Gå til innhold

Hva vasker dere gulvet med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flytta inn i en eldre leilighet med gamle belegg gulv. De blir så klissete med jif mopp og ajax.

Hva kan jeg bruke?

Jeg synes også at jif moppen etterlater masse støv og rusk etter seg, hva slags vaske system har dere?

Skrevet

krystall grønnsåpe vann fungerer fint på våres parkett i hvertfal...

Skrevet

Vi har også et gammelt gulv belegg i noen rom men der vasket jeg en 4-5 vask med glovarmt salmiakk vann og fant ut at gulvet ikke var beige med sorte sjatteringer men beige med lyse grå sjatteringer. Æsj! Tok ut møbler og brukte mye vann og skurte godt. Og etterpå går det fint med mopp og ajax:)

• Liker 2
Skrevet

Det blir ikke klissette når du vaske nu? Ska prøve.

Men HvA slags utstyr bruker dere? Mopp, jif, enjo...?

Skrevet

Har alltid brukt Krystal grønnsåpe og langkost m/tue. Hvis gulvene i utgangspunktet er ganske slitt og evnt. skitt i dybden så ville jeg salmiakk som ei skrev over her, for så å bone gulvene etter at du hadde fått vasket de helt ren.

Skrevet

Bodde også i en leilighet med belegg tidligere, og ja gulvet ble "seigt" når jeg vasket med Ajax. Så jeg brukte stort sett bare microfiber mopp og lunkent vann. Hvis jeg brukte Ajax måtte jeg vaske over et par ekstra ganger med bare vann.

Jeg bruker aldri grønnsåpe til å vaske gulv med(det gjør det jo i grunn ikke rent) så om det hadde funket bedre vet jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Salmiakki skal prøves.. Men trur jeg må sette med ned å skure gulvene og det er tungt!!

Gjest Nuppdupp
Skrevet

hmm. jeg bruker jif mop og grønnsåpe blandet ut på spray. man må passe på at det ikke er for mye grønnsåpe. da blir det klissete

Skrevet

Det kan høres ut som om gulvet ditt trenger en grundig skuring med fettløslig middel, som salmiakk. Vask og skur godt, og gå deretter over et par ganger med helt rent vann.

Pass på at du ikke bruker for mye vaskemiddel. Mange bruker jo fem ganger anbefalt mengde og da er det jo ikke rart det blir klissete. Les godt på flasken og bruk mål slik at du vet nøyaktig hvor mye du egentlig bruker. :)

Har kjøpt sånn ferdigblandet Krystall grønnsåpespray som vi sprayer på gulvene, og deretter vasker med microfibermobb. Fungerer kjempebra :) Den Krystall grønnsåpesprayen er ganske ny på markedet.

Vi bruker Jif moppestativ og Jif mikrofibermopp, her er link:

Min lenke

Skrevet

Jeg sprayer vann med ajax utover gulvet før jeg gjør yogaøvelsene mine.

Trenger ikke å bruke kost eller fille fordi jeg ikke barberer meg under armene. Så armhulehårene mine skurer godt når jeg ruller rundt på gulvet.

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig nødvendig med sånne idiot kommentarer...?

Takk for svar dere, ska kjøpe noe å skure med. Salmiakk har jeg :-)

Skrevet

Hjemme hos foreldrene mine har i gammelt belegg, og der blir det brukt krystall grønnsåpe og langkost og tue.

Dette har jeg arva i min leilighet, så her går det i grønnsåpe og tue her og.

Salmiakk om det er noe spesielt.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål som er bittelitt off topic, kan man vaske gulvet med salmiakk når man har hund? Jeg har samme problemet som TS men vet ikke om det er helt lurt med tanke på dyret?

Vasker forresten med grønnsåpe og Jif-Mopp :)

Skrevet

Jeg vasker gulvet med litt grønnsåpe i vannet på tregulvet, men på kjøkken og bad har jeg et par dråper salmiakk i grønnsåpevannet. Det går helt fint, og jeg har katter. :)

Skrevet

Grønnsåpe er fett. Fett legger igjen et fettete belegg. Egner seg (kun) til ubehandlet treverk, spesielt furu, som har veldig godt av grønnsåpe.

I gamle dager blandet man en liter (fast) grønnsåpe med en liter fløte og fylte opp bøtta med varmt vann, for så å "impregnere" furugulvet med guffa (nei, det lukter ikke surt, gulvene blir silkemyke og smussavstøtende). Bare grønnsåpe i sterk blanding er også bra.

En gulvlegger jeg hadde i arbeid en gang fortalte om et linoleumsgulv som hadde blitt vasket med grønnsåpe i 30 år. Han kunne skrape av en hel centimenter med gammel grønnsåpe ispedd 30 års fastlimt gørr. Samtlige gulvleggere jeg har snakket med hater grønnsåpe dypt og inderlig til alt annet enn ubehandlet treverk.

PH-verdien ødelegger over tid lakk og maling også.

Hver sin smak.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg bruker tråd-mopp og zalo-vann på spray-flaske.

Skrevet

krystall grønnsåpe vann fungerer fint på våres parkett i hvertfal...

Grønnsåpe skal aldri brukes på parkett. Den etterlater seg en hinne. Grønnsåpe er kun til for ubehandlet treverk som furu.

Jeg bruker Ajax. Når den er ikke tar så er vel en blanding av salmiakk og Zalo tingen. Bare vær obs på at salmiakk matter ned og skal vanligvis ikke brukes på gulv. Nå har jo dere et spesielt problem så da tipper jeg salmiakk er ok. Kan være greit å bone gulvet etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Da vi flyttet inn her jeg bor nå, var det virkelig skittent! Hadde stått tomt i årevis, og de som bodde her tidligere var vel ikke renheten selv... Jeg vasket først gulvene (slitne gulvbelegg overalt, forresten) med sterkt salmiakkvann, og nå bruker jeg en ajax (som jeg kjøper i Sverige, husker ikke hva den heter - men de er vel ca like alle sammen) og følger NØYE det som står på flasken :) Har rene, fine gulv uten belegg :) Bruker man for mye vaskemiddel blir det et hvitt belegg på gulvene. Bruker man grønnsåpe på gulvbelegg blir det fettbelegg.

• Liker 1
Skrevet

Vi har fliser i hele huset, parkett på soverommet. Jeg støvsuger først, og vasker over med grønnsåpe og salmiakk.

Skrevet

Fyller en tilitersbøtte med vann og har en dæsj ajax og grønnsåpe i. Vasker med mikrofibermopp.

Sjekk at du blander riktig! Jeg har lagt merke til at det blir seig om jeg bruker for mye såpe. Vasker du ofte (ukentlig) blir ikke gulvene veldig møkkete og du trenger ikke mye såpe. (såfremt dere ikke går med utesko inne da....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...