Gå til innhold

Hva kan jeg prate om?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig, veldig sjenert og har vært det i mange år.

I første klasse på vgs trakk jeg meg unna alt og alle, og ble gående for meg selv. Jeg er veldig redd og engstelig, og føler meg ukomfortabel rundt andre mennesker. Fant senere ut at blant annet jeg lider av sosial angst. Derfor ble jeg henvist til psykolog. Hun fikk bukt med depresjonen min, men jeg har fremdeles sosial angst. Går nå i 2. klasse på vgs.

Nå har vi blitt enige om at jeg sakte, men sikkert skal ta små steg for å komme mer innpå andre mennesker. Jeg klarer ikke å holde lange samtaler med noen, fordi det er blir for lenge og for ubehagelig. Jeg takler ikke å la noen komme innpå meg, så jeg må heller begynne med å spørre om småting og overfladiske ting.

Vi snakker mye om hva jeg kan si til de andre, men dette kan ikke psykologen min hjelpe meg så mye med.

Ting jeg kan tørre å gjøre:

- Hilse på noen

- "Vet du hva vi har i neste time?"

- "Hvordan gikk prøven?" (denne klarer jeg med ytterst få i klassen, men klarer den med de jeg syns virker minst slemme...)

-

Og ja, det er egentlig alt. Jeg er veldig lite oppfinnsom. Å snakke om filmer og slikt går ikke foreløpig. Jeg har sosial angst som sagt, så jeg må begynne veldig forsiktig med spørsmål som er helt konkrete.

Har dere noen forslag til helt konkrete, korte og enkle ting jeg kan si? Ting som ikke er så personlig. Jeg har ingen venner i klassen, og alle ble kjent i fjor, mens jeg holdt meg selv utenfor. Så dere skjønner tegninga.

Videoannonse
Annonse
Gjest happy_me
Skrevet

Jeg vet ikke? Må vel bli bare spørsmål du får ja/nei-svar på det da? For det blir for mye å "starte en samtale" på en måte? Det er mer en øvelse for å nærme seg folk igjen du tenker på nå?

Skrevet

Eg har sjølv ein bror som har sosial angst. Og skjønnar korleis du har det. Det er flott at du går til psykolog. Eg tenkje at du kan gjere slik som happy_me seier. Stille ja/nei spørsmål til personar. Og det er viktig at du snakkar med dei som du føler deg mest komfortable med, kanskje prøve å styrke forholdet til dei som du er komfortable rundt. Utfordre deg sjølv når du føler du håndterar det.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Du bør høre på Radioresepsjonen på P3. Podcaster fra de seks siste årene ligger tilgjengelig. De er mestere på å snakke om ingenting. Der kan du lære :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...