AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg har begynt med p-piller etter siste fødsel, men jeg har så mye å tenke på for tiden at jeg fort glemmer å ta dem, og innenfor en måned må jeg kanskje ta to om gangen 3 ganger. Og det er jo absolutt ikke noen fordel! Så da har jeg tenkt på om jeg kanskje bør sterilisere meg i stedet. Jeg vet at jeg er ferdig med barn. Jeg er 28 år, og har 2 barn, er gift, og skal jobbe fullt til høsten igjen når jeg er ferdig med videreutdanningen. Jeg har et par spørsmål i forbindelse med virkningene av sterilisering. Hvordan virker det inn på kroppen i forhold til hormoner, menstruasjon, overgangsalder, osv? Er det en fare for at det vokser sammen igjen slik at en likevel kan bli gravd slik det kan hos menn? Er det lang ventetid på inngrepet, og må en betale for det dersom en blir henvist? Hvilke "krav" setter egentlig legen for å henvise til konsultasjon for sterilisering?
Gjest Mona Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Steriliseringen har ingen innvirkning på overgangalder osv. Legger ved en link så kan du ser hva det går i http://www.helse-bergen.no/pasient/behandlinger/Sider/sterilisering_av_kvinner.aspx
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Du må betale vanlig egenandel som muligens er rundt 6000 kr. Kun de med en medisinsk bakgrunn som bl.a en risiko ved nytt svangerskap, sykdom mm kan få det dekket. De aller fleste av oss må nok innfinne i oss å betale. Eneste kravet er vel at du har fyllt et visst antall år. Merket ingenting annet enn at kroppen var fri for hormoner. De endringene som skjedde over tid var nok mer endringer som ville ha skjedd uansett på tid og alder. Økt mens, pms og menssmerter. Dette er noe jeg tror steriliseringen har skyld i, men kun en normal endring over tid. Ingenting negativt å bemerke i forhold til overgangsalder. Merker den knapt. Jeg har aldri angret et sekund. For det første så slipper jeg bekymring med prevansjon og mulig graviditet. Jeg vet også at ingen kunstige hormoner styrer meg. P-piller slo ann bl.a. på psyken min og det var rimelig tungt.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Du må betale vanlig egenandel som muligens er rundt 6000 kr. Kun de med en medisinsk bakgrunn som bl.a en risiko ved nytt svangerskap, sykdom mm kan få det dekket. De aller fleste av oss må nok innfinne i oss å betale. Eneste kravet er vel at du har fyllt et visst antall år. Merket ingenting annet enn at kroppen var fri for hormoner. De endringene som skjedde over tid var nok mer endringer som ville ha skjedd uansett på tid og alder. Økt mens, pms og menssmerter. Dette er noe jeg tror steriliseringen har skyld i, men kun en normal endring over tid. Ingenting negativt å bemerke i forhold til overgangsalder. Merker den knapt. Jeg har aldri angret et sekund. For det første så slipper jeg bekymring med prevansjon og mulig graviditet. Jeg vet også at ingen kunstige hormoner styrer meg. P-piller slo ann bl.a. på psyken min og det var rimelig tungt. Her mangler det et veldig viktig ikke. Jeg tror ikke at steriliseringen var årsaken, men heller at ting forandrer seg over år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå