger blir kvinnen sint fordi hun blir tilbudt fordeler og privilegier, mens atter andre ganger blir det for mye for henne og hun vil ha dem likevel.
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #657 Skrevet 18. november 2011 Uansett hva "vanlig prosedyre" måtte være i dette tilfellet, og uansett hva offiseren burde ha gjort, visst etc., så er det én instruks som vi helt sikkert kan si at han var klar over: nemlig at kvinner og menn skal behandles likt. Således er han ikke skyldig i annet enn å ikke være klar over unntaksbestemmelsene. Det er litt det som gjør det vanskelig å forholde seg til likestilling: det er ikke alltid likestilling. Noen ganger blir kvinnen sint fordi hun blir tilbudt fordeler og privilegier, mens atter andre ganger blir det for mye for henne og hun vil ha dem likevel. Når du sier "var klar over", så er vel ikke det helt riktig. Han hadde en forestilling om at de skal behandles likt i alle sammenhenger. Men ikke når det gjelder denne øvelsen i felthygiene. Så han er skyldig i å ikke kunne jobben sin som befal for en avdeling bestående av mannlige og kvinnelige soldater. Det er et ansvar som han må bære alene. Det påligger enhver å gjøre seg kjent med gjeldende reglement. Og det finnes detaljerte protokoller for alle disse øvelsesmomentene. Det kunne være interessant å vite hvilke ANDRE øvingsprotokoller han ikke er kjent med. Vet han f.eks hvilke sikringstiltak som er påkrevd når en tropp skal krysse en elv? Eller vet han bare hvordan han skal jage folk ut i vannet når de syns det ser litt vel vågalt ut? 5
Geparden Skrevet 18. november 2011 #658 Skrevet 18. november 2011 Unntaksbestemmelser er en viktig del av en hver prosedyre. 3
Gjest Eurodice Skrevet 18. november 2011 #659 Skrevet 18. november 2011 Når du sier "var klar over", så er vel ikke det helt riktig. Han hadde en forestilling om at de skal behandles likt i alle sammenhenger. Men ikke når det gjelder denne øvelsen i felthygiene. Så han er skyldig i å ikke kunne jobben sin som befal for en avdeling bestående av mannlige og kvinnelige soldater. Det er et ansvar som han må bære alene. Det påligger enhver å gjøre seg kjent med gjeldende reglement. Og det finnes detaljerte protokoller for alle disse øvelsesmomentene. Det kunne være interessant å vite hvilke ANDRE øvingsprotokoller han ikke er kjent med. Vet han f.eks hvilke sikringstiltak som er påkrevd når en tropp skal krysse en elv? Eller vet han bare hvordan han skal jage folk ut i vannet når de syns det ser litt vel vågalt ut? For noen år siden var det en ung gutt som druknet under en sånn øvelse. Jeg husker ikke hvor det var og nærmere enkeltheter. 1
Gjest MorAase Skrevet 18. november 2011 #660 Skrevet 18. november 2011 Psykisk helse er vel så viktig som fysisk helse. I denne saken er det den psykiske helsen som risikeres! Med andre ord er hun ikke skikket til å tjene i forsvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå