Gå til innhold

Muntlig eksamen på videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det tilfeldig hvem som blir "ut-trekt" til å ha muntlig eksamen på videregående, eller velger lærerne ut elever de synes passer?

Jeg husker ikke helt hvordan opplegget var, men da jeg gikk på videregående så var det noen som skulle ha norsk skriftlig eksamen, men ikke alle, og jeg skulle ha eksamen. Jeg husker også at jeg ikke var noe begeistra for norsk undervisningsboka, og at pensum virket merkelig og lite fokusert på norge, men handelt mer om kultur-retninger i europa.

Det gir mer second-thoughts om at jeg ble utvalgt fordi jeg ikke ble så begeistra for faget.., og fordi at læreren fikk det for seg at jeg hadde fokus på trening/idrett og ikke norsklesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tilfeldig, men istedenfor å trekke enkeltelever trekkes det som regel en gruppe elever som ligger etter hverandre på klasselista, f.eks nr 1 - 7.

Det du tenker om hvorfor akkurat du ble valgt ut til eksamen er nok litt paranoid; lærere er slett ikke interessert i at de uinteresserte trekkes ut til eksamen. De vil jo helst at "sin" elevgruppe skal komme ut med gode resultater (da kan han skryte av hvor flink lærer han er ;) ) og det får man ikke dersom forholdene var slik at man kunne "hevne seg" på en elev ved å velge ut vedkommende til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel :)

Men jeg synes likevel norsk-skriftlig eksamen for 25% av klassen er utrolig urettferdig. Det var helt greit å få 4 i norsk muntlig i klassen, samt også greit å få 4 eller 5 i norsk skriftlig. Tror det var to slike klasse-karakterer basert på øvelser.

Men om da noen enkelte skal ha egen norsk eksamen i tillegg så er det helt mulig å få 2 selv om man leser. Jeg tror det var en god del 3ere iallefall, og at de fleste tapte endel på det.

Det vil også være komplisert å ta opp en slik eksamen for å få fem, fordi pensum var ganske dyptgående og ganske sært, for mange elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...