Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater

Anbefalte innlegg

Du får det til å høres ut som om hun nærmest ble plassert på et podie til almennbeskuelse og fornøyelse. Det var kaldt og det var mørkt. Man så lite og satte på en billykt for at de badende skulle kunne se litt. Mennene sto med ryggen mot kvinnene som igjen kunne snu seg vekk fra billykta. Det var raskt ut i vannet for å vaske seg og raskt opp igjen. Det var særdeles dårlige forhold hvis målet for noen var å se på nakne damer.

"Asplund, som til daglig er hovedtillitsvalgt for soldatene på Reitan, ba om å få ha på seg sports-BH og boksershorts, og sa at hun også kunne gå et annet sted å bade. Begge forslagene ble avvist av løytnanten som ledet øvelsen."

"- Jeg fikk beskjed om at alle skulle bade nakne, inkludert meg. Jeg sa at han ikke kunne tvinge meg til å bade naken sammen med alle guttene, men da svarte han at det kunne han, sier Asplund, som avtjener sin førstegangstjeneste i Luftforsvaret."

Hva jeg tror har skjedd i denne konkrete saken har jeg fortsatt ikke sagt noe om, men det jeg er helt sikker på er at det kan defineres som tvang og maktmisbruk. Han påstår jo selv at han hadde rett til å tvinge henne.

Nakenbading er vanlig og motivet er godt kjent så det er lite å spekuler i.

- Vask for å unngå smitte og sykdom.

- Trene seg i å tøye noen fysiske og mentale grenser. Oppdage at man faktisk klarer en del mer enn man trodde. Bli tøffere fysisk og psykisk.

- Gjøre noen tøffe ting sammen. Bli mer sammensveiset og få tillitt til hverandre.

Jeg har ikke sett noen kilder som sier noe om hvor utbredt det er, men jeg vet at mange IKKE har måttet gjøre det, og jeg vet at i flere tilfeller har det blitt gjort på den måten at kvinnene har fått bade alene først, deretter bader mennene alene. Å tøye grenser på en konstruktiv måte har i mine øyne ingenting med å vise seg naken foran en stor gruppe av det motsatte kjønn å gjøre. Dette handler ikke om å slippe unna kjipe ting, for alle kan spise den samme kjipe maten, gå med vonde gnagsår, eller bæsje i en søppelsekk - uten at forskjellene skal ha noe å si. For forskjeller er det, og det må vi ta innover oss. En naken soldat med bryster og trekant blir noe mer enn en soldat når hun viser seg naken foran resten av (den mannlige) troppen. Akkurat som en mannlig soldat ville stukket seg frem som "den nakne mannen", dersom han måtte bade naken foran 30 kvinner.

Ja det er nok noen gutter/menn som er rimelig sexfikserte og forteller om sexopplevelser fra militæret. Men det gjelder nesten alltid jenter utenfor forsvaret. Jentene i troppen oppfattes i stor grad som kamerater og kollegaer og blir tatt vare på av de andre. Uakseptabel adferd mot en jente i troppen medfører nesten alltid sterk reaksjon fra de andre i troppen.

Jeg tror nok at flertallet oppfører seg ok, men kvinner må slite med holdninger (kvinnfolk har ikke noe i militæret å gjøre), objektifisering/trakassering, og faktiske overgrep. Vanskelig å si noe om tall, siden forsvaret ikke har (hadde?) noen rapporteringsrutiner. Det er selvsagt flott om du oppfatter jenter i troppen som kamerater og kollegaer, men alle tenker ikke som deg. For noen er kvinnen først og fremst kvinne (med alt det positive og negative det kan medføre) - ikke soldat. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=189124 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=189022

Problemet i dag er at gutter og jenter blir stadig mer fremmedgjort i forhold til ikke-seksuell nakenhet. Man dusjer i undertøyet på skolen og dusjer ikke i treningssenteret. Dermed blir det å være naken svært seksuelt og dermed skremmende hvis man er sammen med noen man ikke vil ha sex med. Slik var det ikke tidligere og det er tydeligvis noe forsvaret må begynne å ta hensyn til.

Det der er veldig individuelt, og kan også ha mange forskjellige årsaker. Jeg ser at et par stykker på forumet snakker om hvor naturlig forholdet til kropp var i gamle dager, men jeg har spurt foreldre og besteforeldre, og ifølge dem var den eneste forskjellen at de ble tvunget til å dusje nakne (foran samme kjønn). De betyr ikke at de dermed hadde et mer avslappet forhold til nakenhet. Om noe så var det vel mer avslappet i forhold til at barn kunne bade nakne, uten denne ekstreme pedofilifrykten vi har i dag. For noen føles det helt naturlig, mens for andre føles det ikke riktig. Settingen har også mye å si. Om jeg velger å nakenbade sammen med 3 mannlige og 2 kvinnelige venner, betyr ikke det at jeg dermed synes det er helt greit å være naken foran 30 menn. Jeg kommer fra en familie som har et svært avslappet forhold til nakenhet, men selv har jeg alltid ønsket å holde kroppen mer privat - selv før puberteten. Dette hadde uansett ikke vært et problem dersom man valgte de svært enkle løsningene (jentene eller gutten først, bade med undertøy på, bruk av intimservietter osv.), fremfor å ty til maktmisbruk, enten det nå er godt ment, seksuelt motivert, eller for sette kvinner på plass.

• Liker 3

Fortsetter under...

Hun uttaller til VG at hun var "livredd".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031593

Det tyder på at hun har et svært alvorlig problem. At noen blir skremt

og opplever det som ubehagelig er vel ikke overraskende. Men at noen blir redd for sitt eget liv fordi de blir beordret til å bade nakne er vel heller uvanlig. Hva forstiller hun seg? At mennene skal først voldta henne og deretter drepe henne når de ser hvordan hun ser ut naken? Eller at hun kommer til å dø av skam? Eller er det noen annen måte hennes nakenhet skal medføre at hun mister livet?

• Liker 1

"Asplund, som til daglig er hovedtillitsvalgt for soldatene på Reitan, ba om å få ha på seg sports-BH og boksershorts, og sa at hun også kunne gå et annet sted å bade. Begge forslagene ble avvist av løytnanten som ledet øvelsen."

"- Jeg fikk beskjed om at alle skulle bade nakne, inkludert meg. Jeg sa at han ikke kunne tvinge meg til å bade naken sammen med alle guttene, men da svarte han at det kunne han, sier Asplund, som avtjener sin førstegangstjeneste i Luftforsvaret."

Hva jeg tror har skjedd i denne konkrete saken har jeg fortsatt ikke sagt noe om, men det jeg er helt sikker på er at det kan defineres som tvang og maktmisbruk. Han påstår jo selv at han hadde rett til å tvinge henne.

Jeg har ikke sett noen kilder som sier noe om hvor utbredt det er, men jeg vet at mange IKKE har måttet gjøre det, og jeg vet at i flere tilfeller har det blitt gjort på den måten at kvinnene har fått bade alene først, deretter bader mennene alene. Å tøye grenser på en konstruktiv måte har i mine øyne ingenting med å vise seg naken foran en stor gruppe av det motsatte kjønn å gjøre. Dette handler ikke om å slippe unna kjipe ting, for alle kan spise den samme kjipe maten, gå med vonde gnagsår, eller bæsje i en søppelsekk - uten at forskjellene skal ha noe å si. For forskjeller er det, og det må vi ta innover oss. En naken soldat med bryster og trekant blir noe mer enn en soldat når hun viser seg naken foran resten av (den mannlige) troppen. Akkurat som en mannlig soldat ville stukket seg frem som "den nakne mannen", dersom han måtte bade naken foran 30 kvinner.

Jeg tror nok at flertallet oppfører seg ok, men kvinner må slite med holdninger (kvinnfolk har ikke noe i militæret å gjøre), objektifisering/trakassering, og faktiske overgrep. Vanskelig å si noe om tall, siden forsvaret ikke har (hadde?) noen rapporteringsrutiner. Det er selvsagt flott om du oppfatter jenter i troppen som kamerater og kollegaer, men alle tenker ikke som deg. For noen er kvinnen først og fremst kvinne (med alt det positive og negative det kan medføre) - ikke soldat. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=189124 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=189022

Det der er veldig individuelt, og kan også ha mange forskjellige årsaker. Jeg ser at et par stykker på forumet snakker om hvor naturlig forholdet til kropp var i gamle dager, men jeg har spurt foreldre og besteforeldre, og ifølge dem var den eneste forskjellen at de ble tvunget til å dusje nakne (foran samme kjønn). De betyr ikke at de dermed hadde et mer avslappet forhold til nakenhet. Om noe så var det vel mer avslappet i forhold til at barn kunne bade nakne, uten denne ekstreme pedofilifrykten vi har i dag. For noen føles det helt naturlig, mens for andre føles det ikke riktig. Settingen har også mye å si. Om jeg velger å nakenbade sammen med 3 mannlige og 2 kvinnelige venner, betyr ikke det at jeg dermed synes det er helt greit å være naken foran 30 menn. Jeg kommer fra en familie som har et svært avslappet forhold til nakenhet, men selv har jeg alltid ønsket å holde kroppen mer privat - selv før puberteten. Dette hadde uansett ikke vært et problem dersom man valgte de svært enkle løsningene (jentene eller gutten først, bade med undertøy på, bruk av intimservietter osv.), fremfor å ty til maktmisbruk, enten det nå er godt ment, seksuelt motivert, eller for sette kvinner på plass.

Hele troppen bader nakne på øvelse på grunn av at de får ordre om det. Det er tvang, du kan nekte, men det får konsekvenser - ordrenekt er en alvorlig sak.

At hun i tillegg tar det til rikspressen ville jeg sett på som illojalitet - gitt at hun ikke har forsøkt på lavere nivå før. Hun passer rett og slett ikke inn i forsvaret med sånne holdninger.

• Liker 3

La oss ikke glemme at denne saken (likt veldig mange andre) er blåst opp av media. Hvis vi først skal ha jenter inn i forsvaret kan vi ikke forlange at de skal lefse frem bryst og vagina til et overtall av menn. Det har ingenting med riktig atferd i en reell strid å gjøre.

Det jeg ikke helt forstår, er at hun absolutt må være naken? Det gjelder forøvrig hele gruppen. Holder ikke undertøyet for å vise at man takler de såkalte arktiske soner som Norge skal trenes opp til? Kan ikke begripe at nakenhet er en nødvendighet for en dyktig soldat. Ordrenekt eller ikke, jeg er mann selv og har deltatt i førstegangstjenesten. Og da fikk jeg mye idiotiske ordre, som jeg godtok. Men noe i den gaten har jeg aldri godtatt.

Forøvrig feige gutter som ikke hadde ryggrad til å si ifra.

• Liker 2

Ja også? I alle utdanninger hvor det er fysiske opptakskrav (politi,fengselsvesen o.a)

er kravene til kjønna ulike,hvorfor skal dette tilfellet på liv og død være så

sabla 'likestilt' skjønner jeg ikke...

Og ja du kan argumentere at det er 2 forskjellige ting osv.men prinsippet er det

samme,i enkelte tilfeller så kommer kjønna til å være ulike.

Ja det er et prakteksempel på at vi ikke har likestilling. Vi letter på kravene for kvinner, kortvokste, innvandrere og alle andre grupper.

Når det kommer til politi, fengselsbetjent, militær osv. så er det grunn til at kravene ble satt i utgangspunktet.

Tror du virkelig en politikvinne på 160 har noe å hamle opp med mot en mann på 180 som er fly forbanna? (f.eks demonstrasjon)

Kravene er satt for personellets EGEN sikkerhet.

lemper vi på disse, så er vi med på å skape farlige situasjoner.

Dama artikkelen handler om har ingen ting i militæret å gjøre.

Endret av Kim

bruk av intimservietter osv

Hvis du er på et to ukers oppdrag bak fiendens linjer, så tror jeg du har fyllt sekken til bristepunktet med essensielle ting for å overleve.

To ukers forsyning med intimservietter x antall soldater er selvfølgelig helt galematias å bruke verdifull plass til.

Endret av Kim

Annonse

Dagbladet

En kvinnelig soldat i førstegangstjeneste ble under en feltøvelse utenfor Bodø tvunget til å kle av seg og bade naken sammen med 30 andre mannlige soldater mens befalet så på

Maktmisbruk og overgrep, eller rett og slett likestilling?

Jeg heller til det siste.

Jeg blir kvalm. Jeg hadde nektet. De kunne gjort hva de ville mot meg, men hvor mye trøbbel kan en jente få for å nekte å bade naken foran en tropp full av gutter? Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal tvinge soldater til å bade naken i det hele tatt, både gutter og jenter.

Det er første gang jeg har hørt om noe lignende, så det kan ikke være så normalt å tvinge jenter å bade naken foran 30 gutter i militæret. Jeg tror det hadde vært flere som hadde sagt noe for å si det sånn.

• Liker 4

Ingen som ser ironien i å frivillig la seg verve til en stilling der man kan forventes å bli beordret til å drepe mennesker, (uavhengig av egne intensjoner), og så klage på at man blir beordret til å bade naken med sine medsoldater?

Ingen som ser ironien i å vite at man er forpliktet som gutt til å bli vervet til en stilling der man kan forventes å bli beordret til å drepe mennesker, og så ende opp med å seksuelt trakassere kvinnelige medsoldater, slik mange kvinner i forsvaret blir trakassert av sine mannlige kollegaer? Jaja, det er kanskje en grunn til at det primært finnes menn i forsvaret: menn har generelt lavere moral enn kvinner og liker både å trakassere og drepe.

• Liker 2

Jeg blir kvalm. Jeg hadde nektet. De kunne gjort hva de ville mot meg, men hvor mye trøbbel kan en jente få for å nekte å bade naken foran en tropp full av gutter? Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal tvinge soldater til å bade naken i det hele tatt, både gutter og jenter.

Det er første gang jeg har hørt om noe lignende, så det kan ikke være så normalt å tvinge jenter å bade naken foran 30 gutter i militæret. Jeg tror det hadde vært flere som hadde sagt noe for å si det sånn.

Hadde du giddet å lese noen av svarene, så hadde vert helt klart for deg hvorfor bading i islagt vann er endel av utdanningen...

Hvis du er på et to ukers oppdrag bak fiendens linjer, så tror jeg du har fyllt sekken til bristepunktet med essensielle ting for å overleve.

To ukers forsyning med intimservietter x antall soldater er selvfølgelig helt galematias å bruke verdifull plass til.

Det var bare ett av forslagene, ikke dermed sagt at det alltid er det mest hensiktsmessige. Forøvrig tar 14 intimservietter særdeles liten plass, og veier minimalt ;)

• Liker 1

Hadde du giddet å lese noen av svarene, så hadde vert helt klart for deg hvorfor bading i islagt vann er endel av utdanningen...

Det er 22 sider med svar. Jeg har ikke så mye tid til overs. :snurt:

• Liker 2

Hun uttaller til VG at hun var "livredd".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031593

Det tyder på at hun har et svært alvorlig problem. At noen blir skremt

og opplever det som ubehagelig er vel ikke overraskende. Men at noen blir redd for sitt eget liv fordi de blir beordret til å bade nakne er vel heller uvanlig. Hva forstiller hun seg? At mennene skal først voldta henne og deretter drepe henne når de ser hvordan hun ser ut naken? Eller at hun kommer til å dø av skam? Eller er det noen annen måte hennes nakenhet skal medføre at hun mister livet?

Kanskje hun i forkant hadde blitt utsatt for seksuell trakassering av noen av disse 29 mennene? Det finnes mange kvinner og jenter i forsvaret som utsettes for denslags overtramp.

• Liker 3

Den ser jeg.

Men hvorfor i alle dager må menn og kvinner være nakne? Hva er forskjellen om truse, bh eller boxer er på? Må befal og menig se penis og vagina, for at utdanningen skal være fullverdig? Nei, sunn fornuft er av og til å foretrekke.

• Liker 4

Annonse

Tror ikke det hjelper mye i en krig om man kler av seg.

Du vasser ikke ut i iskaldt vann med alle klærne på. Du tar av deg alt, holder utstyret tørt, og så kler du på deg igjen etterpå. Du går ikke rundt med vått undertøy, for eksempel.

Har du vært i militæret?

de har dusjer.

Midt på slagmarken?

De trenger jo ikke øvelser i det hele tatt da. Kan bare sitte inne og spille Doom.

Endret av hulaboer
  • Liker 3

Tror du virkelig en politikvinne på 160 har noe å hamle opp med mot en mann på 180 som er fly forbanna? (f.eks demonstrasjon)

Trod du virkelig at en vanlig mann er så mye sterkere enn en godt trent politikvinne? :ler: Og tror du virkelig at politiyrket primært er for de som er opptatt av å demonstrere fysisk makt? :ler:

• Liker 2
Igjen: Hvorfor anbefales det å dusje/vaske seg naken, og ikke med klær på?

Man vasker seg ikke med klær på. Dessuten er det lite heldig med vått tøy på seg i kulda.

• Liker 1
Annonse

Du vasser ikke ut i iskaldt vann med alle klærne på. Du tar av deg alt, holder utstyret tørt, og så kler du på deg igjen etterpå. Du går ikke rundt med vått undertøy, for eksempel.

Har du vært i militæret?

Det er da forskjellig, isbadet både naken og med alt av pakning på for nettopp å trene på det i forsvaret.

Jeg har faktisk blitt spylt med brannslange av en påkledd kvinnelig befal (og jeg var naken). Jeg har nå forstått at jeg har vært utsatt for et overgrep og bør anmelde, er jo tross alt over 30 andre som også ble utsatt for det samme overgrepet.

forressten på Garnisonen i Sør-Varanger så bor jenter og gutter på samme rom. Der må det jo daglig bli begått øye-overgrep!

Endret av Inx

Denne debatten viser at å vise seg naken foran det motsatte kjønn nesten er å sidestille med voldtekt/mord. Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvordan samfunn vi egentlig lever i? Hvor nakenhet blir seksualisert til månen og tilbake igjen. I mange kulturer er dette faktisk naturlig og helt uproblematisk! Men det er vel kanskje norske menn sin feil? At vi står der som rovdyr og sikler over enhver naken kvinnekropp vi ser? Kom igjen, på tide å skru på bryteren til topplokket for noen og enhver!

• Liker 2

Man vasker seg ikke med klær på. Derfor naken. Dessuten skal man ikke kle på seg vått tøy. Derfor naken, igjen.

Å bade et annet sted er utelukket. Det må være noen der som passer på så vedkommende ikke skader seg. I kaldt vann kan det plutselig skje at noen faller og slås i svime, og dermed drukner de hvis de er alene.

Jeg har ikke sett noen kilder som sier noe om hvor utbredt det er

Ganske mange jenter som har vært eller er i militæret har skrevet i ulike debatter at de har vært naken sammen med de mannlige medsoldatene sine når situasjonen krever det.

Å tøye grenser på en konstruktiv måte har i mine øyne ingenting med å vise seg naken foran en stor gruppe av det motsatte kjønn å gjøre.

Jo, men det har vel i større grad med dette å føle kulde på kroppen, og lære seg til at man ikke skal ta på seg vått tøy.

lene skal ha noe å si. For forskjeller er det, og det må vi ta innover oss. En naken soldat med bryster og trekant blir noe mer enn en soldat når hun viser seg naken foran resten av (den mannlige) troppen.

Hvorfor må hun vise seg fram da?

• Liker 1

Trod du virkelig at en vanlig mann er så mye sterkere enn en godt trent politikvinne? :ler: Og tror du virkelig at politiyrket primært er for de som er opptatt av å demonstrere fysisk makt? :ler:

Tror du virkelig at en vanlig mann IKKE er mye sterkere enn en trent politikvinne? Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...