Gå til innhold

Lære seg å like kaffe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke kaffe, brekker meg av det. Jeg liker kaffe latte og kaffe mocca, men ikke vanlig sort kaffe.

Jeg vil gjerne drikke "vanlig" kaffe. Jeg er ekstremt trøtt om morgenen uansett hvor lenge jeg har sovet, og tenker at kaffe kan være en hjelp. (Jeg liker ikke av vitaminmangel eller slikt, er bare trøtt).

Noen tips for å vende seg til det? Eller er det bare å tvinge det i seg, også blir man vant til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fløte i kaffeén :D å kutte det ned litt etter litt

Skrevet

Jeg jobber med samme sak. Har begynt å drikke iskaffe, det står bakpå hvor mange prosent kaffe det er i dem. :sikle: Kanskje noe du også kunne prøvd?

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Hvorfor -må- du like kaffe? Hvorfor presse seg til å like noe man brekker seg av? :filer:

Mange mener vann gjør samme nytten som kaffe når man er trøtt - hvis ikke kan du vel finne andre kilder til koffein.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ikke ha gjort det!!!! Er ikke det beste for kroppen. Det finnes jo andre måter å ikke være så trøtt!! Og hvis du skal begynne å putte sukker og fløte oppi kaffeen så skal jo du få unødvendige kalorier igjen.

Sover du nok timer om natta? Man sier at man må sovna før midnatt for å være opplagt. Hvordan vet du at det ikke er vitaminmangel? Jeg har lest at folk i norge ligger ganske så lavt på de fleste vitaminer men man "skal" jo ikke ta tabletter - til svar får man å spise variert! Ikke altid og for alle hjelper det.

Forresten - jeg var en kaffeelsker og det var ikke bare, bare å kutte den ut når jeg fant ut at jeg kan få bedre liv uten den. Det frister ofte å ta en cappucino når jeg er ute på byen!!!

Skrevet

Jeg synes kaffe er fint å våkne opp av, men det er jo mest fordi jeg liker smaken -- den oppkvikkende effekten er nok mest psykisk. Så vidt jeg har forstått det forsvinner den effekten av koffeinet etter hvert som kroppen venner seg til det og blir avhengig av det, og da må man drikke kaffe bare for å komme seg i "normaltilstand". Så jeg vet ikke hvor mye vits det er i å tvinge i seg kaffe for å komme seg opp om morgenen.

For øvrig lærte jeg å drikke kaffe da jeg var rundt ti -- jeg og søsteren min blandet ut kakaoen med stadig større andel kaffe :)

Skrevet

Jeg liker ikke kaffe, brekker meg av det. Jeg liker kaffe latte og kaffe mocca, men ikke vanlig sort kaffe.

Jeg vil gjerne drikke "vanlig" kaffe. Jeg er ekstremt trøtt om morgenen uansett hvor lenge jeg har sovet, og tenker at kaffe kan være en hjelp. (Jeg liker ikke av vitaminmangel eller slikt, er bare trøtt).

Noen tips for å vende seg til det? Eller er det bare å tvinge det i seg, også blir man vant til det?

Prøv div siruper/sukker(helst brun! for hvit kommer ut av kroppen mer næringsrik enn inn!!!)/evt melk. Det 'piffer' opp kaffen, eller i det minste gir den en litt annen smak enn 'bare' kaffe. Men enig, kaffesmaken er ikke vidunderlig! ;)

Skrevet

En sukett eller to kan også fungere

Skrevet

Siden du liker kaffe med mye melk kan du forsøke med gradvis større andel kaffe og mindre melk. Eller som Jamme over her, gradvis mer kaffe og mindre kakao.

Litt søtningsstoff er også med og tar brodden av det bitreste i kaffen.

Jeg var passert 20 med god margin før jeg likte kaffe. Jeg lærte det i forbindelse med en sommerjobb på et ganske spartansk kontor der vi kun hadde muligheten for svart trakterkaffe (eller kaldt vann). Ikke hadde jeg mulighet til å stikke til nærmeste butikk og handle meg noe annet heller. Da startet jeg med kun en liten skvett i bunnen av koppen, og økte stadig mengden.

Skrevet

Jeg startet med iskaffe, og så instant "pose"-kaffe med karamell :) Er fremdeles på det stadiet :fnise:

Skrevet

Det viktigste for å lære seg å like kaffe, er å lære seg å lage skikkelig god kaffe. Ikke la den stå og bli sur på en trakter som står på og sånn!

Kjøp deg en presskanne (gjerne billig), det synes jeg gir den beste kaffen. Ta med kannen på en spesialbutikk for kaffe, og få bønnene malt i riktig malingsgrad, pluss få råd om dosering. Og be om en kaffe med mest mulig dybde og aroma, og minst mulig syre - det er lettest å like.

Skrevet

Jeg begynte med kaffefløte og melk, og kuttet mer og mer ned på det. Nå liker jeg best ''anleggskaffe'', dvs. asfalt. :fnise:

Skrevet

Dropp den kaffen! At du gidder å prøve å bli avhengig av noe? Du får gule tenner, dårlig ånde og alle ikkekaffedrikkende irriterer seg grønne over altfor hyppige pauser!;)

Skrevet

Istedenfor å venne seg til å drikke kaffe for å holde meg våken, gikk jeg til innkjøp av rent koffein pulver, synes det er mye kjekkere :)

Skrevet

Bli kraftig forkjøla og begynn å drikke svart svart kaffe da, så smaker det null niks. Når du blir frisk igjen så skal du se at det smaker himmelsk...

Skrevet

Jeg "tvang" meg selv til å drikke litt og litt om gangen da jeg startet. Fylte veldig lite i koppen, og drakk opp alt, selv om jeg absolutt ikke likte det.. Ikke noe fløte, melk ol, men kun ren svart kaffe. (Galskap? :P) Det tok ca en uke før jeg synntes det var greit (jeg drakk MANGE småkopper hver dag), og ny (6 år etter) synes jeg det er kjempegodt :)

Det var mitt tips! Lykke til :klemmer:

Skrevet

Et grønt eple om morgenen gir samme effekt som en kopp kaffe har jeg hørr! :) Jeg liker heller ikke sort kaffe og har ingen planer om å gidde og lære meg å like det! :P er kanskje greit sånn i selskaper med svigers og slikt, men jeg tenker at da drikker jeg heller et glass vann. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...