Gå til innhold

Vernepleier vs. sykepleier


månki

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart ferdig med 1. semester på sykepleien, men er så usikker på om jeg har valgt rett. Jeg vet at jeg vil jobbe innenfor helse, men ikke helt hva. Jeg har begynt å se litt på vernepleie utdanningen, og syntes at denne virker mye mer spennende fordi at det er mye mer "samfunnsfag" og pedagogikk i utdanningen.

Jeg lurer rett å slett på om jeg skal slutte på sykepleien og hoppe over til vernepleieutdanningen i stedet for. Er det noen her som har noen råd eller tips til hva jeg kan gjøre? Erfaringen fra de forskjellige yrkene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dem er jo forsåvidt 2 forskjellige yrker.. som du forstått sikkert sykepleien handler mere om det fysiske og medisindske og vernepleien er mere om det psykologiske og sosiale....

det hele handle om hvilket miljø og pasientgruppe du har lyst å jobbe med... jeg tror det er bedre og breddere utviklings muligheter etter spl utdanninga..

vernepleiere jobber oftest med funskjonhemmede yngre mennesker..der bomiljø og sosialt liv og lignende får mest vekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del fortsette på sykepleien. Husk at en sykepleier kan jobbe som vernepleier, men ikke omvendt! Du har mange flere muligheter som sykepleier. Jeg anbefaler deg virkelig å fortsette med sykepleien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleiere jobber over alt, ikke bare med funksjonshemmede yngre mennesker. De jobber i boliger for forskjellige grupper menneser, hjemmesykepleie, psykiatri, rehanbilitering, rusomsorg etc etc etc. Stort sett de samme plassene som sykepleiere, men har vel ikke lov til å gi medisin i sykehus og akk.psykiatri. Vernepleiere har medikamenteksamen, og øver på subcutane og intramuskulære injeksjoner. Etter opplæring kan også vernepleieren ta blodprøver, gi smertepumpe og så videre.

Dersom du liker somatikk skal du holde deg på sykepleien, men liker du pedagogikk, miljøterapi og lignende bør du bytte over.

Vernepleiere har mange muligheter etter fullført utdanning når det kommer til videre løp. Det finnes flere videreutdanninger og mastergrader du kan søke på om du ønsker dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...