Gå til innhold

Internett som ikke VIL virke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for noen uker siden nytt (fiber)nett (dvs. huseier fikk, men jeg bruker nettet i henhold til leiekontrakten). Har tidligere hatt problemer med nettet på pc-en, men det fortsetter.

Her er problemet som det er nå: Jeg ser hjemmenettverket på listen over tilgjengelige nettverk sammen med naboenes nettverk, men nettet vil ikke godta passordet som jeg har fått. Jeg bruker samme nettverk på mobil og nettbrett og der fungerer det veldig fint. Jeg har (naturlig nok) prøvd forskjellige innstillinger der jeg kan legge inn passordet, men ingenting fungerer. Jeg skriver dette på nettet nå fordi jeg kan bruke det mobile nettverket på mobiltelefonen, men det er ikke en situasjon jeg kan ha lenge og ikke alle ting kan gjøres på nettbrettet.

Er det noen som har et forslag til hva jeg kan gjøre? Blir mer og mer frustrert her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men du er sikker på at du har fått riktig passord? :sjenert:

Skrevet

Er sikker på det, ellers hadde det jo ikke virket på mobil og tablet

Skrevet

Noen som har forslag?

Skrevet

Du har altså tilgang til routeren? Hvilken type passord bruker du, er det WEP?

• Liker 1
Skrevet

Sikker på du bruker samme passord da? At du ikke har nede capslock når du skriver inn passorden på pcen f.eks? Det kan være at pcen husker de gamle innstilingene på nettverket ditt, og derfor prøver å bruke disse, når du skal logge deg på.

Slik sletter du nettverket ditt (mye likt i Vista og Windows 7).

Deretter skal det bare være å koble seg på pånytt, og legge inn passord omatt.

Du skal ikke velge forskjellige innstillinger, når du kobler deg på. Dette finner windows ut selv. Legg kun inn passord, med andre ord.

Skrevet

Det er ikke mulig å skrive feil, for huseier har vært så "glup" at han bare bruker tall, og ja, selv om jeg ikke tror det er der feilen ligger, jeg har prøvd både på talltastaturet og det over bokstavene.

Det som er merkelig er at i går kveld, uten at jeg gjorde noen verdens ting, virket nettet plutselig igjen, men nå har jeg samme problemet. Det virker kun på "andre" ting en pc-en. Da kan det ikke være passordet, da er det noe annet som er hakkande gale.

Skrevet (endret)

Det er ikke mulig å skrive feil, for huseier har vært så "glup" at han bare bruker tall, og ja, selv om jeg ikke tror det er der feilen ligger, jeg har prøvd både på talltastaturet og det over bokstavene.

Jeg tipper han bare bruker WEP kryptering. Be han endre det til minst WPA og helst WPA2. Du kan kanskje nevne at WEP går an å knekke på 5 minutter?

Edit:Vis dette til huseier, OM han faktisk bruker WEP. Burde skremme litt ihvertfall.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Han har WPA-kryptering, så den er grei

Skrevet

Prøvde å slette og legge til igjen, men det fungerte ikke, kanskje fordi det ikke er mitt nett.

Noe som er merkelig er at under egenskaper og sikkerhet for mitt nett er det 8 prikker som angir hvor langt passordet er, men jeg/vi har ti tegn. Har det noe å si? Får ikke endret det på noe vis.

Skrevet (endret)

Prøvde å slette og legge til igjen, men det fungerte ikke, kanskje fordi det ikke er mitt nett.

Har ingenting å si. Du sletter bare innstillingene din maskin bruker for å koble på det nettet. Stort sett passordet, resten av infoen henter den fra nettverket hans.

Noe som er merkelig er at under egenskaper og sikkerhet for mitt nett er det 8 prikker som angir hvor langt passordet er, men jeg/vi har ti tegn. Har det noe å si? Får ikke endret det på noe vis.

Tviler på om det har noe å si heller. På min xp maskin er det heller ikke samsvar med antall prikker, og tegn i passordet.

Edit: Har gått litt tom for ideer her. Måtte være å slette nettverket nok en gang, restarte maskina, og legge det til igjen når pcen er oppe?

Endret av Lutetium 71
Gjest pellepirat
Skrevet

Jeg vil si at det har noe å si med de prikkene i passordet, hadde det samme problemet tidligere i år (jeg har win7).

Jeg fikset det ved at jeg "restartet" routeren og satte nytt passord som både jeg og samboer måtte legge inn på nytt.

(Det holdt ikke at jeg bare slettet og la til på nytt)

Skrevet

Jeg prøvde å logge meg av, restarte maskinen og så logge meg på igjen, men det hjalp heller ikke. Kan ikke restarte ruteren siden den står hos huseier. Begynner å bli litt desperat siden jeg har brukt opp gratis-MB-ene på mobiltelefonen. Og dette skriver jeg på min tablet som helt greit kommer inn på nettverket.

Skrevet

Har også skrevet inn passordet på nytt på både mobil og tablet og der virker alt perfekt!

Skrevet

Jeg prøvde å logge meg av, restarte maskinen og så logge meg på igjen, men det hjalp heller ikke. Kan ikke restarte ruteren siden den står hos huseier. Begynner å bli litt desperat siden jeg har brukt opp gratis-MB-ene på mobiltelefonen. Og dette skriver jeg på min tablet som helt greit kommer inn på nettverket.

Skrevet

Skrevet

Har testet ved å skrive passordet på nytt både på mobil og tablet og der virker alt perfekt!

Skrevet

TS: Du trenger å snakke med huseier. Ta med deg pcen, be han (henne?) legge inn passordet for deg, så får an teste sjøl.

Det er jo faktisk mulig å stenge ute en spesifikk pc (f.eks basert på MAC adresse), om man har litt peiling, men det virker merkelig at naboen din skulle gjøre dette? På avanserte rutere går det også an å sperre ute en spesifikk maskin i definerte tidsrom, men igjen, hvorfor?

Skrevet

Tror ikke han er så utspekulert og om han var, ville han jo også sperret for at jeg skulle komme inn på mobil og tablet...

Skrevet

Prøvde å logge meg på en gammel XP-maskin jeg har liggende, men der kom jeg ikke på nettet. Tror nettverket har et eller annet mot skikkelige pc-er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...