Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #22 Skrevet 16. november 2011 (endret) En Mops skal veie 6-8kg, og være 20-30cm høy Da har du en stor, og muligens overvektig hund. 40-50 cm er han i hvertfall ikke. I såfall har du en EKSTREMT stor mops, som har store avik fra rasestanderen. Mops er også en syk rase, som ikke TS ønsker, forståelig nok Den 6-8 kg og 20-30 cm høy fikk jeg beskjed fra veterinær om at var gått litt ut, fordi dagens mopser er litt større. Han er så langt ifra overvektig som man kommer. Vi har fått beskjed fra dyrlege om at han er for trent og at vi måtte gå kortere turer så ikke han får hofteproblemer når han blir eldre, så det er det dummeste jeg har hørt. Han er heller ikke ekstremt stor, vi har møtte mange andre på samme størrelse, men det er hannhunder da. Han er stor, men ikke unormalt stor. Hvor er det jeg skal måle høyden? Hva menes med 50 cm? Er det opp til ryggen eller hodet eller hva? Hvordan vet du hva ts vil ha og ikke ha? Dessuten så har vår mops aldri vært syk og det alle sier om pusteproblemer og snorking har ihvertfall ikke vi merket noe som helst til. Vi gikk 7-fjellsturen i sommer på det varmeste uten problemer. Endret 16. november 2011 av otrivin
Mari*Nade Skrevet 16. november 2011 #23 Skrevet 16. november 2011 Selv om din hund er frisk (kjempebra!), så er Mopsen en rase med flere helseproblemer enn gjennomsnittet. TS presiserer at helse er viktig. Da er det nok naturlig å eliminere Mops og andre raser som er kjent for dårligere helse :-)
Fandenivoldsk Skrevet 16. november 2011 #24 Skrevet 16. november 2011 Hunder måles i mankehøyde. Så når jeg sier at min er 53 cm, mener jeg altså 53 cm i manken! Og jeg vil gjerne se bilde av den mopsen, han hørtes stor ut! Iallefall i forhold til de mopsene jeg har sett.. 2
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #25 Skrevet 16. november 2011 Mari*Nade: Jaja, har ikke hittil møtt på mer enn en mops med helseplager og det er pga at den veier hårreisende 15 kg. Sånn er det med mennesker også, vi blir dårlig hvis vi blir raskt overvektige, får for lite mosjon og spiser feil f. eks. Men gidder ikke diskutere det, er bare lei av alle fordommene for jeg kjenner vel rundt 60 mopser +/- (truffet på, snakket med eiere) osv og har kun erfaringen at EN av de har vært dårlig. Men skjønner jo hva du snakker om. Men alle flatnesede hunder er jo mer utsatt, så det var foreslått fransk bulldog som også da kan elimineres. Fnisu: Haha, unnskyld at jeg spør så dumt, men er manken hodet? Her var det eneste jeg fant hvor han ikke ligger eller sitter: http://i42.tinypic.com/2h5o3s6.jpg Hahaa, vet han ser utrolig skremt ut, han er ikke så fan av blitz.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. november 2011 #26 Skrevet 16. november 2011 (endret) Manken er akkurat der nakken går over til rygg. som regel ganske rett over frambeina. Samme målested som man måler høyden på hester forøvrig! Endret 16. november 2011 av Wolfmoon
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #27 Skrevet 16. november 2011 Oja, mulig vår er lavere da. Tror han var 47 cm opp til hodet. Vent, skal måle... Han er 36 cm høy ved manken. Sorry, my bad! Trodde det var med hodet, og da er han 47 i nettopp-sovet-stilling.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #28 Skrevet 16. november 2011 Oja, mulig vår er lavere da. Tror han var 47 cm opp til hodet. Vent, skal måle... Han er 36 cm høy ved manken. Sorry, my bad! Trodde det var med hodet, og da er han 47 i nettopp-sovet-stilling. Du måler fra bakken og opp eller? Ikke ta det ille ut, men det Hørtes litt ut som om du måler fra rumpa og bort, så må nesten spørre
Fandenivoldsk Skrevet 16. november 2011 #29 Skrevet 16. november 2011 (endret) Veldig søt hund, otrivin! mopser er skjønne. Endret 16. november 2011 av Fnisu
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #30 Skrevet 16. november 2011 Du måler fra bakken og opp eller? Ikke ta det ille ut, men det Hørtes litt ut som om du måler fra rumpa og bort, så må nesten spørre Nei? Måler fra taket og ned? Neida, haha, ja fra bakken og opp. Han er jo bare 6 cm over 20-30 cm som en nevnte her oppe??? Har møtt flere som er like store... Faren hans er visst større enn vår også.... Blir forvirret her...
Fandenivoldsk Skrevet 16. november 2011 #31 Skrevet 16. november 2011 Han høres stor ut, idealvekten på mops er vel 6-8 kilo som tidligere nevnt. Men for all del, det er jo standarden, det finnes jo alltid avvik! Vår papillon (ikke heelt sikker på om han var helt renraset, da..) var ca 7 kg og i tillegg høyere enn standarden, og han var absolutt ikke feit Men nå beveger vi oss kanskje litt vel unna tema her.. :gjeiper:
EmmaMaria Skrevet 16. november 2011 #32 Skrevet 16. november 2011 Hva med en Aussie? (australian sheperd) De er jo knallfine:)
Gjest malifika Skrevet 16. november 2011 #33 Skrevet 16. november 2011 Mari*Nade: Jaja, har ikke hittil møtt på mer enn en mops med helseplager og det er pga at den veier hårreisende 15 kg. Sånn er det med mennesker også, vi blir dårlig hvis vi blir raskt overvektige, får for lite mosjon og spiser feil f. eks. Men gidder ikke diskutere det, er bare lei av alle fordommene for jeg kjenner vel rundt 60 mopser +/- (truffet på, snakket med eiere) osv og har kun erfaringen at EN av de har vært dårlig. Men skjønner jo hva du snakker om. Men alle flatnesede hunder er jo mer utsatt, så det var foreslått fransk bulldog som også da kan elimineres. Fnisu: Haha, unnskyld at jeg spør så dumt, men er manken hodet? Her var det eneste jeg fant hvor han ikke ligger eller sitter: http://i42.tinypic.com/2h5o3s6.jpg Hahaa, vet han ser utrolig skremt ut, han er ikke så fan av blitz. Den var skikkelig nusselig. Har selv boxer men, når jeg blir gammel og ikke orker å ha store hunder noe mer så skal jeg jammen få meg en sånn en
DBM Skrevet 16. november 2011 #34 Skrevet 16. november 2011 (endret) Hva med en Aussie? (australian sheperd) De er jo knallfine:) Og brukshund. Jeg tror TS må fire på noen av kravene om vi skal kunne finne en passende rase. Edit: labrador er et godt forslag. Golden retriever ville jeg ikke valgt, der er avlen ganske sørgelig. Endret 16. november 2011 av DBM
Gjest otrivin Skrevet 17. november 2011 #35 Skrevet 17. november 2011 Fnisu og Malifika: åååh tusen takk blir så glad når andre enn meg syns han er søt, for det er mer enn nok av de som ikke syns det. ja, han er litt stor for rasestandarden - kom som et sjokk for han var for liten og veide bare 5 kg til han var ganske gammel men men, vi er nå glad i han
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #36 Skrevet 17. november 2011 Og brukshund. Jeg tror TS må fire på noen av kravene om vi skal kunne finne en passende rase. Edit: labrador er et godt forslag. Golden retriever ville jeg ikke valgt, der er avlen ganske sørgelig. Det har du helt rett i. Kjempeflott at folk engasjerer seg, men Aussie og boxer? Men takker for forslag uansett, selv om noen krever MYE mer enn jeg kan tilby både fysisk og psykisk. Ts.
DBM Skrevet 17. november 2011 #38 Skrevet 17. november 2011 Collie da? Ganske sikkert vanskelig å finne kvalitet, er mye dårlig mentalitet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå