Gjest Madelene1 Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Idag står hjemmelaget potetmos på menyen! Jeg har aldri laget dette før, så jeg surfer litt rundt på google for å finne en bra oppskrift, noe jeg har gjort også. Men av alle de sidene jeg har klikket opp, så står det alltid litt forskjellig. I en oppskrift skal jeg tilsette Melk, i en annen fløte. Et egg, ingen egg. Smør, ingen smør. Ja, jeg blir litt forvirret kan du si! Så! Er det noen som vil ta seg litt tid til å gi meg en god oppskrift for hjemmelaget potetmos?
Zzyzx Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Det er faktisk smak og behag, det der. Bare velg en av oppskriftene, gjerne en enkel, og prøv den. Jeg anbefaler at oppskriften inneholder smør. Egg er ikke nødvendig. 3
Pria Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 (endret) Egg brukes ofte i potetmos når den skal gratineres i ovnen. Skal du ikke det trenger du bare varm melk, smør, salt og pepper og evt. gressløk el. Melk eller fløte er en smakssak. Hva skal du ha til potetmosen da? Endret 14. november 2011 av Pria 1
Luppa Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 Jeg pleier å koke et par hvitløksfedd med potetene, og moser alt sammen. Noen ganger et par biter sellerirot også. Tilsetter en klatt smør, litt fløte (til konsistensen blir rett) og salt og pepper. Superenkelt! 1
Gjest Spinell Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 Enig med Zzyzx: Ja til smør, og nei til egg Sånn gjør jeg det til 2 sultne personer: Skreller og deler opp 4 store poteter i terninger. Koker terningene i vann til de er møre (det tar mye kortere tid enn å koke hele poteter). Heller av vannet. Knuser potetene med en stapper. Tilsetter 1 spiseskje smør og rører inn. Tilsetter litt salt (ca 1 ts) og litt pepper (et par tak med kverna). Rører inn melk til "passe" konsistens (1-2 dl kanskje?). Vips - så er det ferdig Hvis mosen må holdes varm inntil resten av middagen er ferdig, må man være ganske forsiktig med varmen på plata. Den svir seg lett (egen erfaring ) Oppskriften er tatt ut av hodet, så jeg har dessverre ikke helt eksakte mål. 1
Klematis Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Et godt tips er uansett å kutte potetene i litt mindre biter før de kokes, så går det litt fortere og så blir det lettere å mose. Sjekk på posene i butikken hvilken potettype som passer godt til mos. Jeg liker godt mandelpoteter. Et annet tips er å IKKE salte vannet når du koker potetene, men salt mosen når den er ferdig. Da unngår du seig mos 2
Orchideae Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Jeg skreller potetene, deler i biter og koker møre. (samme mengde potet som om vi skulle spist de vanlig. Har i salt pepper litt ingefær og litt muskattnøtt, en desk smør og melk til konsistensen er ferdig. Det er utrolig godt om du tar i litt kålrot og gulrot også. Mer smak!
Gjest Consensio Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 (endret) Min favoritt: Koker poteter og litt pepperrot Moser det med smør og salt Også er det viktig at ikke alt blir helt glatt, det er best med litt biter av potet i Endret 14. november 2011 av Consensio
Gjest Madelene1 Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Egg brukes ofte i potetmos når den skal gratineres i ovnen. Skal du ikke det trenger du bare varm melk, smør, salt og pepper og evt. gressløk el. Melk eller fløte er en smakssak. Hva skal du ha til potetmosen da? Til potetene skal jeg ha hjemmelaget kjøttboller. Og brun saus!
Gjest Madelene1 Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Enig med Zzyzx: Ja til smør, og nei til egg Sånn gjør jeg det til 2 sultne personer: Skreller og deler opp 4 store poteter i terninger. Koker terningene i vann til de er møre (det tar mye kortere tid enn å koke hele poteter). Heller av vannet. Knuser potetene med en stapper. Tilsetter 1 spiseskje smør og rører inn. Tilsetter litt salt (ca 1 ts) og litt pepper (et par tak med kverna). Rører inn melk til "passe" konsistens (1-2 dl kanskje?). Vips - så er det ferdig Hvis mosen må holdes varm inntil resten av middagen er ferdig, må man være ganske forsiktig med varmen på plata. Den svir seg lett (egen erfaring ) Oppskriften er tatt ut av hodet, så jeg har dessverre ikke helt eksakte mål. Takk
Gjest Spinell Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Hjemmelaget potetmor!? Litt avsporing: På 80-tallet fantes det et potetgull som het potifar, så det er kanskje "kona" hans 2
Avalon Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Jeg pleier å koke potene, mose dem. Har smør og fløte oppi, gjerne et fed hvitløk eller to. Har salt i til slutt, da potetmosen ofte blir klissete hvis du har den i tidligere og rører rundt.
Fjellreven Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Min favoritt: 5 store poteter 1 stor søtpotet 3 hvitløksbåter 1 løk 1 neve frisk basilikum. 3 dl helmelk 50 g smør 2 ts pepper 1 sp salt Skjær poteter og løk i biter og kok sammen med de tre hvitløksbåtene til alt er mørt. Mos og tilsett melk/smør og smak til med salt og pepper. Tilsett hakket, frisk basilikum. Håper det smaker:) 1
Gjest Heloise Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Potetmor Jeg foretrekker å bruke mandelpoteter, fløte, ost, salt, pepper, kanskje litt rømme, og gressløk Jeg måler aldri, bare smaker til.
Gjest Iah Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Jeg bruker melk, smør, salt og pepper. Foretrekker også å bruke mandelpotet, synes mosen blir best da. Også moser jeg potetene med gaffel, fordi jeg foretrekker en grov mos. 1
Fanta Exotic Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Tror jeg fant potetmor! Jeg vet ikke om hun er hjemmelaget da. 6
Gjest Madelene1 Skrevet 19. november 2011 #19 Skrevet 19. november 2011 Hjemmelaget potetmor!? OI! haha
Gjest Madelene1 Skrevet 19. november 2011 #20 Skrevet 19. november 2011 Tror jeg fant potetmor! Jeg vet ikke om hun er hjemmelaget da. haha ;D 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå