Gå til innhold

Hjelp meg med hunderase!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forslag til raser som er;

- Mellomstor (ikke under 10kg, helst ikke under 50cm)

- Lettlært, lite sta da jeg ikke har allverden med tålmodighet

- Ikke strihåret/puddelpels

- Middels aktivitetsnivå. Dagene vil normalt ha 20 min morgentur, alt fra 30-2timers ettermiddags tur og 15 min kveldstur. Har en skade så jeg ikke kan gå like lagt hver dag, men dagene det blir kortere turer, vil den bli brukt på andre måter (lydighetstrening evt ha kløv på turen). Vil selvfølgelig få tisseturer i tillegg.

- Ikke samkjønnsagresjon, har en hannhund og vil ha hannhund.

- Ikke gneldrete

- Ikke en hund som flyr på veggen hvis den ikke får noe særlig tur på noen dager. Bor alene, og må kunne være syk uten at det klikker for hunden.

- Må være alene i 6 timer.

- Ikke gjeter eller jakt-instingter. Den MÅ kunne være løs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker fransk bulldog. Cocker spaniel, evt bl. Raser?

Du er klar over at en 50 kgs hund tilhører gigantrasene? Moren min har en newfoundlandblanding og han er 45 kg og ENORM.

Skrevet

Jeg tenker fransk bulldog. Cocker spaniel, evt bl. Raser?

Du er klar over at en 50 kgs hund tilhører gigantrasene? Moren min har en newfoundlandblanding og han er 45 kg og ENORM.

Står ikke under 10 kg, og ikke under 50 CM. Ergo Cocker og fransk er for smått.

Helse er viktig! Engelsk bulldogg, fransk bulldog, shar pei osv er totalt utelukket.

Skrevet

hehe...sorry, litt tidlig på morgnen her..

de fleste raser i den str krever jo en del mosjon. Men jeg tenker boxer. Moren min har det også, og det er en veldig ok hund. Ikke veldig sta, klarer seg med måtelig mosjon, så lenge hun har plass til å løpe på. Greie å oppdra, ikke noe til jaktinnstinkt osv.

I tillegg har boxere i Norge blitt en av de friskeste rasene, pga bevisst avl. De hadde jo utrolig mye helseproblemer før. Bare vær nøye med oppdretter.

Boxeren til mamma, er en virkelig personlighet. Elsker å sove lenge om morgenen, går ikke ut når det er regn. Blir sint hvis du sier hun er feit, eller rynketrynet. Hun er også veldig glad og kjærlig. Utrolig tydelig i ansiktsuttrykkene sine.

De er jo veldig glade hunder, valper hele livet. Denne hunden er jo 7 år, og har vel ikke innsett at hun begynner å bli en eldre dame.

Skrevet

Jeg ville tenkt på noe så vanlig som en labrador. Jaktinstinkt har den jo, men ikke på samme måte som f.eks mange av spisshundene.

Skrevet

Korthåret bordercollie? Noe høyt aktivitetsnivå kanskje, men de trenger ofte mer "tenke"aktivitet enn ren løping. De lærer veldig fort, men det er viktig med positiv trening over "nei" og "fy"

Gi dem litt spennende oppgaver i et par timer, så ligger de som noen slakt på sofaen etterpå XD

Varierer noe fra personlighet til personlighet dette med aktivitetsnivå, men det er viktig å gi dem puzzles hver dag.

Ellers støtter jeg boxeren over her.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det som falt meg inn var også labrador, men de er jo strihåret da. Av andre raser som passer på en god del områder faller de fleste bort på bjeffing, gjeteinnstinkt og stahet. Dette gjelder blant annet spisshundrasene som ellers hadde vært ideelle!

Skrevet

Det er forskjell på strihåret og korthåret hund :) Strihårede hunder må nappes (noen typer dachser, vhorstere, snauchere osv).

Boxer og BC er for stressende og aktive hunder. Orker ikke en sprettballhund.

Labrador kan jeg se nermere på. Siklet litt på golden også..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det som falt meg inn var også labrador, men de er jo strihåret da. Av andre raser som passer på en god del områder faller de fleste bort på bjeffing, gjeteinnstinkt og stahet. Dette gjelder blant annet spisshundrasene som ellers hadde vært ideelle!

Labrador er glatthåra.

Tenkte først på boxer selv, men siden denne er utelukket, så er jo labbene kjempefine. Ellers er dalmatiner noe å tenke på selv om de kan være stae. De mindre og lettere typene av rottweiler er kjempefine men kanskje fare for mer testo ifht andre hannhunder.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Aha, er det det som er forskjellen. Jeg har i grunn ikke satt meg så inn i det, for jeg har kun langhårede yndlingsraser :fnise:

Skrevet

Engelsk springer, dalmatiner, golden retriever, hvit gjeter, flatcoated retriever (kanskje litt too much)

Skrevet

Labradoren røyter mye, men ellers er det en helt super hund.

Vår takler dager med lite mosjon, men trives godt med å gå lange turer. Går godt med kløv og er lærevillig.

Absolutt en hund jeg ville ha tatt til vurdering.

De er forholdsvis myke, men enkelte av hannene kan være litt for opptatt av damene...

Vi har vært heldig og fått en som ikke stikker av bare fordi det er en tispe med løpetid i ærheten.

Skrevet

Jeg har Eurasier. 53 cm i mankehøyde og noe over 20 kg! Krever ikke så inni hampen med mosjon, men hun elsker å være løs og holder seg alltid i nærheten. Kommer med en gang jeg roper (det har jo med trening å gjøre, men helt fra hun var valp har hun aldri vist trang til å ville stikke av, har vært sånn at vi bare kan åpne døra hvis hun må ut og tisse :P) særs lite lyd i henne, det er helst hvis det er andre hunder som gneldrer i nærheten. Hun liker ikke å være alene, men også der er det jo trening som gjelder.

Eneste er at JA, hun er sta ;) og smart. Hun lærer kvikt, men om hun får det for seg at "nei, nå gidder jeg ikke trene mer", da gidder hun ikke heller. Får noen gangen følelsen av at hun tenker "hva maser du om, jeg kan det jo" :fnise: Har hørt fra flere som sier at de syns Eurasier er en krevende rase, nettopp på grunn av at de ikke akkurat har villigheten til en schæfer eller BC.. blir kanskje ikke lydighetschampion, men hverdagslydigheten (og litt attpå) har gått veldig greit å trene her iallefall :)

Helt herlig hund, iallefall :rodmer:

Skrevet

Vi har mops. Passer godt i beskrivelsen din. Ellers kommer jeg ikke på noen.

Skrevet

Vi har mops. Passer godt i beskrivelsen din. Ellers kommer jeg ikke på noen.

Mops passer da ikke bra til størrelsen ts vil ha på hunden sin.

Skrevet

Mops passer da ikke bra til størrelsen ts vil ha på hunden sin.

Var det ikke over 10 kg og over 50 cm?

Nå har jeg ikke målt høyden hans, men han må være minst 40-50 cm høy, vet ikke om hun mener opp til ryggen eller hodet da. Men han veier ihvertfall 12 kg. Når vi har møtt på mopser er det jo en del av de vi har møtt som er mindre enn han - spesielt tisper - men de vi kjenner best av mopser (hanner) er på samme størrelse ca.

Skrevet

Korthåret bordercollie? Noe høyt aktivitetsnivå kanskje, men de trenger ofte mer "tenke"aktivitet enn ren løping. De lærer veldig fort, men det er viktig med positiv trening over "nei" og "fy"

Gi dem litt spennende oppgaver i et par timer, så ligger de som noen slakt på sofaen etterpå XD

Varierer noe fra personlighet til personlighet dette med aktivitetsnivå, men det er viktig å gi dem puzzles hver dag.

Ellers støtter jeg boxeren over her.

Da er det vel snakk om en korthårscollie? Den har lite med border collien å gjøre.

Skrevet

Nå har jeg ikke målt høyden hans, men han må være minst 40-50 cm høy, vet ikke om hun mener opp til ryggen eller hodet da. Men han veier ihvertfall 12 kg. Når vi har møtt på mopser er det jo en del av de vi har møtt som er mindre enn han - spesielt tisper - men de vi kjenner best av mopser (hanner) er på samme størrelse ca.

En Mops skal veie 6-8kg, og være 20-30cm høy :klo:

Da har du en stor, og muligens overvektig hund. 40-50 cm er han i hvertfall ikke. I såfall har du en EKSTREMT stor mops, som har store avik fra rasestanderen.

Mops er også en syk rase, som ikke TS ønsker, forståelig nok ;)

• Liker 1
Skrevet

Da er mopsen din like høy som en elghund...

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke mye om instinkt og helse på alle disse, slenger bare ut noen forslag jeg :-)

Shar pei?

Staffordshire terrier?

Portugisisk vannhund?

Breton? Flotte hunder, men fugleinstinkt her kanskje?

Dalmatiner?

Dobbermann?

Rottwailer?

Golden retriver?

Labrador?

Irsk ulvehund? SUPRE familiehunder, men ikke slik pels du vil ha?

Kooiker?

Puddel?

Nova scotia duck tolling retriever?

Pinscher? Akkurat kjøpt en selv, og er kjempefornøyd!

Shiba? liten kanskje?

Mastiff?

Grand danois? ;-)

Weimaraner?

Whippet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...