AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Skal snart til tannlegen og har ikke vært der på to år Har nesten aldri hatt hull før og har som regel fått skryt for fine, sterke tenner! Men nå føler jeg at de har forfalt litt, jeg har misfarging i "gropene" i en del tenner og jeg tror jeg har ett eller to hull... Synes det er forferdelig flaut! Hvis man har hull eller dårlig tannkjøtt, så kommer det jo i de aller fleste tilfellene av at man har vært sløv med hygienen! Det er jo flaut, herregud. Jeg er ikke redd for tannlegen, og det å eventuelt måtte bore og fylle hull har jeg ingen skrekk for, men akkurat frem til det er avgjort hva som eventuelt trengs av behandling, det er både skummelt og flaut! Tenk hvis jeg har flere hull, og tannkjøttsbetennelse? Iiiiik!!! Er jeg alene om å føle slik? Synes også det er en "big deal" hvis jeg faktisk har hull som må fikses av tannlegen, da må jeg jo leve med disse fylte tennene resten av livet! Det er jo slik at en tann som det først er gjort noe slikt på, den er det bare et tidsspørsmål før man må reparere på nytt og så senere på nytt...osv helt til den er helt ødelagt :gjeiper: 3
Papirfly Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Hull i tennene og dårlig tannkjøtt, kan komme av dårlig hygiene. Ikke i de fleste tilfeller. Kan ikke skjønne at du synes det er flaut å evt. ha hull eller tannkjøttbetennelse.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Hull i tennene og dårlig tannkjøtt, kan komme av dårlig hygiene. Ikke i de fleste tilfeller. Kan ikke skjønne at du synes det er flaut å evt. ha hull eller tannkjøttbetennelse. Hva mener du er grunnen? Å bruke tanntråd og pusse tennene er nødvendig for å bevare en sunn munn. Tannleger kan lett se hvem som ikke tar vare på munnen..
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Gjett hvor mange tannrekker tannlegen din har sett i løpet av livet sitt. Tror du han går rundt og tenker til hver enkelt "Oi, her var det ikke direkte pent"? Nei, han retter nok opp det han skal rette opp og kommer med talen sin (Du må huske tanntråd, fluortabletter og munnskyllevann, tannbørsten kommer ikke til overalt...) og sak ferdig. Ikke noe å grue seg til.
Gjest Wanted Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Jeg har hatt tannkjøttbetennelse og det kom ikke av dårlig tannhygiene, så den påstanden er nok feil. Det kan komme av dårlig eller manglende hygiene i munnen, men det finnes andre årsaker som for eksempel infeksjon i kroppen.
Gjest Tannlegestudent Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Jeg studerer odontologi og har hatt en del pasienter til behandling. Tro meg, det du nevner der er "ingenting" i forhold til det vi ser. Jeg sier ikke at vi ikke reagerer, men det å tenke at dette er veldig ille, trenger du ikke å gjøre. Ikke noe å være flau over. Vi har sett værre Men dra på behandling og pass heller nøyere på videre Og en annen ting: når vi sjekker tenner, er det kun i ekstreme tilfeller vi tenker at "oi her var det litt ille". Alle tannleger har ikke helt rene, perfekte tenner selv. Så jeg i hvertfall forventer ikke det av alle mine pasienter heller . Men er alltid fint å titte inn i munnen til en voksen person og se at tennene blir tatt godt vare på
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Syns faktisk det samme. Har som deg alltid hatt sterke tenner, men etter jeg tok av reguleringen har det gått en stund også viser det seg at pga en sykdom jeg har så har det ødelagt emaljen helt etter jeg hadde regulering og har misfarging nederst på noen av tennene pga tannkjøttet har trukket seg ned av klossene (som var satt for langt nede), og plutselig fått litt tannstein noen steder, noen hull og et par milde syreskader på noen tenner helt bak (har ikke lukkemuskel som fungerer da, så det kommer magesyre bak på tennene når jeg sover og det er visst mye verre enn å drikke cola hver dag)... Og det flaueste og verste med det er at jeg kommer jo til å ha dette problemet sikkert hele livet og da kommer vel alle tennene bare til slutt å være fyllinger og dette ut.
sajk Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Jeg jobber som tannhelsesekretær hos en tannlege. Å ja vi ser mye rart og dårlig. Men vi bryr oss ikke. Mange kommer å har ikke vært hos tannlegen på 10-20 år. Og da hender det jo man har litt hull her å der osv. Vi er vant til det. Hull og tannkjøttbetennelse osv. Kommer som regel av dårlig munnhygiene som du sier. Men har man feks mye tannstein ( som noen får veldig fort, som regel de som ikke får så mye hull) så klarer man ikke rengjøre så bra, som om man ikke hadde hatt det. OG noen har bare dårlige tenner. Gå til tannlegen å si at du føler deg litt flau over tennen dine. Si at du føler du kanskje har vært litt sløv, men at du nå har lyst til å få orden på det! : ) 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Takk for svar! Ser at det er litt forskjellige meninger om dette :gjeiper: For å være litt objektiv, så tror jeg nok at jeg egentlig har fine tenner som blir godt passet på. I følge statistikkene (for 18-åringer, er i starten av 20-årene selv) har jeg hatt langt mindre hull enn gjennomsnittet og jeg har heller ikke hatt noen problemer med tannstein. Jeg har egentlig (pusset og) brukt tanntråd og delvis fluorskyll/fluortabletter, på eget initiativ, hver dag de siste fem årene. Men så hadde jeg en periode hvor jeg var litt sløvere med det, samtidig som jeg spiste alt for mye godteri Når jeg tenker objektivt så har jeg altså sikkert ingen grunn til bekymring uansett om jeg har 0, 1 eller 2 hull, men likevel så synes jeg det er flaut! Åååååh... alle har vi våre problemer TS
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Jeg får hull nesten hvert år. Jeg pusser tennene to ganger om dagen, bruker tanntråd, tannpirkere og tyggis. Det er altså ikke i alle tilfeller at god tannhygiene forhindrer hull i tennene. Det er helt normalt å få hull i tennene, og det er da ikke noe å være flau over. Hadde du fått mange hull hvert eneste år hadde det nok vært en annen sak. Tannlegen jobber jo med dette hver eneste dag, og ser mye rart. At en pasient kommer med et par-tre hull er helt dagligdags. Tannleger bryr seg rett og slett ikke om annet enn å få tettet igjen hullene og gjøre en god jobb. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå