AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Har dere hørt om 6-ledds teorien? Kort fortalt: Det skal være kun 6 ledd mellom oss alle og resten av verden. For min egen del har jeg funnet ut at det er 5 ledd mellom meg og Obama, 4 ledd mellom meg og Stoltenberg og 1 ledd mellom meg om Kongefamilien. Tror dere den stemmer?
yggdrasil Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 (endret) Tror kanskje den stemmer jeg. Det er enkelte som har enormt mange "knyttet" til seg, og dermed kan man komme veldig langt med hjelp av en sånn person. Jeg har foreksempel 1 ledd mellom meg og Obama, kongefamilien og mange andre. Endret 15. november 2011 av yggdrasil
Tingo Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Det skal være kun 6 ledd mellom oss alle og resten av verden. Skal og skal, fru blomkål. Hvordan motbevise den?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Den sier noe sånt som at det er maks seks personer mellom deg og alle andre i verden. F.eks. at det skal være maks seks personer mellom deg (hvem du nå enn er) og f.eks. Obama, eller Dronning Elizabeth.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Skal og skal, fru blomkål. Hvordan motbevise den? Si det, frøken brød.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Er kjent med teorien, og ja, i teorien skal teorien stemme :-) Men det kreves at at "alle" har et nettverk på endel personer for at det skal fungere. Meg og mine i min familie, har svært lite nettverk.. jada, oppvekst og miljø..så hos f.eks meg haddeen slik teori raskt stoppet opp.
talin Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Under forutsettingen om at hvert nytt ledd har seks personer, så stemmer ikke dette. Siden 6x6x6x6x6x6+1 er 46657. Men siden antall personer i hvert ledd ikke er spesifisert så er det umuligt å bevise.
Gjest badeand1 Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Er kjent med teorien, og ja, i teorien skal teorien stemme :-) Men det kreves at at "alle" har et nettverk på endel personer for at det skal fungere. Meg og mine i min familie, har svært lite nettverk.. jada, oppvekst og miljø..så hos f.eks meg haddeen slik teori raskt stoppet opp. Samme her.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Jeg så akkurat opptak av gårsdagens "Siffer" der de snakket om akkurat dette. Jeg tenkte litt og kom på at jeg gikk i klasse (i voksenalder) med en som giftet seg med sønnen til en tidligere statsminister og han (siden han var en av de mer bereiste) kjenner selvfølgelig kongefamilien og andre statsministre og statsledere og de igjen kjenner andre ledere som kjenner folk på forskjellig nivå. Jeg kan neppe bruke denne sammenhengen til å dra på besøk i Det hvite hus, men sammenhengen er nå der. PS. Med "kjenner" mener jeg ikke nødvendigvis daglige eller ukentlige samtaler, men at de har hilst på hverandre og vet hvem de er på et hakk mer personlig plan enn det vi "vanlige dødelige" vet. Det er nok for at teorien skal stemme. PS. For 10 år siden var det et sosialt nettverk som het 6degrees. Den var jeg med i og det var merkelig hvor kort det var mellom meg og noen i USA enkelte ganger, selv om de baserte seg på hvem som var venner i dette nettverket og ikke i det virkelige liv. Lurer på hva som hadde skjedd om man hadde laget en 6degrees-app på Facebook?
Dragonfly84 Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 Jeg tror ikke det stemmer helt... Hva med stammefolk, noen av dem lever jo ganske isolert fra resten av verden. Men det er nok veldig, veldig mange man kan linke med 6 ledd
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Under forutsettingen om at hvert nytt ledd har seks personer, så stemmer ikke dette. Siden 6x6x6x6x6x6+1 er 46657. Men siden antall personer i hvert ledd ikke er spesifisert så er det umuligt å bevise. Man går vel ut fra at folk som regel kjenner flere enn seks personer. F.eks. et gjennomsnitt på 100 personer, som igjen kjenner 100 osv osv.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Det stemmer i hvert fall fort om man skal se hvilke linker man har til kjente personer. Jeg har ett ledd til Gro Harlem Brundtland, flere i kongefamillien (2 ledd til noen), til minst én Nobelprisvinner, FNs generalsekretær og to ledd til noen Hollywoodkjendiser (noe som antagelig betyr 3-4 ledd til mange). Og INGEN av disse menneskene har noen som helst ide om hvem jeg er Men det er jo slik at noen hilser på veldig, veldig mange, og hvis man kjenner noen med litt innflytelse har disse hist på, eller er 2-3 ledd, til mange av de "store hilserne". Jeg er derimot usikker på hvordan teorien funker om jeg prøver å finne en link mellom meg og en helt vilkårlig gjennomsnittskineser...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå