Roo Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Noen fler som fikk med seg gårsdagens episode hvor de viser klipp fra Grønland med hunder som drar slede? Den ene hunden er skadet etter slosskamp og er tydelig i smerter. Den blør fra benet og ynker seg. Likevel blir den dratt med ut på en flere timers lang tur med slede på slep. Eieren sier "De får ikke noe pencilin av meg, skaden må løpes av hvis ikke blir det avliving". Blir litt sjokkert jeg, hva er problemet med en tur til veterinær? La hunden få behandling og hvile?
HvittHus Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Noen fler som fikk med seg gårsdagens episode hvor de viser klipp fra Grønland med hunder som drar slede? Den ene hunden er skadet etter slosskamp og er tydelig i smerter. Den blør fra benet og ynker seg. Likevel blir den dratt med ut på en flere timers lang tur med slede på slep. Eieren sier "De får ikke noe pencilin av meg, skaden må løpes av hvis ikke blir det avliving". Blir litt sjokkert jeg, hva er problemet med en tur til veterinær? La hunden få behandling og hvile? Jeg så ikke dette programmet, men jeg har erfaring med at hundekjørere er tøffere i sitt forhold til hundene, enn vanlige kjæledyrhundeeiere. De avliver hunder som ikke yter, lar hundene føde uten tilsyn etc. Jeg er ikke veldig begeistret for denne måten å drive hundehold på, men så lenge de holder seg innen regelverket for dyrevern, er det lite man får gjort.
Roo Skrevet 16. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2011 Godt poeng. Er lite begeistret for den slags dyrehold selv. Kunne man ikke heller behandlet skader og evnt omplassere hunden om den er for svak til å gjøre jobben sin? Disse som driver dyrehold på en slik måte følger nok mer naturens gang fremfor å tenke på dyrets beste. Rangstige og at de svakeste dør er jo helt normalt ute i det fri... Men man har faktisk ansvar for dyra sine, uansett bruk! 2
frkharepus Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Det er vel sånn at mange hundekjørere på Grønland har et litt annerledes syn og forhold til sledehundene sine enn det vi har her hjemme. For dem er hunden et arbeidsredskap. Så selv episoden i går, og fikk helt vondt inni meg! Tror det er noen norske vetrinærer på grønland som jobber for å bedre forholdene til sledehundene, men spørs om de når frem til de som eier hundene.....
Roo Skrevet 16. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2011 Interessant å høre. Får virkelig håpe at de "slår igjennom" med noe for hundene.
Gjest Bobler Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Vetrinærene kommer ikke igjennom med noen ting, Grønland er kjent for å behandle hundene sine som dritt. De burde heller vist trekkhunder fra Norge, eller sverige. Trekkhunder som trekker, jobber, konkurrerer og bor ute. Men som får vetrinærbehandling, som ikke blir tvunget ut til å løpe med ødelagt pote og slipper å måtte stå lenket med en hund som angriper den. Og som faktisk får MAT. http://www.dyrsrettigheter.no/kjaeledyrindustri/hundehold/sjokkerende-mishandling-av-sledehunder-pa-gr%C3%B8nland/ Jeg fikk helt avsky av den delen av et ellers flott program og sendte derfor både mail til tvnorge og limelight (de som har lagd serien). Foreslår at andre også gjør dette, for å vise at dette ikke er noe å ha med på tv. 4
Mynona Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Jeg skrudde over når jeg så at den hunden var skadet, og ikke fikk noen behandling og den andre hunden gikk til angrep igjen. Orket ikke se på det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Nå har ikke jeg sett programmet, og jeg forsvarer heller ikke hvordan de behandler hundene på noen som helst måte. Men å kritiserer de som lager programmet for å ta med dette, den skjønner jeg ikke helt. Skal det bare være fint og flott, eller kan man faktisk vise det som er realiteten for mange dyr. Jeg visste ikke om denne behandlingen, og kunne kanskje funnet på å ta en tur med hundeslede hvis jeg skulle tatt turen til Grønnland. Etter å ha hørt om dette kommer jeg ikke til å gjøre det, med mindre jeg klarer å finne et sted som faktisk gir nødvendig veterinærbehandling til hundene sine. Altså; dette med alle forbehold om at jeg ikke har sett programmet og derfor sikkert egentlig ikke burde uttale meg. 3
Gjest Yellow Taxi Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 (endret) Disse hundene blir brukt som bruksdyr. Da forholder mennesker seg til dem som bruksdyr/produksjonsdyr. Med andre ord, de vill ikke bryte dyrevernsloven, men er ikke interessert i å hjelpe dem noe utover dette hvis det ikke er lønnsomt i forhold til driften. Slik er situasjonen for milioner av produksjonsdyr i landbruket og jeg ser ikke noe annerledes på det om det er snakk om en hund. Vi kan velge og se på alle dyr som noe kvalitativt forskjellige fra oss mennesker, og dermed legitimere et annet syn på deres trivsel, livskvalitet osv. Eller vi kan velge og se på de som dyr i likhet med oss og vurdere deres behov utifra egenskaper som evne til å føle smerte og/eller intellegens. Uansett så kommer ikke hunden noe "bedre" ut av det enn flere produksjonsdyr. Min konklusjon er derfor at du må gjerne se på dette synet på bruksdyr/produksjonsdyr som feil/uetisk etc, men da må du stå for det også. Med andre ord kan du ikke samtidig støtte denne næringen (joda selvfølgelig kan du det, og det gjør du sikkert også. Det jeg mente var jo selvfølgelig at du kan ikke samtidig støtte denne næringen OG unngå å være ureflektert og/eller uinnformert og/eller hyklersk. Og før noen stempler meg som en venstre radikal dyrevenrsaktivist så vill jeg bare si med en gang at hvilket standpunkt du tar til dette bryr jeg meg ikke bittelitt om en gang. Jeg bare påpeker den logiske bristen det er og fordømme praksisen med hunder og samtidig støtte den ved andre dyr. Edit: Jeg har ikke påstått at dyrevernsloven ikke gjelder for alle dyr. Forøvrig ser jeg ikke lenger noe poeng i å svare motdebatanter som ikke har evnet å lese inlegget mitt, da det har vist seg å være et særdeles dårlig utgangspunkt for videre debatt. Endret 16. november 2011 av Yellow Taxi 2
Gjest badeand1 Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Noen fler som fikk med seg gårsdagens episode hvor de viser klipp fra Grønland med hunder som drar slede? Den ene hunden er skadet etter slosskamp og er tydelig i smerter. Den blør fra benet og ynker seg. Likevel blir den dratt med ut på en flere timers lang tur med slede på slep. Eieren sier "De får ikke noe pencilin av meg, skaden må løpes av hvis ikke blir det avliving". Blir litt sjokkert jeg, hva er problemet med en tur til veterinær? La hunden få behandling og hvile? Ble sjokkert jeg også. Jævla dritteier!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Synes ingenting om det programmet der, bare det at de valgte å sende klippet om trekkhundene på Grønland virker for meg helt ubegripelig! Det var jo ikke akkurat en dokumentar for å avdekke mishandlingen, men ren underholdning. Reagerte også på den Jack Russelen som skulle sjekke om det var grevling under huset i dagens episode "se etter pels i munnen på den" er det meningen at hunder skal angripe vilt? hva er forskjellen på det og den tradisjonelle revejakta som ble forbudt i England?? Synes hele vinklinga i programmet er forkastelig og er ikke med på å støtte noe slikt...
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Har ikke sett dette, men det høres helt sykt ut. Det burde vært like strengt å ha hund som å adoptere, syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Jeg reagerte på det med sledehunden, lurer egentlig på om det er nødvendig for rangen til hunden at den er med og trekker når den er skadet, for jeg tviler på om de andre hundene holder telling på at alle er med? Men må innrømme at jeg også reagerte på butikkmedarbeiderbikkja, dvs bikkja var fin den, men eieren - aldri i verden om jeg ville handlet i den butikken Utover det er det med en del virkelig flotte hunder i serien, men det kunne kanskje vært diskutert litt mer hva som er jobb og er givende for hunden, og hva som bare er på eiernes premisser.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Disse hundene blir brukt som bruksdyr. Da forholder mennesker seg til dem som bruksdyr/produksjonsdyr. Med andre ord, de vill ikke bryte dyrevernsloven, men er ikke interessert i å hjelpe dem noe utover dette hvis det ikke er lønnsomt i forhold til driften. Slik er situasjonen for milioner av produksjonsdyr i landbruket og jeg ser ikke noe annerledes på det om det er snakk om en hund. Vi kan velge og se på alle dyr som noe kvalitativt forskjellige fra oss mennesker, og dermed legitimere et annet syn på deres trivsel, livskvalitet osv. Eller vi kan velge og se på de som dyr i likhet med oss og vurdere deres behov utifra egenskaper som evne til å føle smerte og/eller intellegens. Uansett så kommer ikke hunden noe "bedre" ut av det enn flere produksjonsdyr. Min konklusjon er derfor at du må gjerne se på dette synet på bruksdyr/produksjonsdyr som feil/uetisk etc, men da må du stå for det også. Med andre ord kan du ikke samtidig støtte denne næringen (joda selvfølgelig kan du det, og det gjør du sikkert også. Det jeg mente var jo selvfølgelig at du kan ikke samtidig støtte denne næringen OG unngå å være ureflektert og/eller uinnformert og/eller hyklersk. Og før noen stempler meg som en venstre radikal dyrevenrsaktivist så vill jeg bare si med en gang at hvilket standpunkt du tar til dette bryr jeg meg ikke bittelitt om en gang. Jeg bare påpeker den logiske bristen det er og fordømme praksisen med hunder og samtidig støtte den ved andre dyr. At de har dette som jobb unnskylder ikke oppførselen på å behandle dyr som dritt, det være bonde eller hundekjører. Hadde en bonde satt to okser i samme innhegning som angrep hverandre og skadet hverandre stygt så ville så klart mattilsynet kommet inn i bildet, for dyremishandling er ulovlig uansett om dyret er et levebrød, det spiller ingen rolle om hva det brukes til. Man kan ikke bare sitte å si at "slik er virkeligheten i en del av verden og vi må bare innrette oss etter det" At mange andre dyr lider rettferdigjør ikke det at man kan gjøre noe like ille eller verre selv. Merker jeg blir kraftig provosert av slike idioter som deg. At hundeførerne på Grønland binder hunder i nærheten av hverandre ved foring og hundene sloss for maten og dermed blir skadet og attpåtil må "løpe av seg skaden" Har man dyr så skal man for faen tilrettelegge for dem også og sørge for at de har det bra uavhengig hvor det er hen i verden og hva formålet er. Yrke eller levebrød er ingen unnskyldning for dyremishandling. "Min konklusjon er derfor at du må gjerne se på dette synet på bruksdyr/produksjonsdyr som feil/uetisk etc, men da må du stå for det også." Det er dedikert det dummeste jeg noensinne har lest. Takk for en god latter 2
Roo Skrevet 16. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. november 2011 Helt fint at hunder blir brukt som bruks-dyr synes jeg. Men det forsvarer ikke at de ikke får behandling for sykdom/skade, ikke tilstrekkelig med mat eller tak over hodet om natten i -20. Jeg var ikke klar over at hundehold på Grønland var såpass ille. Vet ikke om jeg orker å se på dette programmet igjen heller- ble faktisk litt lysten på å sende mail selv. 2
mysticmoo Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Helt forkastelig og helt feil fremstilling av trekkhunder i dagens Norge. På Grønland derimot.. Mer info: http://www.canis.no/innlegg.php?nr=122236&vside=1
Natalie1 Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Offda! Hundene burde rett og slett dra en tur til veterinæren for en sjekk og en hvile. Jeg så i dag, at det var konkurranse, hundene skulle dra en vogn som kunne veie opp til 2 tonn, så dro hundene disse her, synes det er litt for drøyt, de kan jo ødlegge ryggen, hundeieren sto på andre siden og ropte på dem og lokket, mens hunden strevde å trekke denne vognen til en viss mållije
katinkatinka Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Ikke bare er det dårlig behandling av dyrene som jobber beinhardt for menneskene, men det er jo frykelig dårlig økonomisk sans også. Såvidt jeg vet får man ikke gode sledehunder gratis, og det kan da umulig være lønnsomt å avlive hunden fremfor å la den få et par dager fri eller 500-kroners behandling hos dyrlegen? Det beviser nok en gang at mennesker som behandler dyra sine dårlig ikke akkurat er av det mest intelligente slaget. 3
Rainbow Skrevet 16. november 2011 #19 Skrevet 16. november 2011 Jeg så også på det. Reagerte veldig på at Grønlandsmannen bare sa at hunden nærmest fikk seile sin egen sjø, og at den kom til å få bank av de andre hundene om den ble dulla med. Det er jo ikke å dulle med den om man tar den til veterinær! Men i dagens episode hadde det visst blitt bra av seg selv. Virka som han eieren omtrent behandla dem som en ulveflokk, ikke slik vi er vant til at hunder behandles her.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #20 Skrevet 16. november 2011 Offda! Hundene burde rett og slett dra en tur til veterinæren for en sjekk og en hvile. Jeg så i dag, at det var konkurranse, hundene skulle dra en vogn som kunne veie opp til 2 tonn, så dro hundene disse her, synes det er litt for drøyt, de kan jo ødlegge ryggen, hundeieren sto på andre siden og ropte på dem og lokket, mens hunden strevde å trekke denne vognen til en viss mållije Ja, den "sporten" reagerte jeg også på. Jeg kan faktisk ikke tro det er moro for hunden, og det minner meg om ting jeg i uvitenhet og egoisme gjorde mot hunden jeg vokste opp med. Hunden prøver å komme til eieren, men må slite fordi den har et jævla lass bundet til seg... rart det er lovlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå