Gå til innhold

Sjokoladefondant igjen- hva gikk galt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja så skulle jeg prøve lage sjokoladefondant....

Men den ble veldig lite rennende inni, og selve " kantene" på fondant ble tykke, virket nesten som jeg stekte den for mye. Men jeg fulgte med hele tiden, og tok de ut når det virket som selve toppen hadde stivnet, det tok så lang tid.

Og en annen ting bruker dere mikser, eller for hånd når dere blander egne inn i røra?

klem :roll: lilje

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Du har nok stekt den litt for lenge. Det er små marginer her, ett minutt fra eller til kan være forskjellen fra helt rennende til helt gjennomstekt. Hvis du synes det er vanskelig å følge med, så prøv med litt lavere temperatur neste gang. Følg nøye med på tiden og skriv opp i oppskriften hva som ble perfekt temperatur/steketid i din ovn. Jeg har laget den mange ganger, men det er alltid like skummelt i ny ovn.

Jeg visper bare eggene inn for hånd med en vanlig ballongvisp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk skal du ha :lol:

skal prøve det da!!!!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Det kan være lurt å teste med èn før du steker resten av formene neste gang, så slipper du at alle blir gjennomstekt om du bommer litt på tiden første gangen.

Lykke til!

Skrevet

Sjokolade fondant er noe av det beste jeg vet. Det er bare helt nydelig.

Skrevet

Her, Tex

Jeg laget etter denne oppskriften og synes den ble veeeeldig søt, ble jo kvalm etter en og en halv. :-? Skal prøve med litt mindre sukker neste gang.

En venn av meg jobber på hotell og fikk en annen oppskrift av kokken der. Der putter de sjokoladebiter inni midten av fondanten før den stekes. Ren sjokolade vil jo aldri bli fast og da får man den garantert flytende inni.

Skal høre om jeg kan få den oppskriften...

Den beste sjokolade-fondanten er den man får på Onkel Donald, den er sååå god!! :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Jeg laget etter denne oppskriften og synes den ble veeeeldig søt' date=' ble jo kvalm etter en og en halv. :-? Skal prøve med litt mindre sukker neste gang.[/quote']

Kvalm etter en og en halv? Kanskje ikke så rart det da, fondanten er utrolig mektig og en bør være nok for de fleste. Hvor søt den blir har ikke bare å gjøre med mengden sukker, men også med hvilken sjokolade du bruker. Vanlig norsk kokesjokolade inneholder relativt mye sukker og har ikke så veldig høyt kakaoinnhold, så hvis du bruker det, ville jeg ha kuttet litt ned på sukkermengden. Selv bruker jeg en mørk, halvbitter sjokolade jeg hamstrer når jeg er i Brussel, og en merker stor forskjell.

Skrevet

Okei, takk for tips!

Jeg har brukt vanlig kokesjokolade.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg laget etter denne oppskriften og synes den ble veeeeldig søt, ble jo kvalm etter en og en halv. :-? Skal prøve med litt mindre sukker neste gang.

En venn av meg jobber på hotell og fikk en annen oppskrift av kokken der. Der putter de sjokoladebiter inni midten av fondanten før den stekes. Ren sjokolade vil jo aldri bli fast og da får man den garantert flytende inni.

Skal høre om jeg kan få den oppskriften...

Den beste sjokolade-fondanten er den man får på Onkel Donald, den er sååå god!! :)

Vet at dette er lenge siden men det er så lenge siden jeg har vært her inne. Men nå så jeg Onkel Donald. Jeg kanskje litt dum som spør men hvor er det. Klarer liksom ikke forestille meg at det er McDonald du mener.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Onkel Donald er en restaurant i Oslo. Mc Donalds har nok ikke begynt å servere fondant nei... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...