Gå til innhold

tatt i kontroll


Gjest ss

Anbefalte innlegg

jeg ble tatt i tbanekontroll uten billett.

jeg hadde kun sedler å betale med og ruter-automaten tar kun mynt eller kort.

hvordan slipper jeg unna bota. er det ikke noe krav om "betalingsmåter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel en av de gamle automatene på stasjonen? Den tar både mynter og sedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den unnskyldningen er litt tynn. Visste du det ikke altså?

Nå er det mange stasjoner som ikke har automater som tar sedler. De har også byttet og fjernet en del maskiner i det siste så det er ikke så lett å følge med. I tillegg så er det et problem at en del av maskinene som tar sedler er litt vanskelige. Jeg har opplevd å prøvd både to og tre tohundrelapper før det var en den aksepterte. Hva som var galt med de første så ikke jeg. Magnetkortene hører jeg det er mye problem med så de vil jeg ikke bruke. Siden de også har sluttet med papir flexikort blir da løsningen kupongkort som fortsatt er papir. Så nå har jeg gått til innkjøp av en bunke kupongkort slik at jeg kommer med rimelig trykt frem og slipper usikkerheten med om maskinen på stasjonen fungerer. I tilegg har kupongkortet den fordelen at man kan reise utenfor Oslo med den de gangene man har bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en uting at man ofte ikke har mulighet til å få kjøpt bilett. Flere plasser (ihvertfall der bussen går) er det verken kiosk som selger eller automat i nærheten. Dette gjør at man tvinges til å kjøpe hos føreren, noe som blir 50 % dyrere. Eller i ditt tilfelle, der du ikke fikk kjøpt bilett fordi du hadde penger, men bare sedler. Forøvrig synes jeg kanskje den var litt tynn, men samtidig er det jo ikke kjempevanlig å ha mynter til bussbilett tilgjengelig i dag, men jeg synes ikke likevel du hadde noen kjempegod unnskyldning. Men du kan jo begynne med å sende en klage til ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kjøp ny periodebillett på vei hjem fra jobb i dag, men automatn godtok ikke et eneste kort og jeg hadde ikke penger. Så jeg tok banen hjem likevel, og der var det jaggu kontroll. Slapp unna med en advarsel:)

De gamle automatene tar ikke sedler lenger, iallefall ikke der jeg bor. De nye tar bare kort. Håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg en gang ts.

Skrev en klage og fikk til svar at det var mitt ansvar som pasasjer å ha gyldig billett på reisen. Det faktum av at deres automat ikke tok sedler var også mitt eget problem sa de, mente at det var min oppgave å undersøke sånt før jeg skulle på reise.

Da jeg fikk det svaret pr brev undersøkte jeg sidene deres på nett for å finne ut om de hadde noe info om hva slags automater som var på hvilken stasjon men, det hadde de så klart ikke.

Skrev en ny klage om at det ikke er så lett å undersøke sånn på forhånd da det ikke finnes informasjon.

Fikk bare et nytt brev hvor de viste til at alt ansvar var mitt, så da måtte jeg jo pent betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å la være;

-Det går framover, ting VAR ikkje betre før. Eg har samanlikna. Samanlikna med det året eg blei født - altså 1969. Då stengde alle butikkane klokka fire, alle nordmenn var kvite og kristne, og det var berre ein TV-kanal.

Mattradisjonane frå dengong, då den kinesiske maten var i ferd med å erobre norske ganar, var naturlegvis tema for kvelden.

-Eg har lest ei bok om norske mattradisjonar. Der står det om blodpudding. Nordmenn spiste blodpudding i laken. Men det går framover. I dag kan me kjøpa kinamat på klubbhuset i Kvinesdal stadion, kebab på Jæren og sjå TV-program på fleire kanalar frå heile verda.

http://sirdolen.no/src/popup.php?site=sirdolen.no&page=utskrift&NyhetID=598

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å ta bilde med mobilen av billettautomaten som ikke virker, sammen med bilde av skjermen som viser tid og avganger. Hvis jeg blir stoppet uten billett da, så kan jeg iallefall vise til hvilken stasjon jeg gikk på og tidspunktet - så får de selv sjekke at stemplingsautomaten etc ikke virker.

Jeg kan ikke garantere at du slipper bot, men da virker iallefall historien din mer overbevisende på sure billettkontrollører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er pliktig til å ha gyldig billett.

Dersom man ikke får kjøpt billett på stasjonen må man oppsøke en av Ruters kommisjonærer (dvs. Trafikanten, Narvesen, 7-Eleven, ..). Slik er det i hele Sone 1 (Oslo og deler av Akershus). På trikk og buss kan man kjøpe billett hos fører, men slik er det ikke på t-bane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som spør "visste du det ikke?". Jeg leser en litt mistroisk tone der. Tenker du ikke på at det er folk i Oslos kollektivtrafikk som bare er på "besøk"? Selv er jeg i Oslo bare ca hver tredje måned i forbindelse med jobb. Jeg får med meg en del info herfra, men synes egentlig det er for mye forlangt at jeg skal ha med to forskjellige bankkort, sedler og mynt, fordi kollektivsystemet i Oslo er helt natta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gyldig billett, så tar du ikke T-bane, men drosje. Så enkelt er det.

Funker sikkert fint for deg som vasser i penger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er pliktig til å ha gyldig billett.

Dersom man ikke får kjøpt billett på stasjonen må man oppsøke en av Ruters kommisjonærer (dvs. Trafikanten, Narvesen, 7-Eleven, ..). Slik er det i hele Sone 1 (Oslo og deler av Akershus). På trikk og buss kan man kjøpe billett hos fører, men slik er det ikke på t-bane.

Nå er ikke jeg ts, og jeg bruker alltid å reise med gyldig bilett, men av og til fungerer bilettsystemet deres helt borti natta dårlig. Som jeg sa tidligere, så er det ikke alle stasjoner man får kjøpt bilett i det heletatt, men dette er i hovedsak langs busslinjen (?), så man blir tvunget til å betale 50% mer hos føreren. Dessuten, jeg har flere ganger vært blant annet på carl berner, og der er de stadig utsolgt for biletter/systemet deres er nede, så det er ikke mulig å få kjøpt biletter verken på 7/11 eller narvesen. Hva gjør man da liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det ikke så får du ringe til det nummeret som står på stasjonen og melde fra, før du evnt får ok for å gå på banen og betale der du går av.

Det er ingen måter å ikke betale boten på.Lar du vær blir det dyrere for hver gang de purrer på deg.

Evnt kan du gå i fengsel i protest, dersom det betyr grådig masse for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det ikke så får du ringe til det nummeret som står på stasjonen og melde fra, før du evnt får ok for å gå på banen og betale der du går av.

Å få betalt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, kan jeg spørre hvilken stasjon dette var på? Hadde du virkelig ingen mulighet til å betale, hadde du ikke bankkort?

Jeg har opplevd en gang at automaten på stasjonen ikke virket. Det var selvfølgelig kontroll den dagen, men da sa jeg fra at automaten ikke virket, de sa de var klar over det og lot meg slippe å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker sikkert fint for deg som vasser i penger

Har man ikke penger, tar man ikke kollektivtransport. Alternativet er å gå eller sykle. Ingen unnskyldning å ikke ha gyldig billett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Har man ikke penger, tar man ikke kollektivtransport. Alternativet er å gå eller sykle. Ingen unnskyldning å ikke ha gyldig billett.

så om man ikke har råd til kollektivtransport, så er svaret å ta taxi altså? aaa-haaa! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så om man ikke har råd til kollektivtransport, så er svaret å ta taxi altså? aaa-haaa! ;)

Nei, om man ikke har gyldig billett (kan godt ha penger i lommen, men ingen billett). Om man ikke har råd til kollektivtransport, går man eller sykler man. Formulerte meg feil forrige gang, jeg mente billett, ikke penger.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...