Gå til innhold

Å tvinge barn til å leke sammen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det greit å tvinge barn til å leke sammen når alle gjør noe en ikke vil være med på? Jeg har en sønn som går 7. klasse og han og alle de andre guttene er veldig glad i spille fotball så de gjør det i hvert frimutt. Men i høst begynte det en ny gutt i klassen som ikke piller fotball og som står alene i hvert friminutt.

Så nå skal læreren legge ned forbud å spille fotball i 14 dager for så å forby det to til tre ganger i uks.

De andre guttene har spurt gutten om han vil være med, det er ingen som utestenger han, men de blir møtt med samme svar hele tiden som er "nei, jeg vil være alene".

Er det da riktig å tvinge elevene til å leke med han enn å sparke fotball med alle? For om han vil være med dem så får han jo det, så lenge han gjør det de gjør selvsagt.

Videoannonse
Annonse
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Dette høres egentlig ut som en lite hensiktsmessig måte å inkludere den nye gutten på.

Jeg syns iallefall det blir feil at gutten skal bære ansvaret for dette forbudet. I praksis vil han kanskje få "skylda" fra medelevene, og da kan det være grunn til å lure på hvordan læreren har tenkt at dette skal bedre klassemiljøet og skape inkludering.

• Liker 7
Skrevet

Er litt beskymret over at skolen har forbudt fortball for dem pga denne gutten. Det vil nok påvirke denne gutten på en ganske negativt måte, spessielt dersom det viser seg at det er han som får skylden for det også :(

• Liker 1
Skrevet

En lærer gjorde det samme "mot" meg en gang på barneskolen og det gjorde ting bare enda verre. De andre jenten trodde jeg hadde gått til læreren og bedt om den ordningen, så de var kjempesure på meg og slang masse dritt til meg og stengte meg ute fra enda mer.

Ble slutt på ordningen da jeg nekta å dra på skolen til den var fjerna, men måtte være borte i nesten 2 uker før de faktisk gjorde noe med det. :sukk:

Syns du bør ta opp med denne læreren at du syns det er en dårlig ide. Og heller oppmuntre sønnen din til å invitere gutten hjem til dere for å finne på noe og bli bedre kjent :)

• Liker 2
Skrevet

Utrolig dustete lærer. Men ikke uvanlig, dessverre. Stakkars gutt.

• Liker 1
Skrevet

Vet du selv om jeg er enig i at dette har blitt gjort på en veldig feil måte, som kan slå veldig galt ut ift. denne gutten.... så kan jeg forstå det også.

Ikke lett å komme inn i en klasse dersom alle spiller fotball i alle friminutt, og du ikke liker det selv. Det er jo kjempe viktig å inkludere alle og bli kjent m. alle.

Men jeg hadde kanskje kun hatt en dag i uka som var fotballfri. Det er jo lurt å øve seg litt på å finne på noe annet en fotball også. Jeg hadde også kanskje samarbeidet litt m. gutta ift. hva kan vi gjøre for å inkludere han, for å få dem m. på rammene. Kanskje de kunne få være inne å spille kort et friminutt, dra på klassetur o.l. Slike ting er også inkulderende og skaper sammhold og gjør at en blir kjent. Synes du skal foreslå slike ting for lærer.

Men, synes dere som foresatte har en super viktig jobb for å inkludere denne gutten på fritiden. Her har dere foreldre en mulighet til å invitere på guttkveld, klassefest, kinotur, klasseturer m.m. Ta tak i dette og bruk energien din på det i stedet for å bekymre deg for om din sønn får spilt nok fotball (tipper at han nok får spilt nok fotballe ellers :) )

Men.. det kan slå skjevt ut ift. denne gutten... det kan jeg forstå din bekymring for. Viktig at lærer og dere foresatte tar tak i dette dersom det skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...