Chocoholic Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Hei! Jeg så litt rundt på forumet og fant ingen lignende tråder. Jeg tenkte at siden det er samletråder for diverse ting, kunne det kanskje også være en for odontofobi? Jeg har lest at 10-15% av voksne i Norge er rammet av tannlegeskrekk (odontofobi) i så stor grad at de unngår å gå til tannlegen, og hvis det er så mange kan det kanskje være greit å dele litt tips eller erfaringer :-) Jeg kan selv begynne. Jeg har sterk tannlegeskrekk hvor jeg begynner å gråte på telefon med tannlegen og gruer meg flere uker i forveien, og nettene før er det ikke sikkert jeg sover i det hele tatt, selv om det kun er vanlig kontroll. Jeg har besvimt på venteværelset og tannlegekontoret og blir ofte svimmel selv om jeg ligger i stolen. Jeg skjelver, blir kvalm og gråter, som ikke bare er direkte pinling, men også gjør jobben til tannlegen vanskelig. Dette kan utløses av bare tanken på det (for eksempel nå sitter jeg og skjelver), lukt, lyd etc. Det er en så stor emosjonell påkjenning at jeg er helt utslått resten av dagen. Pga dette har jeg ikke vært på flere år. Jeg klarte å manne meg opp til å gå til tannlegen og fikk den grusomme beskjeden om at jeg må rotfylle ei tann... har enda ikke klart å ringe tilbake for å bestille timen, selv om det nå er ei stund siden... Noen som vil dele erfaringer? Sette ord på det eller noe sånt? Eller tips til hvordan komme seg gjennom behandling? Uansett tenkte jeg at dette kunne være en tråd for andre som også har tannlegefobi, uten å få beskjeden "bare tenk at du ikke er redd" eller "det er jo ikke farlig" :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Vil tro det beste når du sliter så mye med det, er å få hjelp av psykolog. EMDR kan jo kanskje være en behandlig som funker på ditt problem. For jeg trenger jo ikke fortelle deg hvor store problemer du kommer til å få om du ikke får rotfylt og sjekket tennene, regner jeg med.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Jupp, jeg er helt sprø når det kommer til tanlege. Har ikke vært der på flere år heller, men nå får jeg hjelp av samboeren min.. Han har sendt forespørsler til ulike tannleger med spørsmål om de har ulike ting: -mulighet for å borre uten borr(bruker etsende væske på mindre hull) -mulighet for bedøvelse uten å sette sprøyte -mulighet for lystgass -mulighet for å fjerne tannstein med ultralyd og om ingenting skulle fungere: -mulighet for narkose. Han får gå igjennom svarene, siden jeg ikke klarer å lese om det. Nå tror jeg at jeg har funnet et sted, så nå må jeg bare manne meg opp til å dra dit. Kan ta litt tid..
Sweet77 Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Jeg klarte å manne meg opp til å gå til tannlegen og fikk den grusomme beskjeden om at jeg må rotfylle ei tann... har enda ikke klart å ringe tilbake for å bestille timen, selv om det nå er ei stund siden... Bare å vente til den begynner å verke - da ordner timebestillingen seg helt av seg selv. Er helt sant - virker hver gang...
Skins Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Jeg har forferdelig tannlegeskrekk. Unngår å bestille time så lenge det går, og gruer meg flere dager i forveien hvis jeg får time. Går greit på venterommet, men når jeg kommer i tannlegestolen begynner jeg å grine som bare det... Hjelper ikke så veldig hvis man har utålmodige og hardhendte tannleger, men heldigvis har jeg en som er kjempeflink og tar hensyn til tannlegeskrekk, forteller akkurat det han skal gjøre og spør om det gjør vondt eller om det går bra hele tiden. Desverre, selv om han er flink, unngår jeg å bestille time. Også har jeg så klart to visdomstenner som må trekkes, kommer nok aldri til å mote meg opp til å få timen bestilt...
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Jeg har helt syk tannlegeskrekk. Får panikkanfall hver gang jeg snakker med tannlege, er innenfor dørene/evt utenfor og vet jeg skal inn og har konstant anfall mens jeg sitter i stolen og lenge før og etterpå. Jeg har gått med en brekt tann (pga det har kommet hull av slitasje, var forventet siden jeg nektet å trekke den når jeg tok av regulering) helt bak som sikkert er halvparten av en vanlig jeksel kanskje samt. en midlertidig fylling som jeg har hatt siden... Mars? Tror jeg. Har også noen andre småhull/påbegynnende hull og slike ting, men jeg klarer ikke å gå, spesielt når jeg vet at jeg må gå kanskje 6-8 ganger med korte mellomrom og gjøre ting for å få orden på alt. Er livredd for hva som skjer når de tar av den midlertidige fyllingen og om de skal klare å ordne den siden det er en fortann som en spent litt av og jeg har allerede en fylling fra et hull på andre siden av den... Også er jeg livredd for hva som skjer når de skal trekke den tannen som er brukket (regner med det kanskje er en rotfylling, men siden den er så skjev og ikke passer i bittet vil jeg bare ha den vekk).... Så her blir det narkose. Har ventet en stund, men det gjør meg ikke akkurat noe og har heller ikke vondt, så da går det egentlig HELT fint å vente... Hehe.....
Chelmon Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Dersom du er livredd for tannlegen, slik som meg kan det kanskje lønne seg å gå til røngten/samtaler 1 gang i året (altså ingen som pirker og roter rundt i munnen din) og så ta det med narkose om det skulle bli noe? Tror jeg betaler 7500 for narkose på sykehuset nå, men husk at det er noen måneder ventetid.
Gjest hmrk Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Jeg har helt syk tannlegeskrekk. Får panikkanfall hver gang jeg snakker med tannlege, er innenfor dørene/evt utenfor og vet jeg skal inn og har konstant anfall mens jeg sitter i stolen og lenge før og etterpå. Jeg har gått med en brekt tann (pga det har kommet hull av slitasje, var forventet siden jeg nektet å trekke den når jeg tok av regulering) helt bak som sikkert er halvparten av en vanlig jeksel kanskje samt. en midlertidig fylling som jeg har hatt siden... Mars? Tror jeg. Har også noen andre småhull/påbegynnende hull og slike ting, men jeg klarer ikke å gå, spesielt når jeg vet at jeg må gå kanskje 6-8 ganger med korte mellomrom og gjøre ting for å få orden på alt. Er livredd for hva som skjer når de tar av den midlertidige fyllingen og om de skal klare å ordne den siden det er en fortann som en spent litt av og jeg har allerede en fylling fra et hull på andre siden av den... Også er jeg livredd for hva som skjer når de skal trekke den tannen som er brukket (regner med det kanskje er en rotfylling, men siden den er så skjev og ikke passer i bittet vil jeg bare ha den vekk).... Så her blir det narkose. Har ventet en stund, men det gjør meg ikke akkurat noe og har heller ikke vondt, så da går det egentlig HELT fint å vente... Hehe..... Prøv enten en hypnotisør eller en akupunktør. Kanskje de kan hjelpe. Og før du dør av latter over forslaget mitt, tenk på hvor desperat er du? Er du villig til å prøve alt? Så gjem latteren til etterpå du har prøvd, ok? ok!
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Prøv enten en hypnotisør eller en akupunktør. Kanskje de kan hjelpe. Og før du dør av latter over forslaget mitt, tenk på hvor desperat er du? Er du villig til å prøve alt? Så gjem latteren til etterpå du har prøvd, ok? ok! Er ikke så desperat. Det eneste man ser i kjeften min er jo at den ene tannen er litt hvitere på en kant, så det er jo ikke et PROBLEM. Det gjør heller ikke vondt, merker det kun hvis jeg kjenner på den ene tannen med tungen, ellers ingenting. Skal jo i narkose, har tålt det veldig fint før og tannlegen anbefalte det siden lystgass ikke fungerte what so ever. Så blir nok det denne gangen, så får jeg se senere om det er noe jeg vil gjøre igjen eller ikke. Har prøvd tankefeltterapeut da, ikke veldig vellykket. Hypnose er vel ikke så billig? Ikke akupunktør heller? Har egentlig ikke mer enn... 0 kr til overs hver mnd
Ambivalent Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Jeg hadde tannlegeskrekk da jeg var barn/ungdom på grunn av skoletannlegen (det er sikkert flere av oss...), så etter jeg var 18 tok det åtte år før jeg turte igjen... Eller, hadde ikke noe valg da jeg hadde en tannpine som var hinsides noe jeg hadde kjent før, lå bare på sofaen og gråt til slutt. Da måtte jeg jo bare bestille en time. Tannlegen, og ikke minst tannpleieren som var der med meg, var kjempeflinke. Jeg var på gråten da jeg fikk vite at tanna måtte trekkes (kunne ikke reddes), men tannpleieren holdt meg i hånda og sa at det her skulle gå bra. Det var herlig med noen som forsto. Etter den gangen har skrekken blitt mindre, kanskje fordi jeg måtte gjøre det jeg var aller mest redd for å gjøre hos en tannlege; trekke. Da kan det liksom ikke blir verre tenker jeg.. Ellers har frykten min gått mest ut på ting som skam(!), overtramp av intimgrenser, og frykten trigges mest av lyder og lukter. Smerte har aldri vært noe jeg har vært spesielt redd for. Vet du nøyaktig hva det er du er redd for, TS? Smerter, dårlige erfaringer, eller bare hele settingen? Husk at det IKKE er pinlig å være redd!
Gjest Iah Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Jeg har også tannlegeskrekk, og har vel egentlig ikke funnet noe som hjelper dessverre. I tillegg til tannlegeskrekken har jeg sprøyteskrekk, og jeg vurderer å søke om hjelp for å lære å takle frykten min. Jeg har en veldig forståelsesfull tannlege, som tar skrekken min på alvor og det er helt nødvendig for meg. Jeg får også valium o.l hvis jeg skal gjøre annet enn vanlig sjekk. Føler vel egentlig ikke at det hjelper særlig, men det gjør i hvert fall så jeg får sove natten før. Har også sørget for at jeg får innkalling en gang i året, hvis ikke ville jeg aldri bestilt time selv. Siden de er klar over min skrekk ordner de det også sånn at jeg kommer rett inn når jeg kommer, og jeg slipper å måtte vente på venterommet. Sørger også for å ta GODT vare på tennene mine. Småspiser ikke, drikker nesten utelukkende vann og veldig sjelden brus eller andre drikker som inneholder sukker. Spiser ikke godterier mer enn maks en gang i uka, gjerne sjeldnere. Tanntråd hver dag, pusser tennene godt to ganger om dagen. Og fluorskyll hver kveld og fluortabletter hver morgen. Dessverre har jeg dårlige tenner og en tannstilling som jobber i mot meg, så jeg har hull ganske ofte. Kjenner meg godt igjen i det som beskrives her. Lyder, lukter osv. Hadde en kompis som bodde i en blokk hvor det også holdt til en tannlege. Jeg klarte ikke å besøke han, for lukten av tannlege trigget panikkangsten min.
Dragonfly84 Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 -mulighet for å borre uten borr(bruker etsende væske på mindre hull) -mulighet for bedøvelse uten å sette sprøyte -mulighet for lystgass -mulighet for å fjerne tannstein med ultralyd og om ingenting skulle fungere: -mulighet for narkose. Det fins faktisk en mellomting av narkose og ingenting! Sedasjon, som er at man får beroligende intravenøst (så man må klare å få satt inn veneflon i hånda) og blir ganske borte vekk, men man puster selv. Jeg ble så glad da jeg hørte det, for jeg er like redd narkose. Ellers syns jeg det funker å si fra til tannlegen at man er livredd, så man får komme før og få vival. Da er det hvert fall ikke LIKE grusomt lenger.
Gjest Heloise Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Jeg har skrekk! Heldigvis må jeg dig kun med ca. 16 måneders mellomrom, har aldri noe problemer med tennene. Men da jeg gikk på barnsekolen måtte jeg borre en gang, ikke fordi jeg hadde hull, men fordi det "kunne komme til å bli det en gang". Tannlegen var en meget stor dame som ikke kunne noe særlig norsk. Hun var såpass stor at hun klemte meg ned i stolen mens hun jobbet, og det var særdeles ubehagelig. Boringen var forferdelig, jeg fikk 3 bedøvelser, som hun greide å sette feil (!!) i tillegg. Jeg gikk ikke til tannlegen på 7 år etter jeg fylte 18, men da jeg endelig gikk hadde jeg ingen problemer, og det har holdt seg bra siden Bank i bordet! Jeg er like ødelagt hver gang jeg skal dit...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Det fins faktisk en mellomting av narkose og ingenting! Sedasjon, som er at man får beroligende intravenøst (så man må klare å få satt inn veneflon i hånda) og blir ganske borte vekk, men man puster selv. Jeg ble så glad da jeg hørte det, for jeg er like redd narkose. Ellers syns jeg det funker å si fra til tannlegen at man er livredd, så man får komme før og få vival. Da er det hvert fall ikke LIKE grusomt lenger. Jeg forstår at du mener dette godt og tusen takk for forslaget, men tanken på det du sier her gir meg vel så heftig angst som tanken på å gå til tannlege. Som du ser av innlegget mitt har min strategi vært å sette seg inn i ting; hva kan jeg tåle, hva kan jeg ikke tåle. Narkose kan gis som gass. Lystgass er en mellomting mellom ingenting og narkose. Tannlegeskrekk og sprøyteskrekk henger ofte sammen og det skal jeg love deg at det gjør her i gården også. Har sagt nei til gratis ferietur fordi jeg ikke takler sprøyter(må jo ha det for å dra til enkelte land). Føler meg litt håpløs nå. Takk for forsøket!
Dragonfly84 Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Tannlegeskrekk og sprøyteskrekk henger ofte sammen og det skal jeg love deg at det gjør her i gården også. Aha! For meg er det sånn at jeg kan gå gjennom det meste så lenge det ikke har med munnen min å gjøre. Jeg har to melketenner (jeksler) som kommer til å falle ut om noen år, og tanken på å ha en tannlege ruvende over meg som skal sette sprøyter i munnen min, drille SKRUER nedi kjevebeinet og sette en tann oppå, i flere omganger, gjør meg kvalm... Men nåler andre steder på kroppen har jeg ingen problemer med. Blodprøver mista jeg raskt skrekken for da jeg fikk lavt stoffskifte (må ta nye prøver hele tida), og det er myyye bedre for meg å få et stikk i hånda og dermed bli sendt på pakketur til la-la-land (frase stjålet fra Virrvarr), enn å være veldig til stede i det de gjør med munnen min. Så det å vite at sedasjon er et alternativ har gjort det mye mindre skummelt for meg å skulle få implantat
Sweet77 Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Hiver meg på innleggene over, jeg. Og det jeg så om rotfylling over er faktisk ikke tull - men grusomt dumt, seff. Tror det er det eneste som kan få meg dit.. Min historie da: Hadde ikke skrekk før siste året på u-skolen. Hadde borret mange ganger før det, men denne gangen hadde jeg hull i en fortann. Fikk 4 bedøvelser, ingen virket what so ever, så det endte med at to holdt hodet mitt fast og den tredje borret. Får det ikke vekk, akupunktur er ikke noe for meg heller, har samme skrekken for sprøyter. Tror jeg kan alt om behandlingsmetoder, men har bare måttet akseptere til slutt og funnet en tannlege som er bra. Ligger ikke våken om nettene, tror jeg fortrenger frykten, det funker greit inntil jeg ligger i stolen - da svartner det. Greier likevel ikke ta opp tlf og bestille før jeg absolutt må, og rutinetimer avbestiller jeg. Dumt? Ja, så klart... burde kanskje prøvd med narkose en gang, men på en måte føles det godt å face...
Dragonfly84 Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Jeg er like ødelagt hver gang jeg skal dit... Jeg også! Jeg gruer meg en måned før, den måneden er helt seriøst ødelagt for meg. Selv om jeg bare skal ha en sjekk, selv om jeg ikke har hatt hull i tenna siden jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg hadde en helt grusom skoletannlege som ikke brukte hansker, som ikke fikk bedøvelsen til å virke, som gjorde alt feil... Jeg husker spesielt godt en gang jeg skulle trekke to fortenner, og bedøvelsen virka ikke, og røttene var fortsatt lange Og en gang han overtalte meg til å borre uten bedøvelse, fordi jeg var så redd for sprøyte i munnen... Det har gjort meg så redd at jeg ikke tør å gå til mannlige tannleger og er veldig redd for den makt-ubalansen. Så jeg må føle at jeg har kontroll. F.eks. kan jeg ikke få innkalling, for da får jeg helt panikk og går hele året og tenker på om jeg får lapp i posten. Jeg må ringe selv og bestemme tidspunkt selv (selv om det gjør meg helt skjelven, det også). Jeg er heldigvis også livredd for at det skal være noe galt med tennene mine (jeg går og innbiller meg hull ) så jeg går dit hvert år. Og er like blek og kvalm hvert år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå