Gå til innhold

Innføre dødsstraff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om dødsstraff skulle blitt innført i Norge, når synes du at henrettelsen da skulle skjedd?

Synes du de burde sittet i fengsel i noen tiår først eller blitt henrettet med en gang etter de fikk dommen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dødsstraff skulle blitt innført i Norge, når synes du at henrettelsen da skulle skjedd?

Synes du de burde sittet i fengsel i noen tiår først eller blitt henrettet med en gang etter de fikk dommen?

vanskelig tema,enda jeg er for dødstraff og lengre straffer.

om man var 170 prosent sikker,så med engang ...

Skrevet

Tror ikke neste steg er dødsstraff.. Vi har såvidt fengselstid engang.

• Liker 1
Gjest bellabulla
Skrevet

Går ikke an å bestemme det synes jeg... Se for deg at de hadde tatt straffen like etter dommen ble gitt, så viser det seg at den straffedømte ikke var skyldig likevel, kort tid etterpå? Og hvor lenge skulle man vente til man var 100% sikker på dommen? Skal vedkommende sitte og spise av statskassa i 40 år før man finner det for godt å kverke vedkommende? Vanskelig..

• Liker 3
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Vel, siden de skulle dø uansett så hadde det vel vært like greit å ta livet av dem med en gang for å unngå å bruke ressurser på å holde dem i fengsel?

Men om man henretta de med en gang, ville de ikke fått muligheten til å få saken gjenopptatt/anke. Dette ville muligens svekka rettssikkerheten en smule.

Så jeg tror jeg går for å ikke ta livet av dem rett etter de fikk dommen jeg.

Det er umulig å si hva den dømte ville syntes var best, da alle sannsynligvis hadde hatt en egen oppfatning. Dette er det etter min mening vanskelig å spekulere i, siden det hele blir litt for hypotetisk.

(Hovedsaken er å aldri innføre dødsstraff i Norge, men det var ikke det du spurte om).

Gjest Drageløperen
Skrevet

Mener at de har innført en regel i Texas at hvis det er tre eller flere vitner til den kriminelle handlingen vil personen bli henrettet rimelig raskt. Dvs at hvis tre personer så deg drepe din mor får du en express lane til den elektiske stolen, eller hva de bruker.

Syns det er for drøyt jeg, selvom det er tre vitner er det ikke sikkert noen av de er noe troverdig. Man burde jo få sjangsen til å bevise sin uskyld. Det er sikkert ikke så koselig å sitte å vente på å dø heller. Samtidig så jeg syns de slipper billig unna med en dødsstraff.Det må jo være bedre å råtne i et amerikansk fengsel resten av livet.

Norge burde først innført livstid, og prøvd å gjøre fengselene mindre trivelig. De kunne forsåvidt bare byttet med sykehjemmene. Så hadde problemet vært løst.

Skrevet

Dødstraff er primitivt og steg til bake i evoulusjonen.

Og det blir misbrukt i USA, di tar livet av svarte tenåringar...

• Liker 2
Skrevet

Ikke før vedkommende har lidd en naturlig død. Dødsstraff tilhører primitive samfunn som jeg helst ikke vil bo i.

• Liker 6
Skrevet

USA sin elektrisk dødsstraff er steking av levende mennesker, det tar litt tid også faktisk. Jeg ville heller ikke likt å bo i at samfunn hvor det foregår slikt.

• Liker 2
Skrevet

Ja til livstid, nei til dødsstraff

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i mot dødsstraff og det kommer jeg alltid til å være!

Sier som loppekasse, ja til livstid, nei til dødsstraff!

• Liker 2
Skrevet

Så snart de er dømt, og ankefrist er utgått.

Skrevet

Så snart de er dømt, og ankefrist er utgått.

Tulling, du svarer bare på spørsmålet, men tar ikke standpunkt.

Skrevet

Jeg er ikke den AB du kommenterer her, men når ble det feil å svare på spørsmål på et forum? Og navnkalling er både unødvendig og en fordumming av debatten.

Jeg for min del klarer ikke å svare på spørsmålet, fordi jeg synes dødsstraff er feil på så mange måter. Et sivilisert samfunn driver ikke å tar livet av folk som straff, og det vil nesten alltid finnes en viss mulighet for at noen blir uskyldig drept.

I saken med ABB så er det fristende å be om dødsstraff. Ingen tvil om at han er skyldig som faen og ingen tvil om at han fortjener den verste straffen vi kan finne på. Men likevel, hadde han fått dødsstraff så hadde jeg vært flau over å være norsk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke den AB du kommenterer her, men når ble det feil å svare på spørsmål på et forum? Og navnkalling er både unødvendig og en fordumming av debatten.

Jeg for min del klarer ikke å svare på spørsmålet, fordi jeg synes dødsstraff er feil på så mange måter. Et sivilisert samfunn driver ikke å tar livet av folk som straff, og det vil nesten alltid finnes en viss mulighet for at noen blir uskyldig drept.

I saken med ABB så er det fristende å be om dødsstraff. Ingen tvil om at han er skyldig som faen og ingen tvil om at han fortjener den verste straffen vi kan finne på. Men likevel, hadde han fått dødsstraff så hadde jeg vært flau over å være norsk.

Javel, så saklig det skal være da. Saklig og nøyaktig, men likevel veloverveid.

Men hva med

Hvor skal dødsstraff utføres?

Hvem skal utføre dødsstraffen?

Synes du det er greit å tilføye rabiat, tulling eller noe slikt hvis det kommer svar på hvor, og hvem skal utføre dødsstraff?

Skrevet

Slik har jeg det også, jeg er imot det på så mange måter at det er klin umulig å engang prøve å sette seg inn i hva som ville vært best dersomatte hvis.

Et informert og sivilisert land som norge tar ikke livet av folk som straff, men at vi burde hatt reell livstid + at jeg er imot at det skal tilrettelegges så til de grader som det gjøres av og til, det er jeg imot.

strengere straffer, mindre luksus for de insatte. Få straff til å være straff. Det skal være mindre behagelig å sitte i fengsel en å være ute, utover det at man mister friheten til å bevege seg fritt.

• Liker 1
Skrevet

Ikke henrettelse tror jeg er veien å gå, i og med at tiltalte ikke vil lære. La dem råtne i fengsel om det er grovt nok heller, så lærer dem nok å oppføre seg. Det bør HVERTFALL være strengere straffer enn 21 år på det verste.

Skrevet

Hva? Er det plutselig galt å svare på spørsmålene som stilles her inne nå...

Så dersom du spør hva 1+1 er så skal jeg i stedet for å svare 2 legge ut i det vide og brede om hvorfor du ikke har lært å telle, om hvor dårlig utdanningssystemet er, om hvor håpløse lærerne er, osv.

Virkelig!?

Å kalle noen tulling er vel heller ikke greit. Personangrep bør man avstå fra.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor folk er for dødsstraff. Hva ønsker man å oppnå med det?

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg er så fram og tilbake, jeg.

For; Drapsmenn fortjener ikke leve, når de har tatt livet at et annet menneske. MEN jeg syns at "Why do we kill people for killing people to show that killing is wrong" er galt.

+ at jeg syns det å dø er for lett iforhold til å sitte i fengsel og kjenne på følelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...