Midnattsol Skrevet 11. desember 2003 #1 Del Skrevet 11. desember 2003 Leste denne artikkelen. Binder du hunden din utenfor butikken når du handler? Hva synes du om å bøtelegge de som gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. desember 2003 #2 Del Skrevet 11. desember 2003 Synes egentlig at denne bøteleggingen er grei. Jeg binder ALDRI hunden min utenfor noe sted. Og det er flere grunner til dette: 1. Den kan bli plaget av f.eks barn og dermed si i fra ved å bite/glefse. 2. Den kan bli stjålet (skjer stadig her i byen) 3. Den kan slite seg og løpe ut i veien 4. Den er ikke vant med å stå bundet på ukjente steder og jeg ser ingen grunn til å lære henne dette heller. Den eneste ulempen jeg kan tenke meg er folk som ikke kjører bil og som kombinerer tur med hunden og tur i butikken. Evt. de som reiser kollektivt og skal innom butikken på vei hjem (med hund). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 11. desember 2003 #3 Del Skrevet 11. desember 2003 Hunder festet i nærheten av inngangspartier fører til ubehagelige situasjoner for kunder. Hunder som er bundet, er blitt angrepet av både mennesker og hunder. Forbudet med å ta med hunder inn i butikker, blir ikke respektert på grunn av mangel på gode alternativer. Hundebæsj gir et utrivelig inntrykk Jøss, kommer det en ny hundelov?!?! Mer enn jeg har fått med meg. Hm.....men det er kanskje ikke så dumt det da? Iallefall ikke om argumentet er at hunder som er bundet kan bli angrepet av både mennesker og andre hunder. Det var et sted der de prøvde ut noen slags "oppbevaringsbokser" man kunne sette hunden inni - der de var utilgjengelige for andre. Det kunne vel vært en ide? Jeg binder aldri hundene mine utenfor butikker. De sitter igjen bak i bilen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 11. desember 2003 #4 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg får så vondt hver gang jeg ser en stessa hund utenfor butikken. Her raser det biler, sykler, mennsker forbi i full fart. Det aller verste er når jeg ser hunden står utenfor puben. BØTELEGGING ER PÅ SIN PLASS...hurra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 11. desember 2003 Det var et sted der de prøvde ut noen slags "oppbevaringsbokser" man kunne sette hunden inni - der de var utilgjengelige for andre. Det kunne vel vært en ide? Sitat fra artikkel: For tre uker siden innledet Stovner Senter et prøveprosjekt med hundeparkering. Utenfor kjøpesenteret er det satt opp to aluminiumsbur hvor kunder trygt kan plassere sine firbente. - I forbindelse med den nye hundeloven har vi fått endel henvendelser. Vi ønsker med dette prosjektet å se om vi kan tilby hundeeiere en hundeparkering. Hundeeierne skal være sikre på at hunden er der når de kommer tilbake, sier senterleder Geir Tallaksen. Særlig hundeeierne er fornøyd med ordningen. - Vi har bare fått positive tilbakemeldinger. Mange hundeeiere ønsker ikke å binde hundene sine utenfor senteret fordi de er redde for at den skal bli stjålet eller plaget, sier Tallaksen. Synes det var ganske lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. desember 2003 #6 Del Skrevet 11. desember 2003 Syns det er helt greit det kommer nok til åbli brukt litt skjønn. Utenfor Lagunen(kjøpesenter i Bergen) har de hatt slike bur til å ha hunden i i nesten to år. De ble bygd like etter at Åsheim gutten ble drept av hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 11. desember 2003 #7 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg må inrømme at jeg er en av de som tar hunden med på butikken. Jeg jobber jo hele dagen - og da er det ikke aktuelt for meg å komme hjem og si "sorry lille gutten min - du må være enda mer alene hjemme for jeg må handle". Da blir han kjempelei seg og jeg får dårlig samvittighet. Han er nok alene som det er. Så vi drar avgårde sammen. Det blir tur og det blir handlig - to ting på en gang i en travel hverdag. Jeg binder han - og passer på at han har en del band å gå i så han kan flytte på seg om han vil. Så setter han seg fint og venter mens jeg skynder meg det jeg kan med å handle det jeg skal. Når jeg kommer ut så er han kjempeglad og vet knapt hvilket ben han skal stå på, og så må han jamre og klage litt og sier at han kjedet seg og vil hjem ....*jada ......meneskeliggjør litt nå - men det er humoristisk ment- * *ler* Så får han lov å hjelpe til med å bære noe i munnen sin om det er noe som er passende for det. Da er han kjempeglad. Hvis jeg ikke har kjøpt noe som passer for en liten hund å bære så går han og prøver å komme forran meg for å stoppe meg og kikker bebreidende på meg " har du virkelig ikke husket på meg??? Skal ikke jeg få lov å bære noe i dag??".... han er rett og slett kjempeskuffa *ler*.......han er hjelpsom voffsen min nemlig og da blir det tre ting på en gang - mental trening også om han får hjelpe til... Men - det er jo ikke kjekte å binde han da. Jeg er bestandig redd noen skal gjøre ham noe. Jeg pleier å prøve å binde han så jeg kan se han innenfra når jeg står i kassen. Skulle ønske at det var trygge steder for hunder å vente utenfor alle butikker. Voffsen min har vært med meg og handlet i alle de år han har levd- og han er vant med det og snill. Sitter ikke og hyler og klager seg. Men klart jeg er redd for hva andre kan gjøre mot han. Og derfor så prøver jeg å være rask også. men de som binder hundene sine og så er inne og handler og går i butikker i flere timer - de har jeg ikke sansen for :x . Og mange hunder misliker sterkt å stå slik å vente- det både hører og ser man. :-? Skulle som sagt ønske at det fantes trygge steder å plassere de. Og jeg skulle ønske at alle kunne la hunder få stå i fred ute selv om de er aldri så søte ......hadde ingen gått bort til de - så hadde ingen hunder hatt noen å bite - de hadde ikke behøvd å bite heller for de hadde fått fred ......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 11. desember 2003 #8 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg er ikke sikker på om hvordan jeg skal uttale meg om denne nye loven, men jeg forsøker.... Jeg HAR forståelse for at det kan være plagsomt for mange hvis hunden står bundet rett utenfor inngangspartiet til en butikk e.l. Og jeg HAR forståelse for at det kan være fint for at hundene ikke skal bli plaget, angrepet el. stjålet av andre. Men, jeg tror ikke ett forbud vil løse mye allikevel. Det er ikke SÅ mange hunder som fra før er vant med å stå i bur. De som ikke er det vil kunne bli helt desperate av å bli satt inn i ett slikt bur. Og jeg tror heller ikke at det vil bli satt opp slike bur så alt for mange steder, og hvor skal hunden da plasseres??? Lenger bortenfor, der kanskje ingen ser hvordan hunden har det??? Hm... Nei, jeg tro ikke jeg liker den nye loven, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 11. desember 2003 #9 Del Skrevet 11. desember 2003 Det blir jo litt vanskelig for oss hundeeiere hvis det ikke skal være mulig å sette hunden fra seg noen plass.. Har ofte tenkt at det burde vært en slags inhegning eller noe litt vekk fra inngangen der man kunne plassert hunden. Behøver jo ikke nødvendigvis være bur, men litt skjult liksom. Dessuten syns jeg foreldre/skole/barnehage kanskje burde lære barn å ikke gå bort til fremmede hunder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #10 Del Skrevet 11. desember 2003 Tja, hvis du skal i butikken, hva er vitsen med å ha med hunden? Kan man ikke bare la den være hjemme, så den slipper alt stresset? Vet ikke helt med de burene utenfor kjøpesenterene.. Kommer de rette personene dit, er det bare å sparke og slå i buret for å gjøre bikkja mest mulig stresset igjen. Synes det er bra, jeg, at denne loven skal tre i kraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 11. desember 2003 #11 Del Skrevet 11. desember 2003 Leste denne artikkelen. Binder du hunden din utenfor butikken når du handler? Hva synes du om å bøtelegge de som gjør det? Jeg har ikke hund, fordi jeg ikke er bekvem med hunder. Store hunder er jeg litt redd for, og små hunder liker jeg heller ikke spesielt godt (er vokst opp i hundefamilie, så det er sagt). Derfor syns jeg det er bra hvis den nye loven får folk fra å binde hundene sine (spesielt de store "skumle") utenfor butikker. Jeg syns nemlig ikke det er spesielt morsomt å gå spissrotgang - med hjertet i halsen og fire bæreposer i hver hånd - mellom siklende, svære hundekjefter. Jeg er likevel ikke sikker på om bøtelegging er veien å gå. Har liksom på følelsen at de med skumlest hunder kanskje ikke er de første til følge den nye loven. Det er i grunnen synd at samfunnet må lovregulere slike småting, som kunne vært unngått om folk hadde giddet å tenke seg litt om i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milia Skrevet 12. desember 2003 #12 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg binder heller ikke hunden min utenfor butikken av de samme grunnene som Lea. Jeg tok en gang noen barn som plaget en hund som sto bundet utenfor en butikk. Den ene gutten sparket den i siden og hunden hadde ingen sjans til å komme unna. Fulgte dem hjem, men foreldrene trakk bare på skuldrene av det.. sukk.. Men i hvert fall, voffen min må pent vente hjemme. Synes bur virker som et godt tilbud jeg! (selv om jeg nok ikke vil bruke det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 12. desember 2003 #13 Del Skrevet 12. desember 2003 Synes det er tankeløst av hundeeiere å etterlate hundene sine utenfor butikken slik som krokene er satt opp ved min butikk ivertfall. De er jo rett utenfor døra, skal hunden ha litt slakk på båndet så står han jo nesten midt i døråpningen. Det er ikke alle som er komfortable rundt hunder, noen er også allergiske. Jeg mener hundeeiere skal ta hensyn til hundens velbefinnende, og andres sikkerhet og komfort FØR de tar hensyn til at det er så praktisk å handle og gå tur samtidig.. Det er ganske egoistisk, for da tar de kun hensyn til seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 12. desember 2003 #14 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med å unngå å binde hunden utenfor butikken. Nå har jeg hatt hund i tre år, og har aldri bundet hunden utenfor butikken. Jeg har heller ikke hatt behov for det. Hvis jeg skal på butikken og henne av en eller annen grunn skal være med, tar jeg bilen og hun sitter i bilen og venter. Eller så sykler jeg dit, og da uten henne. Turen med henne, tar vi utenom. Sånn er det bare liksom. Hvis foreldrene mine skal låne henne på tur, sier jeg også i fra at de ikke får lov til å binde henne utenfor. Er vi på ferie med henne, står enten en utenfor og venter, eller hun venter i bilen. Kjedelig ja, men vi har på en måte innfunnet oss med at det er sånn, og at det ikke finnes noe alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 12. desember 2003 #15 Del Skrevet 12. desember 2003 Det går da an å binde de så de ikke står midt i døråpningen. *slette slette slette* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. desember 2003 #16 Del Skrevet 12. desember 2003 Det er i grunnen synd at samfunnet må lovregulere slike småting, som kunne vært unngått om folk hadde giddet å tenke seg litt om i hverdagen. Kloke ord. Jeg mener det samme som jeg mener i diskusjonen om man går fra barn i bil utenfor butikken; hvor lenge, om man bor midt i en by eller der alle kjenner hverandre, om det er nærbutikk eller kjøpesenter og hva slags hund/barn som må vente er avgjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 12. desember 2003 #17 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg binder heller andre hunden uten for butikken av samme grunner som Lea. Vidre så liker jeg ikke disse "burene/boksene" som har kommet opp ved kjøpesentret. Om jeg måtte hatt med hunden hadde jeg heller bundet den et stykka unna butikken. Tenk så grusomt å bli stengt i en kasse, folk kan slå på buret, varmt om sommeren, ser ikke hva som skjer rundt deg, ting stikkende inn i bur osv Synes det aller beste er å handle uten hunden ! Så får meg er det helt greit at folk blir bøtelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 12. desember 2003 #18 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg har vanskeligheter med å tro at det finnes hunder som trives med å stå i bånd foran butikken. Jeg har gjort det noen ganger selv, når jeg går en lang tur og skal innom i kiosken el.l. Men når jeg skal i butikken får heller bikkja vente. Og folk stjeler hunder, ikke tro noe annet. Har ikke noe tro på burene heller jeg, hvor festlig synes hunden det er? Tror min hadde blitt superstressa av det også. Bøtlegging er en vits. Politiet har ikke kapasitet, det er helt klart. Men kanskje greit for dem å ha muligheter dersom det er graverende eksempler (som jeg har sett flere av der jeg bor). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 13. desember 2003 #19 Del Skrevet 13. desember 2003 Hei hei :D Vet dere hva som er mitt problem? Det skriker inni meg over alle lover og regler som lages i dette landet... Det er snart ikke lov til noen ting. Det er alltid noen som er uenig med hvordan ting gjøres.... og da går det ikke lang tid før det kommer en lov som forbyr en å gjøre det. Er så lei av å bli tredd div. lover ned over hode. Og nei jeg tar ikke hundene med på butikken... bare så det er sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. desember 2003 #20 Del Skrevet 13. desember 2003 jeg er ogs¨lei av lover og påbud og forbud og overformynderi !!!!! Det kan bli for mye ! Og jeg blir litt trassig jeg av for masse forbud og sånn ....derfor så greir jeg ikke meg beste vilje å like en hundelov som gir oss enda mer forbud og restriksjoner ..... Fokus burde vært rettet mot hundenes og dyrenes velferd. Det er masse dyr som lider for at det ikke går an å gripe inn mot eierene. Og ikke alle burde få ha dyr en gang. Og slett ikke alle burde få ha hunder. Masse hunder har det ikke godt for de er hos feil type eiere- og man står masktesløse og kan ikke gripe inn og hjelpe de. DET gjør meg forbanna. og - desverre så er disse hundene noen ganger til bryderi for mennesker rundt - pga eierene sine - og da er det HUNDENE som straffes vet at de f.eks avlives. Som om hundene har valgt å være hos nettopp den eieren Jeg binder som sagt Voffsen utenfor når jeg Et par ganger i uken går for å handle mat- men det er som sagt snakk om 10-15 minutter og det greier Voffsen fint. Nå har jeg vært på julegaveshopping og da ble selvsagt ikke Voffsen med. Så jeg kan ikke skrive mer her nå - for han vil UT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå