Gå til innhold

Operere "grisenese"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 24 år som alltid har slitt med nesen min. Den er funksjonabel, ingenting galt med den sånn sett, men problemet er at den ser ut som en grisenese. Rett og slett.

Jeg har helt siden 2.klasse på barneskolen blitt mobbet for utseendet mitt. Uansett hvor jeg har gått så har jeg fått slengt dritt etter meg. "Se grisen der da!" eller rett og slett gryntelyder.

Det siste er det jeg opplever mest. Var på ferietur med noen venner av meg til sydligere strøk for 4-5år siden, men ferieturen ble slettes ingen ferietur. Jeg kunne nesten ikke gå ut blant folk. Uansett hvor jeg gikk så hørte jeg gryntelyder. Av vilt fremmede folk på det som skulle bli en avslappende ferie uten bekymringer. Uansett hvor i verden jeg er så hører jeg disse lydene. Jeg er så lei... Ikke sint-lei, men mere trist-lei. Når skal dette ta slutt? :tristbla:

Jeg har vært hos lege for å få henvisning videre. Ettersom jeg har utviklet angst og deperasjon pga mobbing i alle de år så mente legen at jeg skulle prøve å få dekt en slik operasjon da de koster veldig mye. Jeg ble innkalt til et senter i Tr.heim, men først etter å ha snakket med de så fikk jeg beskjed om at de ikke kunne dekke en slik operasjon da de var en privat klinikk. Arg! Legen hadde sendt meg til feil plass, jo...

Etter denne ene innkallingen ble det straks bråstopp på videre oppfølging og henvisning til nesespesiallister. Og jeg har rett og slett ikke ville "plage" legen med å spørre om han kan sende flere henvendelser til diverse plasser for en undersøkelse.

Jeg hater å snakke om nesen min og det er nok litt av grunnen til at jeg ikke vil oppsøke lege for det igjen også. Men denne nesen plager meg sånn!

Er det noen som har hatt en slik nese og som har operert seg for det? Han jeg snakket med sa et eller annet om å løsne neseskilleveggen, sette en (hva han kalte) piercing på tvers gjennom nesen for å skyve ut brusken og for å hindre nesen i å feste seg igjen med det første til den har fått en annen plass å feste seg, slik at nesen da begynner å flate ut i stede for å peke oppover. Skjønte du den? Vel, litt vanskelig å forklare. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest- silje
Skrevet

Sliter du sånn med nesen burde du gå til legen igjen, og si hva legen fortalte om at de ikke kunne dekke operasjoen fordi de var private.

Du plager ikke legen, han er der for å hjelpe deg!

Nå er jeg ikke for plastiske operasjoner, men i dette tilfelle så synes jeg at du i det minste burde ha mulighet til å få en slik operasjon.

Skrevet

Liker ikke plastiske operasjoner jeg heller, men når det går utover min psykiske helse så synes jeg det er greit.

Sier seg kanskje selv at jeg har slitt en del når jeg ikke har klart å holde på jobber i mer enn et par mnder, ikke klarer å prate i tlf (sliter også med uttalelse på noen bokstaver), og først nå i vår ble ferdig med min toårige skolegang på videregående.

Jeg hadde privattimer i 9. og 10. klasse siden jeg ikke klarte å sitte i klasserommet, men det heller fungerte ikke for meg selv om jeg var forholdsvis flink på skolen. Alt dette pga noen mobbere som absolutt måtte påpeke utseendet mitt hele tiden.

Jeg vet jo at legen er der for å hjelpe meg, og jeg er vel av den typen som går veldig sjeldent til lege, så en slik time kan jeg vel "unne meg". Er bare så redd for å gå i glemmeboka... :sukk:

Skrevet

Det er nå du skal stå på ditt og ta livet ditt tilbake! Jeg er heller ikke for plastisk operasjon, men i ditt tilfelle så synes jeg du burde gjøre det. Jeg skjønner virkelig ikke at folk kan være så grusomme, at de driver å lager griselyder. Skamme seg burde de! :kjefte: Så ring legen og om han glemmer der så maser du!

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Blir nok så jeg gjør det. :)

Ja, det er synd og skam at noen kan ødelegge livet til noen på denne måten. Jeg kommer aldri til å ha bra selvtillitt. Jeg kan selv synes at jeg er pen om jeg står forran speilet, men straks jeg kommer ut døren eller blant folk så ser jeg på meg selv som stygg rett og slett. Dette er bare fordi jeg har fått printet inn dag ut og dag inn at det er nettopp det jeg er...

Har faktisk kontakt med noen av mobberne i dag. De har jo vokst litt siden ungdommskolen de også. Og stort sett alle angrer seg noe helt enormt på at de var med og ødela livet mitt på den måten, for de ser jo først nå at jeg er jo faktisk snill og grei :)

Men over til de andre spørsmålene:

Er det noen som har vært borti en slik operasjon? Hvordan ble det gjort? Var det utrolig vondt?

Bare så det er sagt så peker nesen min enda noen hakk oppover enn til hun som spiller i vg-reklamen, hun som sier "til helga kanskje". Hun er, i motsetning til meg, veldig pen ellers, tynn, velkledd,pene tenner, pene øyne og ren hud og "passer" derfor med en slik nese. Jeg derimot..... :sjenert: Hehe

• 1 måned senere...
Skrevet

Prøver å gjenoppta tråden her.

Er det noen som har en oppstoppernese som er operert?

Hva ble gjort?

Hvordan ble det gjort?

Hvor mye kostet det?

Hvem var du hos?

Gjerne legg ved før/etter-bilder, er i bunn og grunn resultatet som er det mest avgjørende :)

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare deg angående operasjon, siden jeg ikke har gjennomgått noen, men jeg har også en slik nese. En skikkelig påfallende oppstopper som tydeligvis får andre mennesker til å tenke i retning gris...

Jeg har som deg blitt en god del mobbet for nesa mi og får en del spredte kommentarer fra ukjente, men jeg har i motsetning til deg bestemt meg for å beholde den slik den er. Jeg har ingen klar tanke om hvorfor, men det er nå nesa mi, enten jeg liker den eller ei, og det har jeg avfunnet meg med.

Det jeg derimot synes er fryktelig vanskelig er at det nylig er født ei lita jente i min nærmeste familie som allerede nå tydelig har fått "min" nese. Hun er verdens nydeligste, men jeg tenker med gru på at hun må vokse opp med nesa si i et samfunn hvor voksne folk ikke greier å la være å grynte eller på annen måte oppføre seg nedrig når de ser et lite barn (og etterhvert en ungdom og en voksen) som skiller seg litt ut... Jeg gråter inni meg ved tanken. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...