Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å få sine intimgrenser tråkket på har skjedd med soldater i alle år, men det må tydeligvis skje med en kvinnelig soldat for at noen skal se noe galt i det...

Velvel, det får så være, men jeg går da automatisk ut fra at dette får som konsekvens at ALLE soldater som opplever at deres intimgrenser blir overskredet skal ha lov til å nekte, ikke bare de kvinnelige. Det er ikke alle menn som er komfortable med å være nakne foran andre menn heller.

• Liker 2
Skrevet

Sure, men man vil jo gjerne ta vare på personellet sitt på nogenlunde ordentlig måte også. Det er betraktelig lettere å ta ut en enslig soldat, enn 30. Sammen er vi sterke osv. (Ja, utenom hvis man er litt nakenblyg, da pleier jo fienden å spare livet ditt, selv om du er ett lett mål :ironi:)

Vasser man ut i elva/innsjøen naken og i samlet flokk for å vaske seg hvis sjansen for at fienden ligger bak nærmeste busk er tilstede?

• Liker 2
Skrevet

Normal nakenhet? Tror du må lete lenge for at noe slikt skal bli forsvart. En brannslange er høyst sannsynlig knyttet til garnisonen, og dermed på offentlig sted. Jeg tror ikke noen vil finne det normalt at en kvinnelig befal beordrer deg å kle deg naken for at hun skal få spyle deg ren? :skratte:

Det fins jo dusjen like i nærheten, dersom det fins brannslanger?

Hvis du hadde hatt litt bedre kjennskap til forsvaret ville du ikke vært ukjent med at slike ting skjer. Det er ikke alt befal beordrer deg til som virker fornuftig, men det er liksom likevel befalet som bestemmer. Noe du ville visst hvis du virkelig hadde vært i militæret Prøv igjen min gode frue. ;)

• Liker 2
Skrevet

Svake argumenter. Men for å svare deg. Hvis det nå absolutt var så uhorvelig viktig at denne kvinnen må vaske seg uten klær nedentil med hensyn til egen hygiene. Til og med på bare en "tredagers" feltøvelse. Hvorfor kunne hun ikke da vaske seg et annet sted? Hvis

argumentet ditt bunner i våte klær og skitten vagina, så er det vel akkurat det samme hvor hun vasker seg?

"Asplund sier hun spurte om å få ha på seg sports-BH og boksershorts, eller at hun kunne gå et annet sted å bade"

Fordi det hadde vært forskjellsbehandling, noe som virker negativt på moralen i gruppen/troppen. Mange som henger seg opp i at det bare er en øvelse. Ok, men en øvelse på hva? Krig. I krigsøvelser hører vasking/egenhygiene i felt med, og også samhold/likebehandling i troppen. Dette er noen av tingene som former soldaten, og gjør h*n stridsdyktig.

I en skarp situasjon ville hun utsatt seg selv for større fare ved å tre ut av gruppen, og hun ville også svekket gruppen fordi hun selv var en av soldatene.

• Liker 1
Skrevet

Sure, men man vil jo gjerne ta vare på personellet sitt på nogenlunde ordentlig måte også. Det er betraktelig lettere å ta ut en enslig soldat, enn 30. Sammen er vi sterke osv. (Ja, utenom hvis man er litt nakenblyg, da pleier jo fienden å spare livet ditt, selv om du er ett lett mål :ironi:)

Og hvor viktig er det egentlig å vaske underlivet (og da på grundig og korrekt vis) når fienden lurker rundt i buskaset, klare til å skyte? Og hvor lurt er det å tvinge 30 mennesker ut i vannet, mens 4 står på land og retter all oppmerksomhet mot de stakkars, klumsete soldatene som - krig eller ei - i alle fall ikke skal risikere å dø som følge av at de gled? :klo:

• Liker 2
Skrevet

Hvis du hadde hatt litt bedre kjennskap til forsvaret ville du ikke vært ukjent med at slike ting skjer. Det er ikke alt befal beordrer deg til som virker fornuftig, men det er liksom likevel befalet som bestemmer. Noe du ville visst hvis du virkelig hadde vært i militæret Prøv igjen min gode frue. ;)

Det som er litt festlig. Er at jeg er en mann som har lang fartstid i militæret. Og slike ting skal ikke forekomme. Jeg gjorde mye idiotiske ting under rekruttperioden selv, men jeg kjenner mine egne grenser. Noe ikke alle gjør. De respekterer autoriteten, uansett hva det måtte gjelde. Det synes jeg er litt latterlig. De er bare mennesker de og, uansett hvor hjernevasket du må ha blitt.

Men jeg forstår det krever sin mann å endre mening, derfor tror jeg hverken du eller jeg kommer noen vei med dette.

• Liker 2
Skrevet

Det som er litt festlig. Er at jeg er en mann som har lang fartstid i militæret. Og slike ting skal ikke forekomme. Jeg gjorde mye idiotiske ting under rekruttperioden selv, men jeg kjenner mine egne grenser. Noe ikke alle gjør. De respekterer autoriteten, uansett hva det måtte gjelde. Det synes jeg er litt latterlig. De er bare mennesker de og, uansett hvor hjernevasket du må ha blitt.

Men jeg forstår det krever sin mann å endre mening, derfor tror jeg hverken du eller jeg kommer noen vei med dette.

Det som er festlig er at du tror det er noen som tror deg. ;) Du påstår at du har fartstid i militæret men har avslørt deg som uvitende om helt elementære forhold, i tillegg til å være en juridisk dilettant som ikke skjønner bak og frem på norsk lovverk.

• Liker 2
Skrevet

Vasser man ut i elva/innsjøen naken og i samlet flokk for å vaske seg hvis sjansen for at fienden ligger bak nærmeste busk er tilstede?

Da hadde det nok vært mer sannsynlig at små grupper vasket seg om gangen, mens resten av gruppen holdt vakt (og så på). Kanskje man skulle legge om til en slik øvelse? :sjenert:

Da hadde vel regjeringa lagt med hele militæret tenker jeg. :plystre:

• Liker 1
Skrevet

Og hvor viktig er det egentlig å vaske underlivet (og da på grundig og korrekt vis) når fienden lurker rundt i buskaset, klare til å skyte? Og hvor lurt er det å tvinge 30 mennesker ut i vannet, mens 4 står på land og retter all oppmerksomhet mot de stakkars, klumsete soldatene som - krig eller ei - i alle fall ikke skal risikere å dø som følge av at de gled? :klo:

Måten det ble gjennomført på, kan sikkert forbedres (mer realisme). Jeg har ett forslag i innlegget rett over her. Ikke at det hadde ført til mindre ramaskrik i media, menmen..

Skrevet

Fordi det hadde vært forskjellsbehandling, noe som virker negativt på moralen i gruppen/troppen. Mange som henger seg opp i at det bare er en øvelse. Ok, men en øvelse på hva? Krig. I krigsøvelser hører vasking/egenhygiene i felt med, og også samhold/likebehandling i troppen. Dette er noen av tingene som former soldaten, og gjør h*n stridsdyktig.

I en skarp situasjon ville hun utsatt seg selv for større fare ved å tre ut av gruppen, og hun ville også svekket gruppen fordi hun selv var en av soldatene.

Tror du virkelig hun ville ha satt sin integritet foran sitt eget liv i en krig? Tror du resten av gruppen hadde ment befalet har opptrådt umoralsk, hvis ikke de tre jentene ville vasket seg ilag med guttene? :skratte: Samhold? 10 gutter og 3 jenter som på død og liv skal trenes til å vaske seg naken ilag? Dette handler om helt andre ting, og du evner ikke å se dette fra et rasjonelt perspektiv.

• Liker 2
Skrevet

Jada,men sånn rent fornuftig sett i en krigssituasjon bader vel ikke hele troppen

på en gang da,det er vel vaktposter satt ut rundt i området,blir litt dumt om

fienden tar oss med 'buksene nede' (i bokstavelig forstand) fordi alle driver å bader?

:ironi:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du skjønner rett og slett ikke dette du - gjør du Antlers?

Tror du det er noen som tar et lite nattbad mens FI ser på?

Å ta av seg alle klærne når man krysser en kald elv o.l. har med praktiske hensyn å gjøre.

Å gå rundt med våte klær i kuldegrader betyr mest sansynligvis at man ikke vil overleve, i det minste bli alvorlig syk.

La oss ta en tenkt situasjon der man er et to manns skarpskytter team - hva gjør du hvis spotteren din får lungebetennelse mens dere er ute på oppdrag fordi hun/han ikke gadd å ta av seg trusa når dere krysset elva?

Endret av Kim
Skrevet

Det som er festlig er at du tror det er noen som tror deg. ;) Du påstår at du har fartstid i militæret men har avslørt deg som uvitende om helt elementære forhold, i tillegg til å være en juridisk dilettant som ikke skjønner bak og frem på norsk lovverk.

Hvilke elementære forhold? Hva var det du ikke forsto i lovteksten? Jeg kjenner typen. Tøff og stor bak dataskjermen, som muligens har hatt utenlandsk opphold i Afghanistan. Mannsjåvinist, men bruker all sin tid på kvinneforum. Lykke til videre i veien om å finne deg selv.

• Liker 1
Skrevet

:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jada,men sånn rent fornuftig sett i en krigssituasjon bader vel ikke hele troppen

på en gang da,det er vel vaktposter satt ut rundt i området,blir litt dumt om

fienden tar oss med 'buksene nede' (i bokstavelig forstand) fordi alle driver å bader?

:ironi:

Jeg sa vel heller ikke at nesten samtlige i troppen bader samtidig i en skarp situasjon? Les mitt andre innlegg.

Annonse
Skrevet

Hvilke elementære forhold? Hva var det du ikke forsto i lovteksten? Jeg kjenner typen. Tøff og stor bak dataskjermen, som muligens har hatt utenlandsk opphold i Afghanistan. Mannsjåvinist, men bruker all sin tid på kvinneforum. Lykke til videre i veien om å finne deg selv.

Vel vel, jeg synes i hvert fall det har en viss relevans at jeg i motsetning til deg har fartstid i forsvaret.

• Liker 1
Skrevet

Du skjønner rett og slett ikke dette du - gjør du Antlers?

Tror du det er noen som tar et lite nattbad mens FI ser på?

Å ta av seg alle klærne når man krysser en kald elv o.l. har med praktiske hensyn å gjøre.

Å gå rundt med våte klær i kuldegrader betyr mest sansynligvis at man ikke vil overleve, i det minste bli alvorlig syk.

La oss ta en tenkt situasjon der man er et to manns skarpskytter team - hva gjør du hvis spotteren din får lungebetennelse mens dere er ute på oppdrag fordi hun/han ikke gadd å ta av seg trusa når dere krysset elva?

Jeg tror heller det er du som har gått glipp av noe her. De øvet ikke på å krysse elver, det var snakk om bading - altså felthygiene. Lungebetennelse kan man få enten man bader med eller uten truse. Her forutsetter du jo at alle som har badet med truse går rundt med vått undertøy etterpå - sånn bare på trass, liksom. Det er null problem å ta av seg trusen etter man har badet/krysset elven.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa vel heller ikke at nesten samtlige i troppen bader samtidig i en skarp situasjon? Les mitt andre innlegg.

Nei,men det var vel egentlig det som var poenget ditt i det innlegget hvor

du siterte meg først,eller?

• Liker 1
Skrevet

Også er det noe med det at hun kan ikke bade i et område lenger borte. Hvorfor? Nettopp fordi i en krigssituasjon så kan man få kode rød ganske så kjapt og da må man slenge på seg alt av klær= ikke tid til å skifte ut av vått undertøy. Vått undertøy kan forårsake bakterier/sopp osv, og det er jo ikke bra dersom en soldat blir svekket av noe sånt. Det går jo utover troppen som helhet. Må en raskt pakke sammen leir og få på klær ER det mest hensiktsmessig at alle er samlet, nettopp fordi alle får beskjed og kan jobbe sammen for å komme seg raskt unna en evt faresituasjon.

Dessuten, er det mørkt er det ingen som bryr seg heller. Jeg bodde på rom med to av gutta i troppen min når vi var på kurs en gang, og vet dere hva? Jeg skiftet tom på rommet mens de var der! Ba dem enkelt å greit å snu seg vekk når jeg bytta bh, null stress det.

Når du er i forsvaret som jente har du mange utfordringer foran deg, ikke bare mtp at du blir diskriminert i den grad at det ikke er alle av befal som er vant med å ha jenter i troppen. Dersom noe dirksiminering skjer, så har alle jenter i rekruttperioden hatt en egen leksjon med feks en kvinnelig løyntnant som har forklart om bla rettigheter som kvinne.

Jeg derimot lurer på hvor mange av de som svarer her faktisk har vært i militæret og vet hva de snakker om...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror heller det er du som har gått glipp av noe her. De øvet ikke på å krysse elver, det var snakk om bading - altså felthygiene. Lungebetennelse kan man få enten man bader med eller uten truse. Her forutsetter du jo at alle som har badet med truse går rundt med vått undertøy etterpå - sånn bare på trass, liksom. Det er null problem å ta av seg trusen etter man har badet/krysset elven.

Skulle jeg gått ti mil i kulda, så hadde jeg satt pris på truse av minst to grunner:

1. ikke fryse av meg utstyret.

2. Ikke få gnagsår på pikken, uniformsbuskene er ikke de mykeste, spesielt ikke i minus 20!

Men, selvfølgelig du må gjærne offre din egen og andre i troppen sin sikkerhet for at ingen skal kunne seg deg naken...

Mye av treningen under førstegangstjenesten går ut på grunnleggende overlevelsestrening.

Hva kan du gjøre for å holde varmen, hva kan du leve av i naturen, hvordan kan du lage bål, leir, førstehjelp osv.

Blandt det første man lærer er hvordan ta vare på kroppen i kulda. Hypotermia er en høyst reel fare om man ikke følger grunnleggende regler.

Endret av Kim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...