Larsern Skrevet 18. november 2011 Forfatter #501 Skrevet 18. november 2011 Ingen som ser ironien i å vite at man er forpliktet som gutt til å bli vervet til en stilling der man kan forventes å bli beordret til å drepe mennesker, og så ende opp med å seksuelt trakassere kvinnelige medsoldater, slik mange kvinner i forsvaret blir trakassert av sine mannlige kollegaer? Jaja, det er kanskje en grunn til at det primært finnes menn i forsvaret: menn har generelt lavere moral enn kvinner og liker både å trakassere og drepe. Det var en dristig påstand, du er sikker på at du ikke overgeneraliserer nå? Denne saken handler vel heller ikke om seksuell trakassering, eller?
Larsern Skrevet 18. november 2011 Forfatter #502 Skrevet 18. november 2011 Jeg blir kvalm. Jeg hadde nektet. De kunne gjort hva de ville mot meg, men hvor mye trøbbel kan en jente få for å nekte å bade naken foran en tropp full av gutter? Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal tvinge soldater til å bade naken i det hele tatt, både gutter og jenter. Det er første gang jeg har hørt om noe lignende, så det kan ikke være så normalt å tvinge jenter å bade naken foran 30 gutter i militæret. Jeg tror det hadde vært flere som hadde sagt noe for å si det sånn. Godt mulig, men militæret kan ikke eksistere uten tvang, selv om de færreste kanskje egentlig oppfatter alt det meningsløse man må igjennom som nettopp tvang. Er det tvang hvis noen verbalt ber deg om å gjøre noe? Kan man ikke bare nekte som du sier? (Litt på siden av saken altså).
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #503 Skrevet 18. november 2011 Godt mulig, men militæret kan ikke eksistere uten tvang, selv om de færreste kanskje egentlig oppfatter alt det meningsløse man må igjennom som nettopp tvang. Er det tvang hvis noen verbalt ber deg om å gjøre noe? Kan man ikke bare nekte som du sier? (Litt på siden av saken altså). Det er vanskelig å oppfatte det som noe annet enn tvang når befalet kommer etter deg og tyner deg til å gjøre noe som helt tydelig er noe du absolutt ikke vil, og som helt tydelig er et brudd på din integritet som person. Jenta var på gråten, hun trakk seg unna og nektet. Befalet brukte sin autoritetsstilling og den iboende truselen som ligger i å bruke en sint stemme og et aggressivt kroppsspråk, til å få henne til å bade naken, likevel. Det kan ikke være annet enn tvang. I forsvaret er dette med å følge orde ganske grunnleggende, og å nekte å følge ordre sitter ganske langt inne. Eller er du så innskrenket at den eneste tvangen som eksisterer i ditt univers er den som utøves med batong og pisk? 5
Jalp Skrevet 18. november 2011 #504 Skrevet 18. november 2011 Det jeg undrer meg over er hvorfor det alltid er kvinnen som er offeret? Av alle soldatene tilstede, var det sikkert flere som følte seg krenket, men det er en ikke-sak så lenge man er av hankjønn. Men er man hunnkjønn, derimot, er det full pakke i media og andre steder med hyling om overgrep og mishandling. Jeg har avtjent min verneplikt og kan nevne en rekke situasjoner som for meg var minst like krenkende. For eksempel så hadde vi kvinnelige troppsbefal og ved revelje måtte vi hoppe ut av senga og stå i rett. Selv om vi ikke hadde klær og selv om vi hadde morgenereksjon. Dette var åpenbart fryktelig givende for vårt kvinnelige troppsbeafl, for de var i allefall veldig nøye med å oppsøke rommene våre når reveljen gikk. Samfunnet er overfølsomt på vegne av kvinner, er min påstand. Det skal jaggu ikke mye til før hun er et offer for de stygge mennene. Mens menn bare kan glemme å antyde at de er krenket, for da er kvinner svært raskt ute og påpeker at vi sutrer. 5
talin Skrevet 18. november 2011 #505 Skrevet 18. november 2011 Det jeg undrer meg over er hvorfor det alltid er kvinnen som er offeret? Av alle soldatene tilstede, var det sikkert flere som følte seg krenket, men det er en ikke-sak så lenge man er av hankjønn. Men er man hunnkjønn, derimot, er det full pakke i media og andre steder med hyling om overgrep og mishandling. Samfunnet er overfølsomt på vegne av kvinner, er min påstand. Det skal jaggu ikke mye til før hun er et offer for de stygge mennene. Mens menn bare kan glemme å antyde at de er krenket, for da er kvinner svært raskt ute og påpeker at vi sutrer. Hadde situasjonen vert motsatt, altså 3 menn og 30 kvinner så hadde ikke denne saken truffet media i de hele tatt. Desto mer jeg leser om denne saken, desto mer får jeg inntrykk av at denne kvinnen forsøker å skaffe seg sine 15 min i rampelyset. På bekostning av minst et befals karriere, sikkerheten til laget sitt og mye annet. Alstå en jævla gloryhound. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #506 Skrevet 18. november 2011 Denne tråden har jo tatt helt avgårde! :gjeiper:
MrSmith Skrevet 18. november 2011 #507 Skrevet 18. november 2011 Forsvaret er tøft og slik skal det være, hvordan skal ellers soldater være istand til å forsvare landet vårt? Tenk dere jenta som offiser etter noen år i forsvaret, har hun psyken til å holde på gradert informasjon under sterkt press når hun ikke tåler ydmykelser (som er en viktig ingrediens i begynneropplæringen)? neppe. Fint at hun fant ut at forsvaret ikke var riktig for henne, synd måten hun gjorde det på selvsagt. Klassisk oppskrift fra tabloid-gjøkene: naken dame i nød,lynraske telefoner til en rekke kjente politikere, klaske opp arkivbilder med enorme overskrifter av de som er dypest sjokkert, etterfulgt av tåredrypp og dybdeintervju. Sett det før?? 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #508 Skrevet 18. november 2011 ...og om noen uker er hun invitert i Senkveld...
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #509 Skrevet 18. november 2011 Forsvaret er tøft og slik skal det være, hvordan skal ellers soldater være istand til å forsvare landet vårt? Tenk dere jenta som offiser etter noen år i forsvaret, har hun psyken til å holde på gradert informasjon under sterkt press når hun ikke tåler ydmykelser (som er en viktig ingrediens i begynneropplæringen)? neppe. Fint at hun fant ut at forsvaret ikke var riktig for henne, synd måten hun gjorde det på selvsagt. Klassisk oppskrift fra tabloid-gjøkene: naken dame i nød,lynraske telefoner til en rekke kjente politikere, klaske opp arkivbilder med enorme overskrifter av de som er dypest sjokkert, etterfulgt av tåredrypp og dybdeintervju. Sett det før?? Noen spesielle grunner til at du mener at offentlig ydmykelse bør være en viktig ingrediens i en soldats opplæring? Noen spesielle grunner til at du tenker deg at ydmykelse er noe man bør gi en sentral plass i en hærstyrkes fungering? Noen spesielle grunner til at en soldat bør ha mindre krav på respekt for sin personlige integritet enn en sivilist? Finnes det OPERATIVE grunner til å ydmyke soldater foran andre soldater? 6
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #510 Skrevet 18. november 2011 Hadde situasjonen vert motsatt, altså 3 menn og 30 kvinner så hadde ikke denne saken truffet media i de hele tatt. Desto mer jeg leser om denne saken, desto mer får jeg inntrykk av at denne kvinnen forsøker å skaffe seg sine 15 min i rampelyset. På bekostning av minst et befals karriere, sikkerheten til laget sitt og mye annet. Alstå en jævla gloryhound. "Sikkerheten til laget sitt"? Vennligst forklar hvordan sikkerheten til en gruppe soldater på førstegangstjenesten i Bodø blir kompromitert ved at en soldat som mener seg feil behandlet, anmelder saken og får sine overordnedes støtte for sitt syn? 5
Cuckold Skrevet 18. november 2011 #511 Skrevet 18. november 2011 Noen spesielle grunner til at du mener at offentlig ydmykelse bør være en viktig ingrediens i en soldats opplæring? Noen spesielle grunner til at du tenker deg at ydmykelse er noe man bør gi en sentral plass i en hærstyrkes fungering? Noen spesielle grunner til at en soldat bør ha mindre krav på respekt for sin personlige integritet enn en sivilist? Finnes det OPERATIVE grunner til å ydmyke soldater foran andre soldater? Det er i hvert fall noe som skjer i stor grad i f.eks i Fremmedlegionen. Jeg tviler på at dette gjøres bare for moro skyld. Det handler om herding, om å bygge soldater, skrelle av dem alle frøkennykker og bygge opp robuste psyker. 3
Gjest Rastl0s Skrevet 18. november 2011 #512 Skrevet 18. november 2011 (endret) Tror overhodene var såpass ydmyke fordi det absolutt skulle i media. Vil jo ikke få dårlig rykte fordi noen mener forsvaret skal tilpasse seg for jenter, istedet for alle. ( Man sier jo det folket vil høre, gjør man ikke? Jo... ) I fgtj. TRENER man som om det er krig, sånn at man kan bruke det i krig. Tror ikke hun hadde syntes det var mye enklere å kle av seg i krigssituasjon hvis hu var vant til å løpe rundt for seg selv. Man kan utvikle stygge uvaner. Endret 18. november 2011 av Rastl0s 1
Grønt blad Skrevet 18. november 2011 #513 Skrevet 18. november 2011 I forsvaret skjer det mye som aldri burde skjedd, det er grunnleggende krenkelser både mot kvinner og menn, noe som IKKE er greit. Bra at hun orker og tør ta på seg den belastningen det er å fronte en slik sak i media. 5
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #514 Skrevet 18. november 2011 Det er i hvert fall noe som skjer i stor grad i f.eks i Fremmedlegionen. Jeg tviler på at dette gjøres bare for moro skyld. Det handler om herding, om å bygge soldater, skrelle av dem alle frøkennykker og bygge opp robuste psyker. Du trekker stadig vekk frem Fremmedlegionen som om det var en styrke som burde være et ideal for opplæringen av norske soldater på førstegangstjeneste. Det er mulig at det har en viss berettigelse å pretraumatisere og avstumpe elitesoldater emosjonelt, slik at de ikke reagerer på traumatiske situasjoner. Man har jo en teori om at hvis soldaten har vært torturert og mishandlet som en del av opplæringen sin, så vil han ikke knekke sammen dersom han skulle ende opp som krigsfange og bli utsatt for denslags IRL. Men det er altså opptrening for elitestyrker. Men du er innforstått med at det norske systemet med almen verneplikt og retur til det sivile liv etter at man har lært helt grunnleggende soldatferdigheter, ikke kan sammenlignes med en vervet elitestyrke som ble opprettet for å beskytte kolonimakten Frankrikes interesser i koloniene, ikke kan sammenlignes med dette? 4
MrSmith Skrevet 18. november 2011 #515 Skrevet 18. november 2011 Noen spesielle grunner til at du mener at offentlig ydmykelse bør være en viktig ingrediens i en soldats opplæring? Noen spesielle grunner til at du tenker deg at ydmykelse er noe man bør gi en sentral plass i en hærstyrkes fungering? Noen spesielle grunner til at en soldat bør ha mindre krav på respekt for sin personlige integritet enn en sivilist? Finnes det OPERATIVE grunner til å ydmyke soldater foran andre soldater? Respekt og personlig integritet er to begreper som gir dei ei kule i panna dersom du er soldat. Det er faktisk meningen at en soldat skal fungere i en krig. I en krig er du et nummer, alt det du nevner hører hjemme i sofakroken i fredstid. 2
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #516 Skrevet 18. november 2011 Respekt og personlig integritet er to begreper som gir dei ei kule i panna dersom du er soldat. Det er faktisk meningen at en soldat skal fungere i en krig. I en krig er du et nummer, alt det du nevner hører hjemme i sofakroken i fredstid. Virkelig? Og hva begrunner du det med? Jeg mener, vi har jo LEST det mange nok ganger i denne debatten, som om det skulle være et mål i seg selv å trøkke soldater ned og ydmyke dem, men jeg kan ikke riktig se at det er BEGRUNNET på noe vis. Jeg ble eksponert for en slik kødd EN gang i løpet av min førstegangstjeneste. Det var også en løytnant som trodde at et par striper gav ham rett til å gjøre hva faen han ville overfor en menig. Hadde ikke chiefen gått imellom, så hadde jeg banket ham opp. Og chiefen var skjønt enig i at min reaksjon var berettiget, men lite taktisk, da vi snakka om et seinere. 5
Cuckold Skrevet 18. november 2011 #517 Skrevet 18. november 2011 (endret) Du trekker stadig vekk frem Fremmedlegionen som om det var en styrke som burde være et ideal for opplæringen av norske soldater på førstegangstjeneste. Det er mulig at det har en viss berettigelse å pretraumatisere og avstumpe elitesoldater emosjonelt, slik at de ikke reagerer på traumatiske situasjoner. Man har jo en teori om at hvis soldaten har vært torturert og mishandlet som en del av opplæringen sin, så vil han ikke knekke sammen dersom han skulle ende opp som krigsfange og bli utsatt for denslags IRL. Men det er altså opptrening for elitestyrker. Men du er innforstått med at det norske systemet med almen verneplikt og retur til det sivile liv etter at man har lært helt grunnleggende soldatferdigheter, ikke kan sammenlignes med en vervet elitestyrke som ble opprettet for å beskytte kolonimakten Frankrikes interesser i koloniene, ikke kan sammenlignes med dette? Jeg har ikke tatt til orde for at det norske forsvar skal legge om stilen og bli likt Fremmedlegionen, jeg har bare påpekt at herding ikke er noe man gjør for moro skyld eller fordi man har homofile (eller i dette tilfellet heterofile) SM-ere som befal. Herdingsprosessen i førstegangstjenesten er ikke på langt nær så tøff som i en elitestyrke, men vi har tradisjon for herding i førstegangstjenesten også, og de fleste som har vært inne har nok vært gjennom det som er verre enn denne frøknen, selv om hun har valgt seg hit frivillig, mens de av oss som har utovertiss ikke har hatt noe valg. Likevel har vi ikke laget noe styr utav det, fordi vi har forstått poenget, "ydmykelser" og "terror" er ikke nødvendigvis ydmykelser og terror, det handler om hvordan du bestemmer deg for å takle det. Det er den robustheten det handler om å fremelske. Som faren til hovedpersonen i Ut og stjæle hester lærte sin sønn når denne brant seg på brennesler: "Det gjør bare vondt hvis du lar det gjøre vondt." Endret 18. november 2011 av Cuckold 2
Mann 42 Skrevet 18. november 2011 #518 Skrevet 18. november 2011 Jeg har ikke tatt til orde for at det norske forsvar skal legge om stilen og bli likt Fremmedlegionen, jeg har bare påpekt at herding ikke er noe man gjør for moro skyld eller fordi man har homofile (eller i dette tilfellet heterofile) SM-ere som befal. Herdingsprosessen i førstegangstjenesten er ikke på langt nær så tøff som i en elitestyrke, men vi har tradisjon for herding i førstegangstjenesten også, og de fleste som har vært inne har nok vært gjennom det som er verre enn denne frøknen, selv om hun har valgt seg hit frivillig, mens de av oss som har utovertiss ikke har hatt noe valg. Likevel har vi ikke laget noe styr utav det, fordi vi har forstått poenget, "ydmykelser" og "terror" er ikke nødvendigvis ydmykelser og terror, det handler om hvordan du bestemmer deg for å takle det. Det er den robustheten det handler om å fremelske. Som faren til hovedpersonen i Ut å stjæle hester lærte sin sønn når denne brant seg på brennesler: "Det gjør bare vondt hvis du lar det gjøre vondt." Når jeg leser hva dere "herdere" skriver, så lurer jeg litt på om dere tjenestegjorde i et annet forsvar enn det jeg var i. Der jeg var, ble det stilt krav om at vi skulle yte, men med unntak av en eneste episode, så jeg ALDRI noe befal som tynte folk på et personlig plan, slik denne løytnanten gjorde. Eller kanskje dere ikke tjenestegjorde i det hele tatt? 6
Cuckold Skrevet 18. november 2011 #519 Skrevet 18. november 2011 (endret) Når jeg leser hva dere "herdere" skriver, så lurer jeg litt på om dere tjenestegjorde i et annet forsvar enn det jeg var i. Der jeg var, ble det stilt krav om at vi skulle yte, men med unntak av en eneste episode, så jeg ALDRI noe befal som tynte folk på et personlig plan, slik denne løytnanten gjorde. Eller kanskje dere ikke tjenestegjorde i det hele tatt? Jeg får returnere spørsmålet. Kanskje du ikke tjenestegjorde i det hele tatt? Siden du skiller deg så dramatisk fra de fleste som har avtjent sin verneplikt er det jo større grunn til å stille spørsmålstegn ved din troverdighet. Endret 18. november 2011 av Cuckold 2
Gjest Wanted Skrevet 18. november 2011 #520 Skrevet 18. november 2011 Det virker til at debatten er blitt den at det er om å gjøre å virke tøffest mulig. Selvsagt skal man være sterk psykisk for å kunne dra ut i krigen, men som jeg har presisert tidligere, så er denne episoden langt fra nødvendig for å styrke menneskepsyken. Er dere bitre fordi det er en kvinne som sa imot ordre? Jeg tror egentlig utfallet ville vært et helt annet dersom det var en mann som motsatte seg. Da hadde sikkert hans grunner for å ikke følge ordre vært mer akseptert. Han er jo tross alt mann og vet hva et forsvar går i. Kvinner har jo ikke peiling og om de ikke tåler å kle av seg foran en haug av menn, så er er de ikke egnet som soldat? Og jeg er enig med mann42. Hvem er dere? Hvem er du som legger fram påstander som om de skulle vært fakta? Hvorfor er det riktig å bruke ydmykelse og overgrep på menneskers integritet for å herde de? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå