Gå til innhold

HASTER. pus i sjokk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

der fikk jeg endelig tak i en vet.jeg skulle visst la katten være i fred, og han sa at mtp at det ikke er snakk om noen skikkelige sår etc så var det ingen fare. jeg måtte bare slutte å dulle, fordi det gjorde det verre.

OG hun kom ikke til å dø fra meg..

men, tuuuuuusen takk for engasjerte dyreelskere der ute som vil hjelpe :klemmer: :klemmer: :klemmer: :klemmer: :klemmer:

Husk at pus kan ha både bitt og klor som du ikke ser/kjenner nå, så vær obs på dette de neste dagene (med tanke på betennelse).

Godt at du fikk fatt på veterinær, og at du fikk hjelp!

Et lite sidespor: Kom nabokatten inn til deg og julte minsten? Om det var tilfelle vil jeg anbefale deg å ha en spruteflaske (med vann) stående så du kan dusje katten om den prøver seg igjen.

Dersom kattungen din var ute, så MÅ jeg bare påpeke at den er ALT FOR UNG til å være ute når den er 4 måneder. Det er jo bare en måned siden hun var leveringsklar. Håper det ligger en annen årsak bak :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Husk at pus kan ha både bitt og klor som du ikke ser/kjenner nå, så vær obs på dette de neste dagene (med tanke på betennelse).

Viktig poeng ! :Nikke:

Men akkurat nå, siden diagnosen "sjokk" er avkreftet av vakthavende vetrinær, så er det noe du kan gjøre alikevel;

sørge for at pus ligger på et varmt sted. Om du har et bad med varme i gulvet så legg noe mykt på gulvet (en gammel pute eller et brettet pledd er fint) og prøv å få pus til å legge seg på "det myke".

Du bør sjekke godt over pus i morgen tidlig. Om pus har like vondt i morgen tidlig som i kveld så ringer du vetrinæren og bestiller time. Den timen bør da finne sted i løpet av morgendagen. Dette fordi skadene påført under "rundjulingen" kan være litt mer alvorlige, og en grundig vetrinærundersøkelse kan være av det gode (spesielt for pus, men også for deg).

I mellomtiden sender Lille-pus og kattene hennes en god trøsteklem og ønsker om en best mulig natt for dere begge :klemmer:

Endret av Lille-pus
Skrevet

neinei, vi (jeg, eldste pus og lille pus) var ute på verandaen, så kom den digre nabokatten ut av det blå og kaster seg over han, de begge heiv seg under verandaen til naboen og det var et bråk uten like. jeg løp jo etter (var bare et par meter unna) men kom meg jo ikke under verandaen (bakkeplan), men etter mye bråk fra meg så fikk jeg nabokatta unna og da kom ungen tassende frem.

det er andre gangen ungen er ute, igår var første. idag var siste gangen, frem til våren.

fælt, for han storkoser seg. dyrene leker, løper etc i hagen her og på verandaen, de har det supert. så kommer det drååget av et dyr og ødelegger hele moroa.

Skrevet

Viktig poeng ! :Nikke:

Men akkurat nå, siden diagnosen "sjokk" er avkreftet av vakthavende vetrinær, så er det noe du kan gjøre alikevel;

sørge for at pus ligger på et varmt sted. Om du har et bad med varme i gulvet så legg noe mykt på gulvet (en gammel pute eller et brettet pledd er fint) og prøv å få pus til å legge seg på "det myke".

Du bør sjekke godt over pus i morgen tidlig. Om pus har like vondt i morgen tidlig som i kveld så ringer du vetrinæren og bestiller time. Den timen bør da finne sted i løpet av morgendagen. Dette fordi skadene påført under "rundjulingen" kan være litt mer alvorlige, og en grundig vetrinærundersøkelse kan være av det gode (spesielt for pus, men også for deg).

I mellomtiden sender Lille-pus og kattene hennes en god trøsteklem og ønsker om en best mulig natt for dere begge :klemmer:

lille prinsen ligger foran peisen på et saueskinn, med ullepledd over seg nå. på siden.. ja, jeg må ha til vet om det ikke er noe bedring. han jeg pratet med sa at han må være varm hele tiden, og jeg må holde et godt øye med henne. samtidig som jeg lar henne være. stakkars liten..uff. jeg har hulket i så mange timer nå. det er grusomt. lille dyret mitt..

tusen takk :klemmer:

Skrevet

katten min har to kjønn forresten. derfor han/henne.

Gjest Bloodless
Skrevet

Hvordan går det med dere i dag, Moulu ? :klem:

Det lurer jeg også på. Håper pusen har det bra!

Skrevet

joda, han lever:) har vært natten fra helvete med bevisstløshet, kramper etc. men dyrlegen ga han antibiotika og smertestillende. ingen brudd, alle organer intakte:) jeg er utslitt..kan knapt tenke meg hvordan snuppa mi har det..uff.

dyrlegen sa at hun hadde dødd om jeg ikke hadde massert henne kontinuerlig, samt holdt henne varm. men at det var bra at jeg ikke tok han med på reise i natt.

hun skal gå på imacillin i 10 dager og en smertestillende i 4 dager. hun bare sover og klynker stakkars.

fikk forresten litt sjokk, vet'en måtte veie han for å finne ut av hvor store doser han skulle få, og dyret på 4 mnd veier 2.4 kg!! herregud. skal det bli en monsterkatt dette a? med tiiiiidenes mest feminine navn..

ps. dere er så søte. sååå koselig at dere bryr dere!!

pss. er det vanlig at digre hannkatter går til fullt frontalangrep på en så liten kattunge? uprovosert? han hadda drept ungen om jeg ikke hadde beinet etter..

Skrevet
katten min har to kjønn forresten.

Hæ? Misfoster?

Skrevet

Hæ? Misfoster?

jeg VET at du ikke nettopp kalte barnet mitt for et misfoster!! :fnise:

hehe, neida. vi fikk henne da hun var 7 uker, jentepus. pjusk og rar. så så jeg for 4 dager siden at lille søte hadde baller.. jeg klarer ikke huske å kalle henne han. hun er hun..han. går så i surr. jeg roter verre med det.

Gjest Lille-pus
Skrevet

pss. er det vanlig at digre hannkatter går til fullt frontalangrep på en så liten kattunge? uprovosert? han hadda drept ungen om jeg ikke hadde beinet etter..

Det var da enda godt at han har funnet seg en slave som tar ansvaret sitt alvorlig når hun blir utsatt for slikt av "gatas skrekk" !

Unner deg ikke å ha reprise på den natten nei... :(

Må vel innrømme at jeg var bekymret for hvordan den natten kom til å ende for dere ja....

Men, nå endte det etter forholdene ganske godt da :)

Du får forhåpentligvis se fremgang dag for dag nå i helgen.

Høres ut som vetrinæren er dyktig siden det er slått fast at alle indre organer er intakte og ingen knokler er brukket.

Hankatter... svaret er: Ja.. og nei.

En ukastrert sjefshankatt som kommer over en hunkatt med små kattunger (eller optimalt sett kullet uten mor tilstede akkurat da) vil ofte legge etter seg et "slaktehus" hvor ungene er tatt av dage alle som en.

Har du sett en slik "slagscene" så glemmer du det ikke... :(

Det er brutalt, men det vil gi hankatten tilgang til hunkatten, og hennes neste kull vil være hans unger.

Naturen er beinhard.

Men, det gjelder altså ikke alle hankatter, og ikke kastrater (så langt jeg vet. Dette da deres produksjon av testosteron er "noe" lavere enn hos ikke-kastrerte hanner).

Med andre ord så tipper jeg at den angipende hankatten er på toppen av rangstigen i kattesamfunnet der dere bor, og at han har ballene i behold.

Det kan i så tilfellet være høyst betimelig å foreslå for eieren hans at de tar en tur til vetrinærklinikken og kastrerer ham (hankatten altså :fnise: )

Skrevet

Det var da enda godt at han har funnet seg en slave som tar ansvaret sitt alvorlig når hun blir utsatt for slikt av "gatas skrekk" !

Unner deg ikke å ha reprise på den natten nei... :(

Må vel innrømme at jeg var bekymret for hvordan den natten kom til å ende for dere ja....

Men, nå endte det etter forholdene ganske godt da :)

Du får forhåpentligvis se fremgang dag for dag nå i helgen.

Høres ut som vetrinæren er dyktig siden det er slått fast at alle indre organer er intakte og ingen knokler er brukket.

Hankatter... svaret er: Ja.. og nei.

En ukastrert sjefshankatt som kommer over en hunkatt med små kattunger (eller optimalt sett kullet uten mor tilstede akkurat da) vil ofte legge etter seg et "slaktehus" hvor ungene er tatt av dage alle som en.

Har du sett en slik "slagscene" så glemmer du det ikke... :(

Det er brutalt, men det vil gi hankatten tilgang til hunkatten, og hennes neste kull vil være hans unger.

Naturen er beinhard.

Men, det gjelder altså ikke alle hankatter, og ikke kastrater (så langt jeg vet. Dette da deres produksjon av testosteron er "noe" lavere enn hos ikke-kastrerte hanner).

Med andre ord så tipper jeg at den angipende hankatten er på toppen av rangstigen i kattesamfunnet der dere bor, og at han har ballene i behold.

Det kan i så tilfellet være høyst betimelig å foreslå for eieren hans at de tar en tur til vetrinærklinikken og kastrerer ham (hankatten altså :fnise: )

slave ja! skulle sett meg inatt der jeg passet på peisen, varmet katte-melk til henne (kroppstemperert for å ikke senke tempen ytterligere) masserte, ja gud vet hva. jeg har sovet 1.5 time i natt, på gulvet ved siden av sofaen som hun lå i.

vet du, hadde jeg visst hvem eieren var så hadde jeg gitt vet.regningen til vedkommende. MIN pus er skada, fordi h*ns killer-cat ikke er kastrert! faens kattskinn! den julte opp hu andre min idag. det gikk greit da, eneste var at de løp jo over hovedveien og bla bla bla. kaos. hun kom i kryssilden til den og et annet beist her. den andre er ok da. kom bort og hilste pent på dyrene mine, bare løftet lappen litt opp mot ungen. hehe. skumle kattungen liksom..(ungen er forresten ikke hennes barn, hun er bare "fostermor".)

Gjest Bloodless
Skrevet

Tipper du fikk svaret du ønsket i forrige innlegg. :)

Tror nok det stemmer ganske bra. Katten til foreldrene mine gikk ikke til angrep på mine kattunger (altså, kattungene jeg eier, om jeg noen gang skal føde selv, så håper jeg da det blir menneskebabyer), og han er kastrert. Men kattene mine er begge jenter, kan det ha noe å si? De fleste mannfolk holder seg jo til å banke opp andre mannfolk. :sjenert:

Ok, skal ikke kuppe tråden din. Ville bare si at jeg er glad det gikk såpass bra og rose deg for en fantastisk innsats. Godt å lese om folk som gjør det som trengs for dyrene sine og ikke bare driter i de når det blir snakk om sykdom og utgifter. :klemmer:

Skrevet

til lille-pus: heheh, flere enn meg som kaller han hun.. :fnise:

Skrevet

Tipper du fikk svaret du ønsket i forrige innlegg. :)

Tror nok det stemmer ganske bra. Katten til foreldrene mine gikk ikke til angrep på mine kattunger (altså, kattungene jeg eier, om jeg noen gang skal føde selv, så håper jeg da det blir menneskebabyer), og han er kastrert. Men kattene mine er begge jenter, kan det ha noe å si? De fleste mannfolk holder seg jo til å banke opp andre mannfolk. :sjenert:

Ok, skal ikke kuppe tråden din. Ville bare si at jeg er glad det gikk såpass bra og rose deg for en fantastisk innsats. Godt å lese om folk som gjør det som trengs for dyrene sine og ikke bare driter i de når det blir snakk om sykdom og utgifter. :klemmer:

hehe, hadde tenkt til å si det samme selv..typisk møkka-oppførsel fra et hersens mannfolk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...