Gå til innhold

Utveksling til USA


Gjest shirelle

Anbefalte innlegg

Gjest shirelle

Jeg har lyst til å utveksle til USA, enten til California eller New York-området. Men det er fryktelig dyre hybler på campus der. Lurer på om man får lån fra lånekassen til det? tviler men... :)

Må spare opp utrolig mye penger hvis jeg skal til et av de stedene i hvertfall.

Noen av dere som har vært på utveksling i USA? Hvor var du, vil du fortelle litt om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sjekke på lånekassen sine sider hvilke studier og universitet de gir støtte til i USA, det lønner seg nok uansett å ta utveksling via en høgskole/universitet i Norge.

Det er ikke det å bo som koster meste penger, det er skolepengene som er dyre. Jeg ønsket å ta en utdanning i USA som ikke finnes i Norge (og svært få steder i Europa), men lånekassen ga ikke støtte hverken til studiet eller skolen, til tross for at dette er et av toppuniversitetene i USA. Snakket med studiveileder der borte, og fikk oversikt over hvilke papirer som måtte være i orden for å kunne søke og hva det kostet, og måtte bare slå det fra meg. For ett år var skolepengene ca 400.000, og da kom materiell, boutgifter, lommepenger og forsikring i tillegg. Nå kan du selvfølgelig gå på billigere, offentlige universitet, men selv der ligger skolepengene fort på rundt 200 000 i året. Det er mye enklere og billigere og ta utveksling via et studieprogram i Norge. I så fall tar du kontakt med lærestedet ditt og hører hva de kan tilby. Evt hør med ANSA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i pennsylvania. Jeg måtte ut med 60 K, men fikk igjen på stipend. Du trenger bare penger å bruke der nede, for du får igjen pengene på stipend som det kostet å dra.

Hvis du vil vite mer om mitt opphold, send pm. så kan jeg sende deg reisebloggen jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Ja, jeg tenker å dra til et sted hvor skolen min har avtale :) Har sjekket skolepenger, og det er rundt 50.000 for et semester. Boutgifter er rundt 40.000 for et semester, og det er for en delt hybel med køyesenger :gjeiper: Men man får lån til skolepengene i hvertfall. Men så har jeg tenkt å reise litt i USA og andre steder etter semesteret, så må ha mye penger til det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker å dra til et sted hvor skolen min har avtale :) Har sjekket skolepenger, og det er rundt 50.000 for et semester. Boutgifter er rundt 40.000 for et semester, og det er for en delt hybel med køyesenger :gjeiper: Men man får lån til skolepengene i hvertfall. Men så har jeg tenkt å reise litt i USA og andre steder etter semesteret, så må ha mye penger til det og.

Da må du nesten få ræva i gir og jobbe som bare F. Unødvendig å låne alt for mye for å ha gjeld i flere år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Da må du nesten få ræva i gir og jobbe som bare F. Unødvendig å låne alt for mye for å ha gjeld i flere år framover.

Ja, jeg lurer på om jeg må utveksle til et annet sted, for USA blir så dyrt :( Har ikke deltidsjobb nå, og det er aldri ledige jobber her så får jo ikke spart særlig mye penger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest shirelle

Berkeley er et meget bra universitet i California. De tar inn mange norske studenter hvert år.

Ja, det er mange nordmenn der. Litt kjedelig, for det er jo ofte sånn at man henger med de og ikke blir kjent med så mange andre. Og jeg må gå sosiologifag der, selv om jeg egentlig studerer økonomi. Vet ikke hvor gira jeg er på det liksom. Samtidig så vil jeg dra til et sted hvor det er varmt om våren, også er det nærme Mexico og Hawaii, har lyst til å reise til et av de stedene hvis jeg skal studere i California ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Har forresten lest et sted at man må betale skolepengene FØR man får lånet fra lånekassen, og at pengene fra lånekassen kommer noen måneder etterpå. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke varmt i New York om våren..

Florida kanskje? Det er varmt, samtidig som er nærme Mexico.

Du må også opplyse om hvor mye skolenavnet betyr for deg.. Siden du utelukker Berkeley, antar jeg at skoleprestisje ikke er det viktigste for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Det er jo ikke varmt i New York om våren..

Florida kanskje? Det er varmt, samtidig som er nærme Mexico.

Du må også opplyse om hvor mye skolenavnet betyr for deg.. Siden du utelukker Berkeley, antar jeg at skoleprestisje ikke er det viktigste for deg?

Jeg mente california. Jeg utelukker da ikke Berkeley, men kunne tenkt meg å dra et sted hvor det ikke er så mange nordmenn kanskje. Dessuten er jeg nødt til å velge sosiologifag der, noe som ikke interesser meg så veldig. Prestisje er ikke det viktigste nå, jeg har tenkt å utveksle når jeg tar masteren og, kan sikkert velge en prestisje-skole da :) Er Berkely en så prestisjefull skole uansett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente california. Jeg utelukker da ikke Berkeley, men kunne tenkt meg å dra et sted hvor det ikke er så mange nordmenn kanskje. Dessuten er jeg nødt til å velge sosiologifag der, noe som ikke interesser meg så veldig. Prestisje er ikke det viktigste nå, jeg har tenkt å utveksle når jeg tar masteren og, kan sikkert velge en prestisje-skole da :) Er Berkely en så prestisjefull skole uansett da?

Berkeley er en av verdens mest prestisjefulle skoler. Mange nordmenn innser det ikke, ettersom Berkeley har en "elsk" for norske studenter, og tar inn mange hvert år. Men som sagt, Berkeley er av høyeste rang av universiteter i verden - langt over noe vi har her hjemme.

Ellers er det mange gode skoler i California. Univeristy of California, University of Southern California, Stanford, for å nevne noen du kanskje hadde vært interessert i. Det er riktignok ikke lett å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Berkeley er en av verdens mest prestisjefulle skoler. Mange nordmenn innser det ikke, ettersom Berkeley har en "elsk" for norske studenter, og tar inn mange hvert år. Men som sagt, Berkeley er av høyeste rang av universiteter i verden - langt over noe vi har her hjemme.

Ellers er det mange gode skoler i California. Univeristy of California, University of Southern California, Stanford, for å nevne noen du kanskje hadde vært interessert i. Det er riktignok ikke lett å komme inn.

Jepp, den er relativt høyt oppe på disse listene http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/rankings .

Jeg tror ikke jeg kommer til å dra noe sted hvor skolen min ikke har avtale, det blir for mye styr. Er heller ikke en toppkarakter-student så hadde sikkert ikke fått plass uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på UNC (University of North Carolina). Anbefaler den virkelig. Flinke professorer, fantastisk område, et veldig godt studentmiljø og ikke minst varmt. En fordelen er at det ikke er langt i fra DC og NY. Anbefaler å fly til NY, men vi kjørte til DC mange ganger.

Jeg vet du ikke nevnte North Carolina, men jeg ville virkelig vurdert skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...