Gå til innhold

Sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg jobber i dagligvarebutikk som deltidsansatt. I kontrakten står jeg som vikar selv om jeg ikke er vikar for noen. På arbeidstid står det ca 24 timer per uke.

Får jeg lønn for 24 timer hvis jeg blir sykemeldt eller kan jeg ikke sykemelde meg når jeg står som vikar? Jeg jobber annen hver helg fast, men dette er ikke noe som står i kontrakten.

Noen som kan fortelle meg litt om hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det står at du er vikar, men så vet du at du ikke er vikar på noen så vil du automatisk bli fast ansatt :)

§14-9 i Arbeidsmiljøloven.

Lærte om dette for ca en måned siden i forretningsjus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepenger blir vanligvis beregnet ut i fra de siste fire ukene du har jobbet, så det går ikke på om du er vikar, hvor mange timer du har i kontrakten eller lignende, men altså hva du har jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ble jeg ansatt som vikar da? :S

Fordi du kanskje var vikar i starten, og når den personen kom tilbake på jobb så de at det var behov for deg likevel..? Kanskje de ikke ville ansette en fast person og regnet med at du ikke kjente til regelen..?

Men husker foreleseren var svært bestemt på det der "står det at en person er vikar, men det viser seg at personen ikke er vikar for en bestemt person så vil han/hun blir automatisk fast ansatt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...