Gå til innhold

Kan jeg kovertere R94 engelsk-karakteren til KL?


Meridian

Anbefalte innlegg

Jeg har en engelsk-karakter i R94 som jeg er fornøyd med.

Samtidig har jeg tatt en del fag i KL (etter 23/5-reglen), noe som gjør at jeg får et nytt vitenmål med bare KL-karakterer.

Så det jeg lurer på er om jeg kan beholde engelsk-karakteren min fra R94 og konvertere den til KL og ha den på det nye vitnemålet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på, når jeg nå tar fag etter 23/5-regelen, om jeg får et helt nytt vitnemål, eller om jeg får de nye karkaterene på et 23/5-vitnemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter 23/5-vitnemål. Vitnemål er noe du kun får dersom du fullfører VGS. Hvis du kun tar studiekompetansefagene som kreves for å søke etter 23/5-regelen har du ikke bestått VGS og kan ikke få vitnemål.

Det du derimot kan få er et kompetansebevis med karakterene på, med «fag for studiekompetanse» som programområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vanlig vitnemål fra da jeg gikk på vgs, så jeg har studiekompetanse.

Da jeg ville forbedre noen karakterer og ta noen realfag jeg ikke hadde, fikk jeg beskjed om at jeg kunne søke etter 23/5-regelen siden jeg var over 23. Da slapp jeg å ta opp hele vitnemålet.

Så det er det jeg har gjort nå. Og når jeg til våren skal søke på studie, så skal jeg sende karakterene mine til min gamle vgs? Og hva gjør de med karakterene? Lager de bare et kompetansebevis med karakterene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tok eksamen som privatist fikk du et KL-kompetansebevis fra fylkeskommunen.

Dersom du har vitnemål fra R94 forbedrer du fag på dette ved å ta det tilsvarende faget i KL. Når du søker via Samordna opptak sender du inn både vitnemålet og kompetansebeviset. Karakterene på kompetansebeviset erstatter karakterene på vitnemål når de regner ut poengene dine dersom fagene tilsvarer hverandre og det gir en høyere poengsum. Du kan søke etter 23/5-regelen selv med vitnemål. Det trengs altså ikke noe nytt dokument med kun studiekompetansefagene på.

Har du vitnemål fra KL kan du levere kompetansebeviset til den videregående skolen (om det er innenfor samme fylke har de dem vanligvis også elektronisk) du har vitnemål fra og få de til å skrive ut et nytt vitnemål med de nye karakterene.

Det er også mulig å få karakterene fra KL-kompetansebeviset ditt og R94-vitnemålet på et vitnemål, men da må du få vitnemål etter Kunnskapsløftet da det ikke lenger er lov å lage nye R94-vitnemål. Konsekvensen av dette er at alle fagkodene må konverteres til tilsvarende fag i KL samt at du må oppfylle de nye kravene for vitnemål i KL som blant annet inkluderer krav om minst 8 timer matte (i motsetning til 5 i R94) og krav til programfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 1T, naturfag, samfunnsfag, historie og norsk + realfagene i KL.

Men engelsk-karakteren min fra R94.

Kan jeg konvertere den til KL? Eller må jeg rett og slett gå opp til ny eksamen i KL?

Håper ikke det ... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det ihvertfall.. hadde engelsk karakter fra reform-94 gikk til min gamle vgs i sommer og konverterte fra 94 til KL, og nå studerer jeg på høyskolen. Det skal jo gå da:)

Endret av Setareh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det ihvertfall.. hadde engelsk karakter fra reform-94 gikk til min gamle vgs i sommer og konverterte fra 94 til KL, og nå studerer jeg på høyskolen. Det skal jo gå da:)

Men denne engelsk-karakteren din fra R94, var det bare 1 karakter?

For i KL er det jo både skriftlig og muntlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne engelsk-karakteren din fra R94, var det bare 1 karakter?

For i KL er det jo både skriftlig og muntlig?

Den var jo bare en den, og det var en 4. Men jeg hadde ingen problem med det, heller ikke min veninne, vi gikk sammen til vår gamle vgs og fikk et nytt vitnemål. Jeg hadde feks sammfunsfag og engelsk som jeg fikk konvertert, resten hadde jeg tatt i KL.

Det skal gå, ikke stress :) Du vet også at det har kommet en "ny" regel som sier at man ikke trenger å ta engelsk da man tar allmennpåbygg, hvis man har tatt den før da man studerte yrkesfag eller ja... og du sier jo at du har karakter fra før, så det eneste som mangler er å konvertere den.

hadde det ikke gått, så hadde jeg og veninna mi ikke studert på høyskolen nå vel?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ikke blande R94 og KL? Vitnemålet må være et rent R94 eller KL-vitnemål, tror jeg.

Nei, man kan konvertere. Hallo liksom..

Du kan konvertere TS, kontakt din vgs å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skjønne det, at da jeg meldte meg opp i vgs-fag i høst, så sa en dame på privatistkontoret at jeg måtte ta engelsk i KL.

Jeg sa at jeg hadde engelsk i R94, og hun spurte om det var en eller to karakterer.

Jeg sa at det var en karakter i engelsk R94, og da sa hun at jeg måtte ha to, og måtte da melde meg opp i KL.

Jeg syns det var veldig rart ... :klo: derfor jeg ble forvirra.

Men om det er slik dere sier, at det gikk helt greit å konvertere engelsk-karaktere fra R94 til KL, så må det vel det for meg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere skjønne det, at da jeg meldte meg opp i vgs-fag i høst, så sa en dame på privatistkontoret at jeg måtte ta engelsk i KL.

Jeg sa at jeg hadde engelsk i R94, og hun spurte om det var en eller to karakterer.

Jeg sa at det var en karakter i engelsk R94, og da sa hun at jeg måtte ha to, og måtte da melde meg opp i KL.

Jeg syns det var veldig rart ... :klo: derfor jeg ble forvirra.

Men om det er slik dere sier, at det gikk helt greit å konvertere engelsk-karaktere fra R94 til KL, så må det vel det for meg også?

Jeg har fått mange forskjellige svar, jeg stoler nesten ikke på rådgivere, men igjen- spør en rådgiver, en flink en for sikkerhetsskyld, ring akademiet vgs imorgen, de er flinke.

Men karakterene blir jo 1 tilslutt, på vitnemålet ditt skal det ikke stå engelsk muntlig:5 engelsk skriftlig: 5, det skal bare stå engelsk: 5 , det skal aldri være to.

Det skal gå å konvertere, og når du er så usikker som du er nå, anbefaler jeg deg å ringe til akademiet og spørre. Men for meg og for alle andre jeg kjenner, så gikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mange forskjellige svar, jeg stoler nesten ikke på rådgivere, men igjen- spør en rådgiver, en flink en for sikkerhetsskyld, ring akademiet vgs imorgen, de er flinke.

Men karakterene blir jo 1 tilslutt, på vitnemålet ditt skal det ikke stå engelsk muntlig:5 engelsk skriftlig: 5, det skal bare stå engelsk: 5 , det skal aldri være to.

Det skal gå å konvertere, og når du er så usikker som du er nå, anbefaler jeg deg å ringe til akademiet og spørre. Men for meg og for alle andre jeg kjenner, så gikk det.

Jeg har fått vite at det i KL skal stå 2 karakterer ... Jeg har forresten 4 i engelsk jeg også, så jeg er jo i samme situasjon som deg, så jeg går ut ifra at jeg også kan kovertere.

Men kanskje det er nye regler fra denne høsten av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at det i KL skal stå 2 karakterer ... Jeg har forresten 4 i engelsk jeg også, så jeg er jo i samme situasjon som deg, så jeg går ut ifra at jeg også kan kovertere.

Men kanskje det er nye regler fra denne høsten av?

Tror ikke det. Jeg var jo å konverterte i juli, tror ikke det har kommet noen nye regler etter det;) og dama på skolen sa at de måtte bare bruke litt tid på å konvertere karakterene, det tok ca 5 timer, så jeg gikk hjem, og de ringte meg og ba meg komme tilbake å hente vitnemålet, så sendte jeg den sammen med fagbrevet mitt til samordna opptak( jeg tok yrkesfag før jeg tok allmenn) også kom jeg meg inn på høyskolen.

Det skal gå bra! Sov godt og ikke tenk på det :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men karakterene blir jo 1 tilslutt, på vitnemålet ditt skal det ikke stå engelsk muntlig:5 engelsk skriftlig: 5, det skal bare stå engelsk: 5 , det skal aldri være to.

Det stemmer ikke. Engelsk i KL har to karakterer. Konvertert engelsk fra R94 har dog bare én og merknad om at det er et R94-fag, men teller likt.

Noen fag tatt som privatist har også to karakterer (muntlig+skriftlig) mens de bare ville hatt én dersom tatt på skole (for eksempel kjemi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1T, naturfag, samfunnsfag, historie og norsk + realfagene i KL.

Men engelsk-karakteren min fra R94.

Kan jeg konvertere den til KL? Eller må jeg rett og slett gå opp til ny eksamen i KL?

Håper ikke det ... :tristbla:

Du kan uansett IKKE få KL-vitnemål med kun 1T. Du MÅ ha 2T også med mindre du har matte på høyere nivå fra R94.

Jeg må også på ny gjenta at det overhodet ikke er nødvendig med nytt vitnemål for å forbedre karakterer, og det er heller ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan konvertere. Hallo liksom..

Du kan konvertere TS, kontakt din vgs å få det gjort.

Ja, nettopp. Enten må du ha et R94-vitnemål, eller så må du gjøre det om til et rent KL-vitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan uansett IKKE få KL-vitnemål med kun 1T. Du MÅ ha 2T også med mindre du har matte på høyere nivå fra R94.

Jeg må også på ny gjenta at det overhodet ikke er nødvendig med nytt vitnemål for å forbedre karakterer, og det er heller ikke vanlig.

Jeg tar de 6 obligatoriske fagene + realfagene.

Jeg forbedrer 1.klasse-matten min nå til jul, altså 1T, og til våren tar jeg R1. Trenger vel ikke 2T da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...