Gå til innhold

Fritak fra nynorsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var mye syk på ungdomsskole og hadde dermed ikke nynorsk, slik at jeg kan søke fritak for karakter nå på VGS. Det jeg da lurer på er om det kan se negativt ut på en jobbsøknad? Eller være en hindring i videre utdanning på noen måte? Jeg vet at jeg ikke har mulighet til å bli lærer, men det er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som bryr seg om du hadde nynorsk på vgs.

I offentlig sektor gjør de nok det, jo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte stillinge rkan det være et problem, men generellt er det ingen som bryr seg.

Av en eller annen grunn skal nynorskbrev besvares på nynorsk. Da kan du enten skrive bokmål med eg og ikkje eller få noen andre på kontoret til å skrive akkurat det brevet.

Det finnes forøvrig ikke noe krav om at nynorsken skal være bra så lenge den kan kalles nynorsk. Vær kreativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta høyere studier senere er det ytterst få som noensinne vil spørre deg etter vitnemålet fra videregående.

Om det er til hinder for videre utdanning vet jeg ikke, men det bør absolutt rådgiver på skolen din kunne besvare.

Dersom du er i en situasjon der du skal legge ved videregående-vitnemål ved en jobbsøknad kan det muligens slå negativt ut hvis det står "fritatt" under sidemålskarakter. Som arbeidsgiver ville i alle fall jeg lett trukket en (feilaktig) konklusjon om at du muligens var dyslektiker, og dersom jobben du søker krever rask og effektiv lesing og skriving ville du trolig havnet i bunnen av søknadsbunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unger har alle hatt fritak fra sidemål, pga vi bodde i utlandet så mange år. Har aldri tenkt at det kan være et hinder, ytterst få arbeidsgivere spør om vitnemål fra vgs. Jeg tenker meg at det kan være både en fordel og en ulempe å ha "fritatt" på vitnemålet, hvis de ser på det. Ta f.eks prestisjeselskapet Mckinsey, hvis resten av CV'en så grei ut, og de undret seg på hvorfor du hadde fått fritak, hadde de ringt deg for å høre hvorfor du fikk fritak. Den ekstra oppmerksomheten er definitivt positiv, du får en ekstra mulighet til å imponere dem og det er langt større kjangs for at de husker deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min unger har alle hatt fritak fra sidemål, pga vi bodde i utlandet så mange år. Har aldri tenkt at det kan være et hinder, ytterst få arbeidsgivere spør om vitnemål fra vgs. Jeg tenker meg at det kan være både en fordel og en ulempe å ha "fritatt" på vitnemålet, hvis de ser på det. Ta f.eks prestisjeselskapet Mckinsey, hvis resten av CV'en så grei ut, og de undret seg på hvorfor du hadde fått fritak, hadde de ringt deg for å høre hvorfor du fikk fritak. Den ekstra oppmerksomheten er definitivt positiv, du får en ekstra mulighet til å imponere dem og det er langt større kjangs for at de husker deg!

Og du mener at "jeg var mye syk" er det som skal til for å imponere dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at "jeg var mye syk" er det som skal til for å imponere dem?

Grunnen er ikke relevant, sålenge den ikke er ekstremt dårlig. At du var syk er forståelig, den ekstra oppmerksomheten du hadde fått, hadde vært utelukkende positiv.

Men dette er fra selskaper som Mckinsey. Hadde du søkt på en statlig jobb eller til et selskap uten store ressurser, hadde det nok vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer aldri til å skrive på nynorsk til noen... hvis de blir så sinnsykt fornærma over det, så får dem sitte der og grine uten meg :P

Jeg har hatt nynorsk på skolen, men jeg kan ikke mer nynorsk enn 'eg' og 'ikkje'.. så det er ikke noe vits uansett.

Jeg kan faen meg fransk bedre enn nynorsk, og jeg er dårlig i fransk......

Du kan jo eventuelt legge ved en legeerklæring om grunnen til fritak fra et fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye syk på ungdomsskole og hadde dermed ikke nynorsk, slik at jeg kan søke fritak for karakter nå på VGS. Det jeg da lurer på er om det kan se negativt ut på en jobbsøknad? Eller være en hindring i videre utdanning på noen måte? Jeg vet at jeg ikke har mulighet til å bli lærer, men det er ikke farlig.

Tror ikke det vil ha noe å si for jobbmuligheter. De aller aller fleste skriver på NORSK nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...