Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da forskjellig, isbadet både naken og med alt av pakning på for nettopp å trene på det i forsvaret.

Jeg har faktisk blitt spylt med brannslange av en påkledd kvinnelig befal (og jeg var naken). Jeg har nå forstått at jeg har vært utsatt for et overgrep og bør anmelde, er jo tross alt over 30 andre som også ble utsatt for det samme overgrepet

Forskjellen på deg og dama i artikkelen, er han hun visste om sine integritetrettigheter. Hahaha.. jeg var selv i jegertroppen, og hvis en kvinnelig befal hadde forsøkt seg på å spyle meg naken, så hadde jeg vært oppmerksom på mine rettigheter.

Det er viktig å huske på. Man skal gjøre sin plikt, men kreve sin rett. Du springer ikke inn i kasernene ved garnisonen naken og med fulladet våpen, fordi en befal ba deg om det? Nå må du tenke deg litt om. Ser du på din overordnede som en allvitende gud?

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir kvalm. Jeg hadde nektet. De kunne gjort hva de ville mot meg, men hvor mye trøbbel kan en jente få for å nekte å bade naken foran en tropp full av gutter? Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal tvinge soldater til å bade naken i det hele tatt, både gutter og jenter.

Det er første gang jeg har hørt om noe lignende, så det kan ikke være så normalt å tvinge jenter å bade naken foran 30 gutter i militæret. Jeg tror det hadde vært flere som hadde sagt noe for å si det sånn.

Du er klar over at du har trakket midt oppi den proverbiale salatskålen.

Skrevet (endret)

Du er klar over at du har trakket midt oppi den proverbiale salatskålen.

Huh?? :huh: Kan du forklare litt nærmere? Jeg er ikke like smart som deg. :)

Endret av Chiyo
Skrevet

Forskjellen på deg og dama i artikkelen, er han hun visste om sine integritetrettigheter. Hahaha.. jeg var selv i jegertroppen, og hvis en kvinnelig befal hadde forsøkt seg på å spyle meg naken, så hadde jeg vært oppmerksom på mine rettigheter.

Det er viktig å huske på. Man skal gjøre sin plikt, men kreve sin rett. Du springer ikke inn i kasernene ved garnisonen naken og med fulladet våpen, fordi en befal ba deg om det? Nå må du tenke deg litt om. Ser du på din overordnede som en allvitende gud?

Hvor står disse rettighetene nedskrevet? Hvilken paragraf ville du vise til?

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ikke helt forstår, er at hun absolutt må være naken? Det gjelder forøvrig hele gruppen. Holder ikke undertøyet for å vise at man takler de såkalte arktiske soner som Norge skal trenes opp til? Kan ikke begripe at nakenhet er en nødvendighet for en dyktig soldat.

Litt tungt for det? Dette var bading for å bli ren, ikke visesegfremnaken. Du har vel sjelden undertøy på når du bader/dusjer hjemme hos deg selv?

Selv badet/vasket jeg meg i ei snøfonn når jeg var på øvelse. Hadde jeg beholdt militærbokseren på, hadde jeg fortsatt vært ca like skitten, men iført vått undertøy. Hva er vitsen med bading da?

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke tenkte over det i det hele tatt. Det handlet om å få av seg alt av dritt på kroppen raskt. Et befal er et befal selv om det er kvinne.

Haha, jo jeg kunne godt å ha "stormet" en kaserne naken og med våpen, dog ville jeg nekte på å ha det ladet med skarpt om det var levende markører der inne.

Skrevet

Jeg blir kvalm. Jeg hadde nektet.

Det er helt greit, men da hadde det vært fornuftig om du sluttet i militæret, og ikke ba om særregler.

• Liker 2
Skrevet

Det var bare ett av forslagene, ikke dermed sagt at det alltid er det mest hensiktsmessige. Forøvrig tar 14 intimservietter særdeles liten plass, og veier minimalt ;)

I en virkelig stridssituasjon, kan det godt være at intimserviettlageret ditt går tomt. Hva hadde du gjort da? Badet i undertøyet?

• Liker 1
Skrevet

Eh....hvorfor må de på liv og død bade i lag da,kan ikke hun bade for seg selv

lengre unna el.vente til etter de andre er ferdige?

Dette må vel være gjennomførbart i en krigssituasjon også?

Jada,jeg og er enig i at enkelte ganger så 'må' du bare rette deg etter de

gjeldende forhold,men så fremt en kan lempe litt på dette så ser jeg ikke

problemet.

• Liker 1
Skrevet

Trod du virkelig at en vanlig mann er så mye sterkere enn en godt trent politikvinne? :ler: Og tror du virkelig at politiyrket primært er for de som er opptatt av å demonstrere fysisk makt? :ler:

Nei det tror jeg ikke - det VET jeg.

Skrevet

I en virkelig stridssituasjon, kan det godt være at intimserviettlageret ditt går tomt. Hva hadde du gjort da? Badet i undertøyet?

Jeg hadde gjort det som var nødvendig der og da, enten det var å blåse i alt som het intimhygiene en stund, eller å vaske meg i et iskaldt tjern. Om det skulle stå 30 menn og se på meg, ville jeg definitivt gått for alternativ 1, eller enkelt og greit hoppet uti med truse på (og tatt den av etterpå, siden det ikke er bra å tusle rundt med fuktig truse).

• Liker 1
Skrevet

Hvor står disse rettighetene nedskrevet? Hvilken paragraf ville du vise til?

Paragraf 212 første ledd rammer etter omstendighetene «utuktig adferd i handling eller ord». Det er et vilkår etter § 212 første ledd at atferden må krenke ærbarhet. Dette uttrykket er en rettslig standard som avspeiler den til enhver tid gjeldende moral- og sedelighetsoppfatning i samfunnet. Det er ikke nødvendig at krenkelsen er seksuelt motivert. I tillegg må krenkelsen oppfylle ett av tre alternative vilkår som er listet opp i første ledd:

Etter alternativ nr. 1 må krenkelsen ha skjedd offentlig. Straffeloven § 7 nr. 2 slår fast at en handling er begått offentlig når den «er forøvet ved Udgivelse af trykt Skrift eller i Overvær af et større Antal Personer eller under saadanne Omstændigheder, at den let kunde iakttages fra et offentligt Sted og er iakttaget af nogen der eller i Nærheden værende».

• Liker 3
Skrevet

Den ser jeg.

Men hvorfor i alle dager må menn og kvinner være nakne? Hva er forskjellen om truse, bh eller boxer er på? Må befal og menig se penis og vagina, for at utdanningen skal være fullverdig? Nei, sunn fornuft er av og til å foretrekke.

Sunn fornuft tilsier at man ikke har klær på de områdene av kroppen man vil vaske ordentlig (det var vasking det var snakk om, ikke en modellkonkurranse). Dette er grunnen til at man anbefaler å dusje naken før man går i svømmebassenger. Det er også grunnen til at man er naken i sin egen dusj.

Virker som det skjer en eller annen kortslutning oppi hodene på folk, når det er snakk om at noen andre kan se en naken kropp? Hva med badstu? Kanskje man skal innføre tvungen bekledning i alle badstuer, så man slipper å se alle penisene og vaginaene? Man kan jo bli scarred for life. :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Man vasker seg ikke med klær på. Dessuten er det lite heldig med vått tøy på seg i kulda.

Helt enig. Men jeg spurte PrettyBoob. :)

Skrevet

Jeg vil helst slippe å se vaginaen til folk ja. Så langt oppi skrevet ønsker jeg ikke å ha innsyn. Peniser og vulvaer, derimot, går høvelig greit.

Annonse
Skrevet

Du ser godt forskjell på en vagina og en vulva?

Skrevet

Paragraf 212 første ledd rammer etter omstendighetene «utuktig adferd i handling eller ord». Det er et vilkår etter § 212 første ledd at atferden må krenke ærbarhet. Dette uttrykket er en rettslig standard som avspeiler den til enhver tid gjeldende moral- og sedelighetsoppfatning i samfunnet. Det er ikke nødvendig at krenkelsen er seksuelt motivert. I tillegg må krenkelsen oppfylle ett av tre alternative vilkår som er listet opp i første ledd:

Etter alternativ nr. 1 må krenkelsen ha skjedd offentlig. Straffeloven § 7 nr. 2 slår fast at en handling er begått offentlig når den «er forøvet ved Udgivelse af trykt Skrift eller i Overvær af et større Antal Personer eller under saadanne Omstændigheder, at den let kunde iakttages fra et offentligt Sted og er iakttaget af nogen der eller i Nærheden værende».

Å påstå at helt normal nakenhet i forsvaret er brudd på utukt eller brudd med samfunnets sedelighsetsoppfatning viser at du ikke har den ringeste forståelse for norsk lovverk, du ville ikke kommet noen vei med dette. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Sunn fornuft tilsier at man ikke har klær på de områdene av kroppen man vil vaske ordentlig (det var vasking det var snakk om, ikke en modellkonkurranse). Dette er grunnen til at man anbefaler å dusje naken før man går i svømmebassenger. Det er også grunnen til at man er naken i sin egen dusj.

Virker som det skjer en eller annen kortslutning oppi hodene på folk, når det er snakk om at noen andre kan se en naken kropp? Hva med badstu? Kanskje man skal innføre tvungen bekledning i alle badstuer, så man slipper å se alle penisene og vaginaene? Man kan jo bli scarred for life. :sjenert:

Svake argumenter. Men for å svare deg. Hvis det nå absolutt var så uhorvelig viktig at denne kvinnen må vaske seg uten klær nedentil med hensyn til egen hygiene. Til og med på bare en "tredagers" feltøvelse. Hvorfor kunne hun ikke da vaske seg et annet sted? Hvis

argumentet ditt bunner i våte klær og skitten vagina, så er det vel akkurat det samme hvor hun vasker seg?

"Asplund sier hun spurte om å få ha på seg sports-BH og boksershorts, eller at hun kunne gå et annet sted å bade"

• Liker 3
Skrevet

Eh....hvorfor må de på liv og død bade i lag da,kan ikke hun bade for seg selv

lengre unna el.vente til etter de andre er ferdige?

Dette må vel være gjennomførbart i en krigssituasjon også?

Jada,jeg og er enig i at enkelte ganger så 'må' du bare rette deg etter de

gjeldende forhold,men så fremt en kan lempe litt på dette så ser jeg ikke

problemet.

Sure, men man vil jo gjerne ta vare på personellet sitt på nogenlunde ordentlig måte også. Det er betraktelig lettere å ta ut en enslig soldat, enn 30. Sammen er vi sterke osv. (Ja, utenom hvis man er litt nakenblyg, da pleier jo fienden å spare livet ditt, selv om du er ett lett mål :ironi:)

• Liker 1
Skrevet

Å påstå at helt normal nakenhet i forsvaret er brudd på utukt eller brudd med samfunnets sedelighsetsoppfatning viser at du ikke har den ringeste forståelse for norsk lovverk, du ville ikke kommet noen vei med dette. :gjeiper:

Normal nakenhet? Tror du må lete lenge for at noe slikt skal bli forsvart. En brannslange er høyst sannsynlig knyttet til garnisonen, og dermed på offentlig sted. Jeg tror ikke noen vil finne det normalt at en kvinnelig befal beordrer deg å kle deg naken for at hun skal få spyle deg ren? :skratte:

Det fins jo dusjen like i nærheten, dersom det fins brannslanger?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...