Gå til innhold

Strategi - interessentanalyse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver med en strategioppgave, men sitter litt fast akkurat nå. Skriver om NSB og hvordan NSB kan bedre omdømme sitt. Holder på med en interessentanalyse og kommer bare på disse interessentene: kundene, staten/samferdselsdepartementet, miljødepartementet. Noen kloker hoder som kommer på flere, og hvorfor de er interessenter? De må være interessenter av prosjektresultat (bedret omdømme), ikke av NSB generelt.

Skal også definere hvem som er primær- og sekundærinteressenter. Der er jeg helt på bærtur. Hvem er hva?

Setter stor pris på det er noen strategigeeker der ute som kan hjelpe en stakkar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter bare på at noen skal si "Dette er ikke et leksehjelpforum"

Oi, jeg sa det visst selv!

• Liker 1
Skrevet

Er ikke NSBs konkurrenter er også interessenter?

F.eks selskaper som driver med person- eller varetransport på samme strekninger som NSB. Det vil i alle fall være viktig for dem om en slik kampanje lykkes eller ikke pga markedsandeler tapt eller vunnet.

Skrevet

Skriver om NSB og hvordan NSB kan bedre omdømme sitt.

Akkurat det punktet tror jeg må være tidenes enkleste i en strategioppgave. Hvis togene kjører når de skal, og ankommer holdeplassene i henhold til rutetabellen, så vil det gi tidenes boost både på omdømme, lojalitet og kundetilfredshet.

Hva gjelder interessenter, så er vi som noen andre her nevnte alt for late til å bistå med slikt, men husk at stikkordet er "stakeholders" på engelsk, hvilket bør gi noen gode treff hos onkel google.

• 1 år senere...
Skrevet

onkel google! haha :D

Skrevet (endret)

Hadde vært litt lettere hvis du hadde nevnt det konkrete prosjektet...

Men generelt er konkurrenter interessenter. I teorien kan dette være alt fra flyselskaper, til taxiselskaper og private båtselskaper. Ellers kan bedrifter som bruker NSB som transportåre og er avhengige av deres tjenester regnes med. For eksempel de som driver innen trelast på Hedmarken.

Sekundærinteressenter kan f.eks være oljeselskaper som kan oppleve redusert etterspørsel etter bensin som følge av at prosjektet fører til en vridning fra bilbruk til kollektivtransport. Du kan i prinsippet dra det så langt du vil, men husk å stoppe innen rimelighetens grenser.

Yan lii Xhiao i Kina er ikke en interessent selv om kapasitetsøkningen på jernbanen førte til nyansettelser, og dermed bestilling av 20 ekstra uniformer som gjorde at hun måtte trå til 5 minutter ekstra på jobben for å sy stingene i jakkeslaget på de ekstra uniformene.

(Ops, missa datoen). Håper ikke TS fortsatt grubler på dette.

Endret av Genesis
Skrevet (endret)

Hadde vært litt lettere hvis du hadde nevnt det konkrete prosjektet...

Men generelt er konkurrenter interessenter. I teorien kan dette være alt fra flyselskaper, til taxiselskaper og private båtselskaper. Ellers kan bedrifter som bruker NSB som transportåre og er avhengige av deres tjenester regnes med. For eksempel de som driver innen trelast på Hedmarken.

Sekundærinteressenter kan f.eks være oljeselskaper som kan oppleve redusert etterspørsel etter bensin som følge av at prosjektet fører til en vridning fra bilbruk til kollektivtransport. Du kan i prinsippet dra det så langt du vil, men husk å stoppe innen rimelighetens grenser.

Yan lii Xhiao i Kina er ikke en interessent selv om kapasitetsøkningen på jernbanen førte til nyansettelser, og dermed bestilling av 20 ekstra uniformer som gjorde at hun måtte trå til 5 minutter ekstra på jobben for å sy stingene i jakkeslaget på de ekstra uniformene.

(Ops, missa datoen). Håper ikke TS fortsatt grubler på dette.

hehehe :) jeg smittet deg med min latter , derfor! :P du skjønner, jeg driver selv med en strategioppgave akkurat nå. og lurte på hva interesseanalyse egentlig innebærer .. men dette skal gå bra.

Endret av Holahoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...